Asfalterad Bana

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
PeterF

Asfalterad Bana

Inlägg av PeterF »

Jag plockade detta från Sydsvenskan: – "Tanken kittlar på att vi i Vellinge kommun skulle hjälpa till att asfaltera banan så att även mindre affärsflyg kan landa och då kan vi ta upp konkurrensen med Sturup, där det kostar pengar att landa, sa Göran Holm."

Fanns det något bakom detta? Någon som vet? Det är trots allt ett offentligt uttalande......

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vår ordförande för ju samtal med kommunen. Det kanske kommer någon rapport om asfalt ifrån det hållet? ;)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det enda som fanns bakom detta uttalande var storhetsvansinne enligt min mening.

Istället för att asfaltera banan, så skulle vi kunna asfaltera utanför och inuti hangarerna och istället jämna ut banan.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
viggo

Inlägg av viggo »

Håller fullständigt med Johan.:D

Jag tycker också vi skall ta oss en funderare på hangarportarna.
Skulle det vara möjligt att lägga upp räls och svetsa på hjul på portarna så man skjuter de åt sidan. Med eller utan motor. Jag har en känsla (inbillning) att man ser detta med att veva hangarportat :cry: som ett hinder för att flyga. Själv har jag kört förbi och sett - fint väder. 1 timme kvar till mörker men veva portar, nej, jag fortsätter hem. Hade det bara varit att skjuta en port åt sidan - ut med kärran - daglig tillsyn och sedan iväg, om så bara en halvtimme - va gött.
Något som håller med? :?:

Användarvisningsbild
PeterF

Inlägg av PeterF »

Jag kan kanske hålla med Johan, men även om det skulle finnas ett mått av "storhet..." så är det ett offentligt uttalande och de borde vara värt något i förhandling med kommunen om att de skulle vara intresserade av att asfaltera fältet ......

När det gäller hangarportarna så är de ju numera motoriserade så jag ser inte problemet riktigt, sist jag öppnade porten gick det ganska fort med den nya borrmaskinsöppnaren.... :-)
PPL-A SEPL-VP RU NQ UL-B EV97

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Den nya borrmaskinsöppnaren är inte så ny. Problemet är att antingen borrmaskinen eller veven går sönder titt som tätt. Speciellt på sommarhalvåret när den går minst en gång om dagen upp och ner..

Det är ingen bra lösning enligt mig..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
PeterF

Inlägg av PeterF »

Idealiskt skulle den nog ersättas med en motor med växel istället. Att skjuta portarna i sidled tror jag inte funkar pga platsbrist mellan hangarerna.
PPL-A SEPL-VP RU NQ UL-B EV97

Skriv svar