Nytt flygplan

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Alternativt flygplan

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Betr FCG och PPL
Klubbens verksamhet bygger helt på det som PPL verksamheten skapat sedan klubben bildades. Det var PPL are som flyttade och fixade så fältet finns överhuvudtaget. Dessuom är där lite nya PPL piloter på väg in. Några för dom också vill flyga UL.

Betr alternativt flygplan.
Zephyren är ett vettigt alternativ och defenitivt EFIS. 100 hp ? Vad jag vet så har Zephyr även dom problem med att klara invägningen och prestandamässigt så är det marginell vinning med 100 hp mer bensin drar den också.

Betr moms i Danmark så är det inte klart hur det blir. Nu är det nyval i danmark så kanske det blir som med svenska bensinskatten - det skjuts på framtiden.

Sen kan jag inte låta bli och undra om nu intresset är så stort för en ny UL kärra varför är det då så svårt att vårda och hjälpa till med de vi har?

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Mellan 80hk och 100hk skiljer det enligt uppgift ungefär 20'kr och en 10-15kt (och..ja. det är 20 hästar på 450kg. det är klart det blir enorm skillnad!)

Hur det brustit i vård av flygplanen vet jag inte. Arbetsgrupperna har uppenbarligen inte fungerat och varför jag tror det är så är ventilerat på andra håll och kanske inte så lämpligt att ta på ett öppet internetforum.. Men intresset för en roligare maskin än eurostaren har ju funnits hela tiden och diskuterades väldigt flitigt innan VLZ inköptes. Då anfördes argumentet att en eurostar var nödvändlig för skolningens skull. Jag tycker inte att så är fallet idag..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Zephyr prestanda

Enligt tillverkarens manual (skrev ut den och kommer att lägga ner den på Round Table) som finns tillgänglig på internet så gäller:
med Rotax 912 UL 80HP
Vne 143 kt, Va 80 kt, Vc 119 kt Vra 107 kt
Vne Never exceed speed
Va Design manoeuvre speed
Vc Maximum design cruising speed
Vra Maximum cruising speed at severe turbulence

80 HP vid 4250 rpm 75,6 kt 7,2 l/h
80 HP vid 4600 rpm 83,4 kt 9,5 l/h
80 HP vid 5200 rpm 108 kt 13,1 l/h
100 HP vid 4100 rpm 83,4 kt 8,2 l/h
100 HP vid 4500 rpm 97,2 kt 10,8 l/h
100 HP vid 4950 rpm 108 kt 12,6 l/h

Startsträckan är 240 m resp 210 m på gräs
Stiget MTOW är 890 ft/m resp 1180 ft/m

Detta var intressant. kärran drar mindre med 100 HP vid samma speed!!!

Lägg därtill bättre start och stigprestanda.

då återstår vikten!

Enligt Yarden som säljer och servar Rotax i Sverige så kan jag inte se att det skiljer mer än 1,6 kg Jag har hört mer viktskillnad från annat håll. Bla när vi skulle köpa våra Eurostarar var det avgörande för att kunna väga in dem.

Zephyren har dessutom 80 liters tank som option och ett betydligt bättre glidtal än våra Zephyrer.

En Zephyr hade varit häftig. Jag har flugit Hässleholms 80 HP och EFIS en härlig maskin.

Användarvisningsbild
PeterF

Inlägg av PeterF »

Fråga?

Om enbart VIR säljes hur mycke återstår då för att få affären att gå ihop?

Och är några intresserade av att lägga en slant extra för att få något lägre timkostnad? Detta för att finansiera mellanskillnaden...

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vet inte hur många eurostarar med 800-1000h som är sålda i världen. Förmodligen ett väldigt begränsat antal, så hur mycket man får för virre vet vi nog inte.

Klart är att vi har behov av mer än två UL-plan (förutsatt att vädret blir bättre nästa år), och också att Virre förmodligen får säljas förr hellre än senare för att få ut lite extra cash ur den (för vem vill köpa ett skolplan med en motor som nästan gått alla timmarna?).

Styrelsen ska enligt uppgift diskutera frågan på nästa möte och därefter förmodligen ge flygplansgruppen i uppgift att ta fram några alternativ och framtidsplaner. Det kommer ju ett allmänt möte snart också..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lite underlag för flygplans köp (ev) ogissning pris på VIRre

Ett av argumenten för Eurostar var att kunna få tag i ett ersättningsflygplan vid skada så att vi skulle kunna skola utan alltför omfattande avbrott. Skador har vi haft 2005, 2006 och i våras!

2005 lånade vi VARen från Höganäs. 2006 hade vi KK och gick runt på en maskin VIRre. Vid skadan i våras var vädret dåligt och vi klarade oss utan större problem på två flygplan.

Vi har fn ca 25 ULBcertinnehavare (varav 21 som tagit cert via vår egen flygskola), 9 EK-bevis, 10-talet PPL piloter som flyger ULB samt ca 20 elever.
Det är de som skall stå för timuttaget som finasierar flygplanen. Vi kalkylerar med 350 timmar per år och fpl.

