Klubbdagbok 2012 augusti

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Klubbdagbok 2012 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så är det augusti igen! På flygfronten så händer det fortfarande en hel del, det Siljansnäs och Kräftstjärtsvängen, SM i Precisionsflygning på Sjöbo/Sövde, Motorflygdagar på Slätten m m.
Vi återkommer med "repotage" och bilder allt eftersom.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Fredag 3 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

En aktiv eftermiddag på Slätten. Först flög Niklas EK nav sen kom en ny elev, Catharina, och hade ett fint första skolpass. Peter flög EK nav även han och även andra var i luften och surrade. Nils Håkansson damp (verkligen rätt ord när det gäller detta flygplanet) ned med sin egenbyggda Storch replika, han damp ner och svävade upp. Lite mer motvind och han hade backat i take-offen :wink:

Även en Klemm parkerar på Slätten.

Nils H,s Storch replika
Bild
Take-off
Bild
CLIMB!!!
Bild
Klemm
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

lördag 4 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag fick vi besök av VIK från Hässleholm och Klemmen gav sig iväg.
Daglig tillsyn på Klemm före avfärd.
Bild
KSF hade stuckit till Borgholm men VLZ surrade i luften. Här nere för pilotbyte. I bakgrunden VIK från Hässleholm.
Bild
VIK en annan Eurostar.
Bild

Användarvisningsbild
Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: mån aug 18, 2008 9:05 am

Lördag 4 augusti

Inlägg av Gunnar »

För KSF blev det Rönne på Bornholm, inte Borgholm, även om Borgholm också är en trevlig flygplats att flyga till.

Bild
Gästande flygplan från både Sverige och Tyskland.

Bild
Här kommer reguljärplanet från Köpenhamn.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag den 5 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Som vanligt mycket aktivitet på Slätten. VPL var i luften och KSF skulle iväg till Ljungbyhed för att få luft i stötdämparen. Från Eslöv flygklubb kom KF en Cessna 172 på besök och hade fika på vår uteplats.

Sen har vi fått ett rådjur som gjort vår flygplats, åtminstone omgivningarna, till sin hemvist. Står där i sädesfälten och sträcker på sina öron och sin hals för att se vad vi håller på med.

Nyfiket rådjur lyssnar in läget.
Bild

Vill se också!
Bild

Cessna 172 från Eslöv.
Bild

Fikapaus.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

en vanlig? tisdag på Slätten

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag, tisdag 7, fick vi besök av AN-2an på väg till AN-2 träff i Tjeckien. Dom tankade lite :roll: bensin, kollade oljan och lyfte för vidare flygning till Berlin som var nästa stopp. Dom kommer ev även på hemresan dvs söndag den 12e! :wink:

På kvällen var det styrelsemöte och på eftermiddagen hade en tyskregistrerad Cessna anlänt och förankrat sig.

AN2an framifrån vid tankstation
Bild
AN2an bakifrån vid tankstation
Bild
Cockpit från backen
Bild
Passagerarinterriör
Bild
Cockpit inside
Bild
Taxning till bana 21 för start
Bild
Take-off
Bild
Sporrhjulslyft
Bild
Lättningsläge
Bild
Stjärtfena på er!
Bild
Berlin nästa!
Bild
Tysk Cessna som förankrat för kvällen och natten. Mörka moln i söder!
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Tittar på lite historik från webbkameran för dagen. Verkar ha varit busy dag för Owe att få folk tankade.. :-)


Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Djurliv framförallt fåglar på Söderslätt

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Vi har mycket djur på och kring vårt flygfält. Harar och rådjur samt mycket fåglar.

Hararna ligger ofta och trycker i gräset (när dom inte käkar det! :wink: ) och vänder en rumpan och skuttar iväg så snart man närmar sig. Dom är marknära och utgör inget större hot eller fara.

