Uppdatering av forumet

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

NiklasP
Certifikat innehav: UL-B

Uppdatering av forumet

Inlägg av NiklasP »

Hej alla,

Jag kommer inom kort att uppdatera forumet till en betydligt nyare version.
Forumet kommer att få lite modernare vy, men kommer i det stora hela vara väldigt snarlikt.

Min plan är att migrera allt som finns i det nuvarande forumet så att inget går förlorat.

Dock ett problem som jag har stött på redan nu är att lösenorden som ni har för att logga in i forumet inte kan flyttas över. Detta är för att era lösenord är krypterade, men är krypterade med en gammal algoritm. Det uppdaterade forumet använder sig av en betydligt nyare och starkare algoritm, vilket gör att era nuvarande lösenord inte kommer att fungera.

Jag jobbar på att hitta en lösning för detta, men troligen kommer det att bli att ni får välja "Glömt lösenord" när ni försöker att logga in och sätta ett nytt lösenord.

Utöver detta så kommer jag tyvärr behöva stänga ner forumet helt och hållet ett par dagar. Detta är för att jag ska kunna säkerställa att alla inlägg följer med i den nya, samt att jag behöver uppgradera ett par saker på webbservern, dessa uppgraderingar gör att det nuvarande forumet slutar att fungera.

Jag återkommer när detta är aktuellt.

Om det redan nu finns tankar och idéer på förändringar ni skulle vilja se i forumet, så är det bara att kontakta mig :)

Anders F

Inlägg av Anders F »

En yta till som bara medlemmar kan läsa och kommentera? Jag tänker på lite mer interna angelägenheter som fortsättningar eller inledningar till klubbmöten etc.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

En bra grej vore om videos kunde spelas direkt i forumet, tex från youtube, men gärna från fler källor än så. :wink:

Aktiviteten är rätt låg på forumet, även om det verkar läsas rätt mycket. I praktiken är det nog bara allmänt och resor som kommer att användas. De andra avdelningarna är så insomnade att man riskerar missa om någon postar något för köp o sälj. Ja, till och med för resor.

NiklasP

Re: Uppdatering av forumet

Inlägg av NiklasP »

Nu är forumet uppdaterat!

För att ni ska kunna logga in behöver ni klicka på "glöm lösenord" och följa instruktionerna där för att sätta ett nytt lösenord.
Era gamla lösenord kommer inte att fungera länge.

Jag ska se över möjligheten att skapa ett internt utrymme, utmaningen är dock att hålla den uppdaterad med rätt medlemmar då vem som helst kan registrera ett konto.

Youtube/Video funktionalitet ska vi säkert kunna ordna, ska gräva lite i det :)

NiklasP

Inlägg av NiklasP »

Jag har även lagt till en funktion att man kan specificera vilket/vilka certifikat man har i sin profil. Se under mitt namn till höger i denna posten.

NiklasP

Inlägg av NiklasP »

Video är nu möjligt att baka in :)

Per Almlund

Inlägg av Per Almlund »

Snyggt jobbat Niklas... :D

Användarvisningsbild
viggo

Inlägg av viggo »

Det blev ett "Lyft"
Men varför finns bl.a FCG kvar?

Snyggt

NiklasP

Inlägg av NiklasP »

De gamla ytorna finns kvar av historiska skäl. Tror det är många som vill kunna gå tillbaka i historiken för att se vad som har hänt.

Vi kan självklart strukturera om det om vi vill det. Men vi kommer troligen inte ta bort det.

Användarvisningsbild
FredrikH

Länka youtube

Inlägg av FredrikH »

Tycker också det är snyggt jobbat, både med exporten av allt och nya utseendet! En härligt fluffig Windows XP-känsla över det hela.

Har hunnit editera en del dedikerade videotrådar så man kan se filmerna direkt där nu.

Om någon undrar hur man lägger in en film så lägger man youtubelänken mellan media-klamrarna som fås från TV-knappen till höger om "Normal".
[media][/media]

Återställningen av lösenordet var lite förvirrande, för om man klickade på knappen återställ när man väl kommit till sidan där man skriver in sin email, så rensades fältet. Rätt knapp är således "skicka".

Har inte testat ladda upp bilder än. Är det samma typ av förminskning, och får bilden även "vattenmärket" med Söderslätts Flygklubb?
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Ladda upp bilder

Inlägg av FredrikH »

Märker att det funkar inte att ladda upp bilder som förut. Tidigare kunde man välja hur stor bild som helst och forumet skalade ner den. Nu får jag meddelande om att filen är för stor, och det gäller även när jag provade en förminskad version på drygt 1 Mb.

NiklasP

Inlägg av NiklasP »

Jag ska titta närmre på varför bilder inte går att ladda upp.

Jag gjorde själv ett test tidigare och såg att det fungerade, men jag hade troligen en tillräckligt liten bild.
Återkommer när det är löst.

NiklasP

Inlägg av NiklasP »

Jag har nu ändrat lite inställningar som ska tillåta lite större bilder.

Dock är vattenmärkningen borttagen, detta är på grund av att det gjordes tidigare av ett tillägg som inte längre fungerar i denna nya version av forumet.

Användarvisningsbild
HenrikP
Certifikat innehav: CPL

Inlägg av HenrikP »

Kanske dra in en patch så botarna håller sig borta :D

NiklasP

Inlägg av NiklasP »

Just botarna är ett växande problem.

I denna nya versionen finns det betydligt fler funktioner för att motverka botar än den tidigare versionen.
Men trots detta verkar det komma in en hel del ändå.

Jag håller på att testa flera olika metoder för att motverka det, men hittills har inget riktigt funkat bra.

Skriv svar