Kameraövervakning

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Kameraövervakning

Inlägg av samir »

Hej

Har ni sett hur en formel 1 förare kör runt med en direktsändning kamera fast monterad i ryggstödet precis ovanför förarenshuvud?

Jag vill förverkliga det här iden i våra kärror i hangaren.

Tänk att en EK-elev flyger runt och flygläraren vill följa upp hans flygning. t.ex. Tänk att skolkärran har en kamera som är fast monterad bakom piloten och som direkt sänder till en monitor i klubbstugan, läraren har en kod som startar systemet som består av kameran i planet och monitorn i klubbstugan ocg kring utrustning som satellitkontakt eller vad det är. Flygläraren kan ge instruktioner (eller svordomar) genom normal radiokontakt eller helt enkelt följa elevensfärd och skälla på honom när han landar.

En annan fördel är som säkerhet till klubbens flotta. Om varje plan har sin egen kamera, kan klubbledningen bara när som helst starta systemet med en kod och följa det här planet som de vill kolla, antigen utan att meddela piloten att han är övervakad eller övervakning med kamera och normal radiokontakt.

Min fråga är, är det svårt att montera det här systemet? Dyrt? Krångligt med tillstånd från myndigheterna?

Jag själv bränner för den här iden och bidrar med 2000 kr.

Placering av kameran kan vara t.ex. som bilden nedan.

Bild

MVH
Samir

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Att spela in lektionen kan väl vara bra.

Att kunna följa ifrån klubbstugan tycker jag däremot inte är en bra idé. Att ens kameraövervaka nervösa EK-elever tycker jag är rent ut sagt dumt. Att kolla landningar kan man göra ifrån marken lika bra som ifrån flygplanet..

Men jag är nyfiken. Hur har du monterat kameran? Ser ut som gorillapod i huvlåset, eller något liknande?
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Håller med Henrik.
Att pyssla med kameraövervakning känns inte som något för oss. Ingen röst på något sånt från mitt håll...

...men liksom Henrik är jag nyfiken på hur kameran är monterad.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Inspelning av flyglektioner

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Samir har ett vanligt trebens stativ och några spännband typ gummiband med krok i ändarna som han fixerar kameran med. Stativet står på bagagehyllan.

Personligen tycker jag det är intressant om vi kan få ut några bra och instruktiva frekvenser av detta så småningom.

Kameraövervakning för övrigt är känsligt. Det är inte alltid man vill att allt man gör skall komma ut till allmän bektraktelse. Då tänker jag inte på rent flyghandhavande utan mer på pinibla situationer. Pet i näsan, hur man sofistikerat mördar en mygga mm. Personligen är jag starkt emot kameraövervakning. Men det är en annan debatt.

När det gäller EK flygningar så gäller övervakning från marken och så lite råd som möjligt till piloten. Det brukar bli bäst så.

Om någon vill filma sina egna flygningar så är det väl ok.

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

Min avsikt i förslaget med direktsändningskameror är att ESTT ska synas och höras. ESTT ska vara framme i tekniken.
Vi bör sluta med att låtsas att vi har inte råd eller låtsas att ESTT är fattig flygklubb.
Det finns många tekniska saker i samhället nu som är ”onödiga”. Ta t.ex. Skånetrafiken ska ersätta dagens betalsystem (beljter, rabattkort och månadskort) med en elktronisktkort i din ficka. När du stiger på bussen, läser av mottagaren på bussen info från ditt kort och registrerar en skuld på dig för resan, samma sak när du lämnar bussen, registreras att du har lämnat bussen i t.ex. Vellinge. (Här kan din fru veta exakt din färd :cry: , ni vet vad jag menar).
Vad är nytta med det här systemet? Övervakning.

En ide också för att ESTT ska synas som inte är övervakning, t.ex. GRILLDAGAR som kommer att hållas söndagen 31/8. I samma veva som våffeldagar i Hässleholm, det måste vara ett jävla live i varvet den här dagen från besökande piloter från andra klubbar.
Alla medlemmar i ESTT klubbledningen bör finas på plats 31/8 (och sponsra med lite kol och potatissallad) :idea:

Jag tycker att ESTT ska höras och synas bättre än så.
Ett företag i Trelleborg med 250 anställda som min arbetsplats, 2 personer bara som vet att det finns en flygklubb och flygfält nära Trelleborg. (Det är jag och en annan som håller på med modellflyg).

Så vi hoppas att Grilldagen 31/8 ska var en lyckad dag för ESTT och vi hoppas att flygplansparkeringen skall vara full att det går så långt att genom radion avvisa mer besökande piloter till fältet på grund av platsbrist och på grund av slut på grillad majs.

Ha det bra piloter
En som vill ESTT väl

PS. En liten tävling med 3 priser :D

Vilket flygfält är det på bilden ovan som vi på väg att landa i? :oops: :cry: svårt?

Den som svarar fel först kommer att få 30 min flygtid.
Den andra 15 min flygtid
Den tredja 5 min (bara taxa till tankstationen)

Användarvisningsbild
Gregory Hood

hmmm

Inlägg av Gregory Hood »

Heathrow? Nej, Sturup? Kastrup?? :wink:
We have clearance, Clarence. Roger, Roger. What's our vector, Victor?

— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Självklart ska klubben synas! Och vi syns en hel del. Det är ganska många som känner till flygfältet och vi har haft ett antal helsidesartiklar och annat om fältet senaste åren. Självklart ska vi jobba mer på detta (och det gör vi!)

Jag ser dock inte hur fjärraktiverad satellitkommunikationsbestyckad kamerautrustning ska hjälpa oss på den färden, men det fanns kanske inget samband heller?
Henrik Persson

Robban

Inlägg av Robban »

Hej Samir!

Jag undrar lite om det inte är en sån här du söker..
Dock är räckvidden på denna lite fjuttig men vet att det finns likadana med större räckvidd.

klicka på länken nedan.

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... v%26sa%3DN

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

Robban skrev:Jag undrar lite om det inte är en sån här du söker..
Dock är räckvidden på denna lite fjuttig men vet att det finns likadana med större räckvidd.
Ja i den här stilen men som du säger räckvidden måste vara mycket större.
Nu ska jag försöka filma bara mina flygningar tills jag får den bästa vinkel coh action.
En sak till, jag tycker att Galleri i ESTT huvudmeny har inte uppdaterats på 102 år både foto och video, så jag hoppas att vi kan samla några film snuter och vackra flygfoto och uppdatera Gallerimeny.
Media Markt i Lund Har nu en bra erbjudande när det gäller digitala kameror och stativ, bra för den som vill filma flygning. :idea:

MVH
Vi ses

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

samircolt skrev:En sak till, jag tycker att Galleri i ESTT huvudmeny har inte uppdaterats på 102 år både foto och video, så jag hoppas att vi kan samla några film snuter och vackra flygfoto och uppdatera Gallerimeny.
Kul du nämner galleriet.. Igår fixade vi upp ett nytt (kolla Sturups flygklubbs galleri för exempel på hur det kommer se ut). Det är på gång, Daniel håller på att strukturera lite, men det kommer alldeles snart.
Henrik Persson

Skriv svar