Rådjuren står i sädesfälten och möjligen syns huvudet. Ibland bara öronen! Ibland står dom på andra sidan vallen i öster och här är även en del träd som dom gömmer sig ibland. Skygga men helt oberäkneliga och så stora att man defenitivt inte vill kollidera med dem! :(

Sen har vi dom som har egna vingar! :D Alla fåglar! Just nu en stor flock starar som snart skall på vinteruppehåll längre söderut. Skygga även dessa men i flock kan dom vara väl så obehagliga om dom kommer ivägen. :cry:

Harar på flykt!
Bild
Massor av starar som har skrovmål.
Bild
Tar lätt till flykt...
Bild
...och formerar sig i en stor flock!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Sövde söndag 12 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

En fin sensomamr söndag med mycket flyg. Både hos oss och hos andra flygklubbar. Tyvärr läser vi också rubriker om 2 dödsolycker, må vara med sk paraskärmar, men likväl tråkigt. PÅ Slätten landade AN-2 och tankade igen på väg hem från AN-2 mötet. Stugvärden klippte gräset och det flögs en massa. Själv var jag i Sövde ESMI för att träna inför SMet, där var även YoungPilots ett gäng unga grababr och tjejer som gilalr flyg.

Segelsläp på Sövde.
Bild

Sjöbo fks "nya" Cessna 172 utrustad med Garmmin 1000 glaspanel.
Bild

Young Pilots
Bild

Young Pilots
Bild

Hamnen från norr. Nu ser man tydligt utfyllnaderna.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vad det flygs! Verkar som vi får bra siffror i årsredovisningen för första gången på länge. Och än har vi många fina flygdagar framför oss i år!

Andra nyheter i klubben denna månad är att väderstationen gett upp på riktigt. En ny har beställts hem och kommer förmodligen upp i helgen om undertecknad hinner få loss lite tid för att reda ut hur den ska programmeras för att kunna komma upp på hemsidan.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

SM i Precisionsflygning pågår!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så är klockan över 18:00 och det är inte längre tillåtet för tävlingsdeltagarna att träna. Vi som flyger VLZ har legat i hela dagen men nu när vi avslutade så kom Fredrik och Tomas för att skola en stund.

Ni som vill komma och var publik är välkomna ner till Sövde (Sjöbo) imorgon och på lördag. I morgon är det navigationsdelen och på lördag så genomförs landningstävlingen.

Sen avslutas det med prisutdelning och liten mini gala. :wink:

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Så fick vi till två skolpass på Sövde flygplats i går kväll. Kontaktade Håkan för att höra om det fanns någon ledig stund för att kunna klämma in ett skolpass och det fanns det. Fredrik var inte sen att visa intresse. Två pass med lite uppmjukande flyg en bit från flygplatsen sedan in i landningsvarvet för träning av landningar. Helt ny miljö med massor av nya intryck. Bara en sådan sak att veta var landingsbanan ligger kan ibland vara väldigt svårt. Igår så lyste segelstråket ljust grönt medans motorstråket var mörkt, vilket lockade inte bara vårt flygplan till att vilja landa på segelstråket. Men vi lyckades alltid att hitta rätt stråk att landa säkert på :-). Bra fluget Fredrik . Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ny väderstation installerad (provisoriskt på Haki-ställningen tills vi får rätt på dess slutgiltiga placering). Nu bör ni kunna lita till väderdatan igen!
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tisdag 21 augusti Skördetid

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Vi har haft lite Brittsommar och fint väder vilket medfört att skörden är i full gång. Stora tröskor samlar upp vetekorn och andra korn så vi kan få vårt dagliga bröd. :wink:

Halmen rullas upp i stora balar för att användas till förbränningsanläggningar eller hos hästarna. Naturens färger är gult och brunt, fortfarande är löv och gräsytor gröna, men det är bara en tidsfråga innan höstfärgerna är här.

Mörkret kommer lite tidigare på kvällen, skolorna har börjat och det är snart säsongens sista Sillamacka eller Våffla. :cry:

Apropå skördetid så har jag en liten histioria:
:D
Drängen var hos doktorn med sin skadade fot och fick frågan hur detta hade gått till?
"Jo, svarade drängen, vid sädestömning föll lämmen ner och skadade foten"

Skördetröskorna går på högvarv.
Bild

Stora och breda är dom.
Bild

Bjässen fäller ut tömningsröret för att...
Bild

...fylla upp trakorsläpet med flera ton säd.
Bild

Kvar på fälten ligger sedan stora halmrullar.
Bild

En tysk registrerad Cessna ställer upp för start.
Bild

VPL lättar för att flyga till Höganäs och Sillamackor.
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

SE-LXN pausar sin havsövervakning för ett av naturen avkrävt stopp:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

;-)
Henrik Persson

Skriv svar