Klubbdagbok 2012 augusti
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok 2012 augusti
Så är det augusti igen! På flygfronten så händer det fortfarande en hel del, det Siljansnäs och Kräftstjärtsvängen, SM i Precisionsflygning på Sjöbo/Sövde, Motorflygdagar på Slätten m m.
Vi återkommer med "repotage" och bilder allt eftersom.
Vi återkommer med "repotage" och bilder allt eftersom.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Fredag 3 augusti
En aktiv eftermiddag på Slätten. Först flög Niklas EK nav sen kom en ny elev, Catharina, och hade ett fint första skolpass. Peter flög EK nav även han och även andra var i luften och surrade. Nils Håkansson damp (verkligen rätt ord när det gäller detta flygplanet) ned med sin egenbyggda Storch replika, han damp ner och svävade upp. Lite mer motvind och han hade backat i take-offen
Även en Klemm parkerar på Slätten.
Nils H,s Storch replika

Take-off

CLIMB!!!

Klemm

Även en Klemm parkerar på Slätten.
Nils H,s Storch replika

Take-off

CLIMB!!!

Klemm

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
lördag 4 augusti
Idag fick vi besök av VIK från Hässleholm och Klemmen gav sig iväg.
Daglig tillsyn på Klemm före avfärd.

KSF hade stuckit till Borgholm men VLZ surrade i luften. Här nere för pilotbyte. I bakgrunden VIK från Hässleholm.

VIK en annan Eurostar.

Daglig tillsyn på Klemm före avfärd.

KSF hade stuckit till Borgholm men VLZ surrade i luften. Här nere för pilotbyte. I bakgrunden VIK från Hässleholm.

VIK en annan Eurostar.

Lördag 4 augusti
För KSF blev det Rönne på Bornholm, inte Borgholm, även om Borgholm också är en trevlig flygplats att flyga till.

Gästande flygplan från både Sverige och Tyskland.

Här kommer reguljärplanet från Köpenhamn.

Gästande flygplan från både Sverige och Tyskland.

Här kommer reguljärplanet från Köpenhamn.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Söndag den 5 augusti
Som vanligt mycket aktivitet på Slätten. VPL var i luften och KSF skulle iväg till Ljungbyhed för att få luft i stötdämparen. Från Eslöv flygklubb kom KF en Cessna 172 på besök och hade fika på vår uteplats.
Sen har vi fått ett rådjur som gjort vår flygplats, åtminstone omgivningarna, till sin hemvist. Står där i sädesfälten och sträcker på sina öron och sin hals för att se vad vi håller på med.
Nyfiket rådjur lyssnar in läget.

Vill se också!

Cessna 172 från Eslöv.

Fikapaus.

Sen har vi fått ett rådjur som gjort vår flygplats, åtminstone omgivningarna, till sin hemvist. Står där i sädesfälten och sträcker på sina öron och sin hals för att se vad vi håller på med.
Nyfiket rådjur lyssnar in läget.

Vill se också!

Cessna 172 från Eslöv.

Fikapaus.

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
en vanlig? tisdag på Slätten
Idag, tisdag 7, fick vi besök av AN-2an på väg till AN-2 träff i Tjeckien. Dom tankade lite
bensin, kollade oljan och lyfte för vidare flygning till Berlin som var nästa stopp. Dom kommer ev även på hemresan dvs söndag den 12e!
På kvällen var det styrelsemöte och på eftermiddagen hade en tyskregistrerad Cessna anlänt och förankrat sig.
AN2an framifrån vid tankstation

AN2an bakifrån vid tankstation

Cockpit från backen

Passagerarinterriör

Cockpit inside

Taxning till bana 21 för start

Take-off

Sporrhjulslyft

Lättningsläge

Stjärtfena på er!

Berlin nästa!

Tysk Cessna som förankrat för kvällen och natten. Mörka moln i söder!

På kvällen var det styrelsemöte och på eftermiddagen hade en tyskregistrerad Cessna anlänt och förankrat sig.
AN2an framifrån vid tankstation

AN2an bakifrån vid tankstation

Cockpit från backen

Passagerarinterriör

Cockpit inside

Taxning till bana 21 för start

Take-off

Sporrhjulslyft

Lättningsläge

Stjärtfena på er!

Berlin nästa!

Tysk Cessna som förankrat för kvällen och natten. Mörka moln i söder!

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Djurliv framförallt fåglar på Söderslätt
Vi har mycket djur på och kring vårt flygfält. Harar och rådjur samt mycket fåglar.
Hararna ligger ofta och trycker i gräset (när dom inte käkar det!
) och vänder en rumpan och skuttar iväg så snart man närmar sig. Dom är marknära och utgör inget större hot eller fara.
Rådjuren står i sädesfälten och möjligen syns huvudet. Ibland bara öronen! Ibland står dom på andra sidan vallen i öster och här är även en del träd som dom gömmer sig ibland. Skygga men helt oberäkneliga och så stora att man defenitivt inte vill kollidera med dem!
Sen har vi dom som har egna vingar!
Alla fåglar! Just nu en stor flock starar som snart skall på vinteruppehåll längre söderut. Skygga även dessa men i flock kan dom vara väl så obehagliga om dom kommer ivägen.
Harar på flykt!

Massor av starar som har skrovmål.

Tar lätt till flykt...

...och formerar sig i en stor flock!

Hararna ligger ofta och trycker i gräset (när dom inte käkar det!
Rådjuren står i sädesfälten och möjligen syns huvudet. Ibland bara öronen! Ibland står dom på andra sidan vallen i öster och här är även en del träd som dom gömmer sig ibland. Skygga men helt oberäkneliga och så stora att man defenitivt inte vill kollidera med dem!
Sen har vi dom som har egna vingar!
Harar på flykt!

