Driftfärdplan - Excel beräkningsmall

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Erik

Driftfärdplan - Excel beräkningsmall

Inlägg av Erik »

Jag ledsnade på att göra uträkningarna i driftfärdplanen om och om igen, så
jag lade in dom i Excel :)

I hopp att någon mer kan ha nytta av den har jag lagt upp mallen här: Driftplan.xlt.
Funkar i OpenOffice också, som vi har i datorerna nere på klubben.

Disclaimer: Jag har kontrollräknat formlerna men jag kan inte garantera att allt är korrekt - använd på eget ansvar!
/Erik

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Trevligt.
Jag fick tyvärr inte den att fungera...är antagligen hos mig felet ligger...alla formlerna vill inte fungera...

Ett tips:
Om jag tolkat det hela rätt så räknas bränsleåtgången per sträcka ut i kolumnen Fuel. Ett tips är att även räkna ut hur mycket du har kvar i tankarna, utav det du tankade i. Det är en betydligt mer intressant uppgift än hur mycket du gör av med.

I slutet av färdplanen bör även visas hur mycket soppa du har kvar efter hela rutten+reserv. Det som återstår i bensin är bra att omvandla till tid. Denna uppgiften är bra att veta om man skulle behöva ändra rutten efter hand som man flyger. Det är inte roligt att sitta i planet och samtidigt som man ska hitta en ny rutt på kartan så ska man behöva kontrollräkna hur mycket bränsle man har kvar att flyga på. Allt som kan förberedas bör förberedas.

Summa summarum, så är min tanke att fokusera mer på hur mycket bränsle man tankar i från början och hur mycket man har kvar längs vägen. Alltså lite tvärtom än mallen...

Det var ett litet tips från mig...mycket text för en liten sak... 8)

Användarvisningsbild
Erik

Inlägg av Erik »

Jo det var ett fel på en if sats som är fixat nu. :oops:

Jag har lagt till ny ruta där man anger hur mycket man har i tanken, och från detta dras den beräknade bränslämängden för flygtid + obligatorisk reserv. Sen ser man hur mycket soppa och flygtid man har däröver, om jag förstod var det du ville få ut?

/Erik

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Snyggt!

Hoppas du förstod att det jag skrev inte var för att hitta fel, för där var inget fel. Utan det skulle ses som ett tips.

Fast nu såg jag en liten sak...reserven är 30 minuter för UL. Eller har den ändrats till 45 min i senaste regeländringen? :?:

Användarvisningsbild
Erik

Inlägg av Erik »

Nädå tyckte bara det lät som en bra idé och det var enkelt att lägga till. 8)

Jag vill minnas att vi fick lära oss att det är 45 minuter som gäller, får kolla upp i morgon. Hur som helst kan man ändra tiden i mallen.

Skriv svar