Jag ledsnade på att göra uträkningarna i driftfärdplanen om och om igen, så
jag lade in dom i Excel
I hopp att någon mer kan ha nytta av den har jag lagt upp mallen här: Driftplan.xlt.
Funkar i OpenOffice också, som vi har i datorerna nere på klubben.
Disclaimer: Jag har kontrollräknat formlerna men jag kan inte garantera att allt är korrekt - använd på eget ansvar!
/Erik
Trevligt.
Jag fick tyvärr inte den att fungera...är antagligen hos mig felet ligger...alla formlerna vill inte fungera...
Ett tips:
Om jag tolkat det hela rätt så räknas bränsleåtgången per sträcka ut i kolumnen Fuel. Ett tips är att även räkna ut hur mycket du har kvar i tankarna, utav det du tankade i. Det är en betydligt mer intressant uppgift än hur mycket du gör av med.
I slutet av färdplanen bör även visas hur mycket soppa du har kvar efter hela rutten+reserv. Det som återstår i bensin är bra att omvandla till tid. Denna uppgiften är bra att veta om man skulle behöva ändra rutten efter hand som man flyger. Det är inte roligt att sitta i planet och samtidigt som man ska hitta en ny rutt på kartan så ska man behöva kontrollräkna hur mycket bränsle man har kvar att flyga på. Allt som kan förberedas bör förberedas.
Summa summarum, så är min tanke att fokusera mer på hur mycket bränsle man tankar i från början och hur mycket man har kvar längs vägen. Alltså lite tvärtom än mallen...
Det var ett litet tips från mig...mycket text för en liten sak...
Jag har lagt till ny ruta där man anger hur mycket man har i tanken, och från detta dras den beräknade bränslämängden för flygtid + obligatorisk reserv. Sen ser man hur mycket soppa och flygtid man har däröver, om jag förstod var det du ville få ut?