Massor av starar som har skrovmål.

Tar lätt till flykt...

...och formerar sig i en stor flock!

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Sövde söndag 12 augusti
En fin sensomamr söndag med mycket flyg. Både hos oss och hos andra flygklubbar. Tyvärr läser vi också rubriker om 2 dödsolycker, må vara med sk paraskärmar, men likväl tråkigt. PÅ Slätten landade AN-2 och tankade igen på väg hem från AN-2 mötet. Stugvärden klippte gräset och det flögs en massa. Själv var jag i Sövde ESMI för att träna inför SMet, där var även YoungPilots ett gäng unga grababr och tjejer som gilalr flyg.
Segelsläp på Sövde.

Sjöbo fks "nya" Cessna 172 utrustad med Garmmin 1000 glaspanel.

Young Pilots

Young Pilots

Hamnen från norr. Nu ser man tydligt utfyllnaderna.


Segelsläp på Sövde.

Sjöbo fks "nya" Cessna 172 utrustad med Garmmin 1000 glaspanel.

Young Pilots

Young Pilots

Hamnen från norr. Nu ser man tydligt utfyllnaderna.


Vad det flygs! Verkar som vi får bra siffror i årsredovisningen för första gången på länge. Och än har vi många fina flygdagar framför oss i år!
Andra nyheter i klubben denna månad är att väderstationen gett upp på riktigt. En ny har beställts hem och kommer förmodligen upp i helgen om undertecknad hinner få loss lite tid för att reda ut hur den ska programmeras för att kunna komma upp på hemsidan.
Andra nyheter i klubben denna månad är att väderstationen gett upp på riktigt. En ny har beställts hem och kommer förmodligen upp i helgen om undertecknad hinner få loss lite tid för att reda ut hur den ska programmeras för att kunna komma upp på hemsidan.
Henrik Persson
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
SM i Precisionsflygning pågår!
Så är klockan över 18:00 och det är inte längre tillåtet för tävlingsdeltagarna att träna. Vi som flyger VLZ har legat i hela dagen men nu när vi avslutade så kom Fredrik och Tomas för att skola en stund.
Ni som vill komma och var publik är välkomna ner till Sövde (Sjöbo) imorgon och på lördag. I morgon är det navigationsdelen och på lördag så genomförs landningstävlingen.
Sen avslutas det med prisutdelning och liten mini gala.
Ni som vill komma och var publik är välkomna ner till Sövde (Sjöbo) imorgon och på lördag. I morgon är det navigationsdelen och på lördag så genomförs landningstävlingen.
Sen avslutas det med prisutdelning och liten mini gala.
Så fick vi till två skolpass på Sövde flygplats i går kväll. Kontaktade Håkan för att höra om det fanns någon ledig stund för att kunna klämma in ett skolpass och det fanns det. Fredrik var inte sen att visa intresse. Två pass med lite uppmjukande flyg en bit från flygplatsen sedan in i landningsvarvet för träning av landningar. Helt ny miljö med massor av nya intryck. Bara en sådan sak att veta var landingsbanan ligger kan ibland vara väldigt svårt. Igår så lyste segelstråket ljust grönt medans motorstråket var mörkt, vilket lockade inte bara vårt flygplan till att vilja landa på segelstråket. Men vi lyckades alltid att hitta rätt stråk att landa säkert på
. Bra fluget Fredrik . Mvh Tomas
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Tisdag 21 augusti Skördetid
Vi har haft lite Brittsommar och fint väder vilket medfört att skörden är i full gång. Stora tröskor samlar upp vetekorn och andra korn så vi kan få vårt dagliga bröd.
Halmen rullas upp i stora balar för att användas till förbränningsanläggningar eller hos hästarna. Naturens färger är gult och brunt, fortfarande är löv och gräsytor gröna, men det är bara en tidsfråga innan höstfärgerna är här.
Mörkret kommer lite tidigare på kvällen, skolorna har börjat och det är snart säsongens sista Sillamacka eller Våffla.
Apropå skördetid så har jag en liten histioria:
Drängen var hos doktorn med sin skadade fot och fick frågan hur detta hade gått till?
"Jo, svarade drängen, vid sädestömning föll lämmen ner och skadade foten"
Skördetröskorna går på högvarv.

Stora och breda är dom.

Bjässen fäller ut tömningsröret för att...

...fylla upp trakorsläpet med flera ton säd.

Kvar på fälten ligger sedan stora halmrullar.

En tysk registrerad Cessna ställer upp för start.

VPL lättar för att flyga till Höganäs och Sillamackor.

Halmen rullas upp i stora balar för att användas till förbränningsanläggningar eller hos hästarna. Naturens färger är gult och brunt, fortfarande är löv och gräsytor gröna, men det är bara en tidsfråga innan höstfärgerna är här.
Mörkret kommer lite tidigare på kvällen, skolorna har börjat och det är snart säsongens sista Sillamacka eller Våffla.
Apropå skördetid så har jag en liten histioria:
Drängen var hos doktorn med sin skadade fot och fick frågan hur detta hade gått till?
"Jo, svarade drängen, vid sädestömning föll lämmen ner och skadade foten"
Skördetröskorna går på högvarv.

Stora och breda är dom.

Bjässen fäller ut tömningsröret för att...

...fylla upp trakorsläpet med flera ton säd.

Kvar på fälten ligger sedan stora halmrullar.

En tysk registrerad Cessna ställer upp för start.

VPL lättar för att flyga till Höganäs och Sillamackor.






