Har ni sett hur en formel 1 förare kör runt med en direktsändning kamera fast monterad i ryggstödet precis ovanför förarenshuvud?
Jag vill förverkliga det här iden i våra kärror i hangaren.
Tänk att en EK-elev flyger runt och flygläraren vill följa upp hans flygning. t.ex. Tänk att skolkärran har en kamera som är fast monterad bakom piloten och som direkt sänder till en monitor i klubbstugan, läraren har en kod som startar systemet som består av kameran i planet och monitorn i klubbstugan ocg kring utrustning som satellitkontakt eller vad det är. Flygläraren kan ge instruktioner (eller svordomar) genom normal radiokontakt eller helt enkelt följa elevensfärd och skälla på honom när han landar.
En annan fördel är som säkerhet till klubbens flotta. Om varje plan har sin egen kamera, kan klubbledningen bara när som helst starta systemet med en kod och följa det här planet som de vill kolla, antigen utan att meddela piloten att han är övervakad eller övervakning med kamera och normal radiokontakt.
Min fråga är, är det svårt att montera det här systemet? Dyrt? Krångligt med tillstånd från myndigheterna?
Jag själv bränner för den här iden och bidrar med 2000 kr.
Placering av kameran kan vara t.ex. som bilden nedan.

MVH
Samir