När det gäller gångtiden på motor så är där ingen gräns. Vi kan flyga så länge som motorn är OK dvs On Condition. Detta eftersom alla UL flygplan är klassade som Experimentel.

VIRren torde betinga ett pris på 400 - 450 kkr.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Bara en fundering....350 timmar/fpl....ca 65 aktiva...16 timmar per aktiv och år...så vet alla hur mycket de minst ska flyga nästa år :-)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Johan skrev:Bara en fundering....350 timmar/fpl....ca 65 aktiva...16 timmar per aktiv och år...så vet alla hur mycket de minst ska flyga nästa år :-)
Jag lovar att flyga minst 50h (även) nästa år om det köps in en Zephyr. Annars får en annan flygklubb en del av de timmarna, misstänker jag.
Senast redigerad av 1 Henrik, redigerad totalt 0 gånger.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Zephyr

Henrik! Har du fluget den?

Jag är med, den är skön. (Jag har fluget den)

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Nej jag har inte flugit just zephyren, men dynamic och lite andra snabba flygplan har jag spakat. Men en provflygning av zephyr tänkte jag väl försöka få till stånd snart.

Och när jag läser mitt senaste inlägg så ser jag att det verkar bryskt. Klart jag kommer fortsätta flyga eurostar i SFK, oavsett om det blir köp eller inte. Men att man lägger några timmar i annan klubb med andra flygplansindivider är inte uteslutet. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Nä. Henrik inte bryskt bara skönt. Jag gillar Zephyren. Min fråga var en uppmaning!

Lite räkning ála Johan. 300 skoltimmar + 120 EK tid för pax är min bedömning för nästa år. Vi skall för att få vettigt timpris producera 1050 timmar på tre flygplan. Verksamhet ovan producerar - säg 450 timmar - kvar är 600 timmar på 25 ULB piloter och 10-talet PPLar alltså 600 genom 35 dvs ca 17 timmar per pilot!

Vad gör vi för att få dessa flugna?

Köper en Zephyr! Resor? England? Tävlingar? Jag tänker delta i SM igen. Någon som hakar på?

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Resor är jättebra. Både lite kortare turer och några lite längre. Våfflor, Varberg och alla sveriges flyins (Visingsö är ett måste!) är ju bra sätt att skaffa sig lite erfarenhet med färdplaner (som man ska avsluta) och längre flygningar kontrollerat och skifte mellan flygledare och hela den biten.

Hade vi bara fått fler att (som Boo sa) flyga längre norrut än Segerondellen lite oftare så hade vi nog fått ut ett par timmar mer.
Henrik Persson

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

8)

Bild

/hans
Yikes!

Maths

Inlägg av Maths »

Efter att ha läst er tråd här så registrerade jag mig här på ert forum då vi har Zephyr i HFK och kanske kan bidra med information till er om ni vill.

Jag tycker ni är inne på helt rätt spår då både flygegenskaper, prestanda och ekonomi talar för Zephyrens fördel. Då vi var i utvärderingsskedet tittade även vi på 100hk alternativet men vi valde 80hk p.g.a. att SE-VAP med 100hk hade svårt att hålla sig under respektive fartgräns. Detta gäller både start och planflygt. Man måste stiga väldigt kraftigt eller dra av gasen för att inte åka för fort. Eftersom vi även skolar med vår Zephyr så ville vi ha en "lungnare" maskin och valde därmed 80hk istället. Den stiger mer än tillräckligt och håller bra airspeed i planflygt med 80hk. Sen verkar det som att 100hk krånglar mer. Både vi (i vår tidigare TMG) och andra har haft problem med 100hk.

Vikten är också till Zephyrens fördel. Vår tomvikt ligger på 270kg så det blir ju några extra kilo som man kan lasta. Titta gärna i våra manulaler på SE-VKD sidan som finns på vår hemsida.
http://www.ksak.se/klubbar/HassleholmsFK/index.html

Vi kan gärna försöka få till en provdag hos er. Håkan är ju medlem hos oss och kan flyga med er. Någon hos oss kan ju då bara flyga ner maskinen till er.
Mvh Maths

PPL/A (IR, NQ, VP, RU, TC, TW) + UL-B, S/TMG
PA28RT, PA28, DA40, Eurostar, Zephyr, SF25
SE-MDX

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Zephyr

Hej Hässleholmar,
jo jag är medlem hos er. Tyvärr så hinner man ju inte vara överallt. De tillfälle jag haft i sommar att flyga hos er har andra velat ha maskinen eller så har det varit tekninskt fel.

Är där någon av er som känner för att komma ner till oss på ESTT så hör av er. Då går vi ut med klubbmeddelande så kanske det blir en och annan som vil prova Zephyren. Jag skolar nästan alla söndagar så välj gärna en söndag.

Skriv svar