Klubbdagbok 2019 maj

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2019 maj

Inlägg av Hakan Sjoberg »

1:maj förhoppningsvis blir det en bra flygdag.

Det blev det inte. Dj-a skitväder! Overcast på 800-1000 fot men bra sikt. Men vad hjälper det när vinden är rak sida upp till över 20 knop.

Bo ich Kolbjörn tömde ICM på bränsle och förberedde för mekanikern. Tre tyska UL trotsade sidvinden och tog sig till oss från Danmark. Dom hade haft fin medvind men hoppigt. Även landningen blev en utmaning men såg rutinerat ut.

Jag skjutsade in dem till hotel Hansa. En av dem var anställd på Strausberg öster om Berlin, dit vi flyger då och då.

Bo och Kolbjörn dränerar ICM på bränsle.
Bild

Tre tyskar på kort final!
En!
Bild
Tre!
Bild

Så harcman taxat in och ställt upp mot vinden.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Varning för sidvind

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Tyskar förbereder avfärd

Undrar om dom kan lätta? Rak sidvind över 20 knop! Men dom kan ju starta framför hangarerna rakt mot vinden om dim är smarta.
Vi får se.

Daglig på gång.
Bild

Sen drog dom iväg!
Bild
Först taxade dom ut...
Bild
...sen ställde dom upp mot vinden! Bana 30?!
Bild
Först den ena!
Bild
Sen de andra två!
Bild
Sen var dom iväg och det var som vanligt igen!
Bild
Så här var vädret på SWC kartan. Notera kallfronten som rör sig söderut med 20 knop!
Bild
Senast redigerad av 3 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Fortfarande sidvind

20 knop rak sida!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Safari tävlingen i Linköping 2019

Så lufte vi med Eslöv fks C152 SE-IFZ till ESSL för årets upplaga av Safari. Safaritävlingen fick sitt namn från Saabs flygplan Safari ursprungligen MFI 17.
Flygningen upp var lugn och fin fram till Östgöta TMA, då kom skurar. Hagel, snö och regn. Trots att vi höll oss i kanten så fick vi hagel som stannade kvar på däck och stöttor. Så där var nog en del på vingar, stabilisator och fena också.

Nu efter lunch ska det bli lite träning.

Skur innan Linköping.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Hangarstråket, thats the spirit!

Tysken anfaller även i maj månads Flying Legends. Notera den snarlika vingformen med WT9 på 109 E-varianterna.
Bild

Konstruktören till WT9 Tadeáš Wala är född 1932 i Tjeckoslovakien så det kanske inte är så konstigt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Tade%C3%A1%C5%A1_Wala

Tillverkningen av Me 109G/K samt Me 262 fortsatte i Tjeckoslovakien efter att kriget var slut, men under andra beteckningar.
Bild

Från en annan hangarstråksdag 2017 där likheten med 109E blir tydlig.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Safari

Här är Safaritävlingens vandringspris.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Söndagen 2019 05 05

Inlägg av FredrikH »

Per Almlund och Rolf Spångberg inför ett snyggt skarpt omdrag. Ingen ironi. Där blir en slags ballooning under denna vackra med otrevligt turbulenta dag, och planet svävar snyggt över banan när han drar på. Vi snackade sen om att ingen övar omdrag efter skolningen.

Bild

Michael Foulting besökte oss med SELXN från Sövde. Hade sin son och en annan PAX med sig.

Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Safaritävlingen 2019

Undertecknad blev tvåa i årets Safaritävling efter Claes M Johansson. Claes är i en klass för sig!

Tillsammans med Åse vann vi lagtävlingen.

Resultat.
Bild

Min preparerade karta.
Bild

Masterkarta.
Bild[/quote]

Per Almlund
Certifikat innehav: UL-B

Inlägg av Per Almlund »

Snyggt Håkan! Grattis... :D

Användarvisningsbild
FredrikH

Söndag morgon 5 maj 2019

Inlägg av FredrikH »

Bild

Filmade Niklas Ekbladhs avrostning på morgonen igår. Ser mindre turbulent ut jämfört med senare på dagen. Snygga landningar, men gjorde det mest för att utveckla kameratekniken med några saker jag tänkt på.

Bo har tipsat om fördelen med att alltid ha med lite av marken.
David Pettersson om att hålla armbågarna mot kroppen för ökad stabilitet.
Jag själv om att minimera zoomningar under filmandet. Hade här max optisk zoom x4.2 med Canon G7X, men man får gradvis zooma ur när planet passerar och sen eventuellt zooma in igen utan att tappa marken.
Också mycket bättre att stå vid träden en bit ifrån, än vid någon av konerna.
Står man uppe i tornet är det bäst att stå lite mot vänstersidan så slipper man få högerstolpen mitt i synfältet när man följer planet. Man får ändå luta sig ut en aning.

No flying for six months. Still can ride a bike. (Music - Dreaming Blue)

Användarvisningsbild
FredrikH

Håkan landar VSG i sidvind

Inlägg av FredrikH »

Var nere på fältet ikväll onsdag 2019 05 08 och trodde Håkan skulle tanka när han styrde VSG rakt mot vägen och min bil som passerade. Sen när jag parkerade mellan hangaren lyfte han från hangarstråket österut med sitt vb. Var 20 kt rakt i sidan. Oddvar och Bo kom också ner där. Fick med landningen på 21 från tornet en timme senare. Enligt Bo hade han 17 kt i sidan och 3 kt i medvind.

Lärde mig en ny typ av sidvindslandning. Håkan kom in på basen med en djävulsk medvind och gick medvetet ut i en vid päronsväng i ganska hög fart, för han gillar ta sig in från det hållet. Kontraintuitivt. Jag hade valt att gena/svänga tidigt till final och låta mig drivas in mot banan från vänster, men han menar det är jobbigare pga att man får kämpa med att inte driva ut åt höger, och särskilt om man gör det enligt boken och ligger hela finalen i krabb. På det här sättet flyger han mer rakt in med den uppehållning han sen ska ha över banan. :)

Planet sätter sig på vänsterhjulet först, men det är bara en bråkdels sekund, förmår inte rulla på det.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lite konmentar till Fredriks analys av min sidvindslandning

Onsdag 8 april har vi (och när har vi inte det?) en rak sidvind från öster. Den pendlar 03 eller 21.
Vinden är ca 10-12 knop vid två tiden men vi ställer in Elias EK flygning. Vid 16 har jag en 70-årig födelsedagsfirare som ska på en överraskningsflygning. Det är familjen som hittat på, en av döttrarna är flygvärdinna på TUI, och han kommer med förbundna ögon och vet inte vad som ska ske. Vi startar bana 21 och väl i luften märker vi av att det blåser, men eftersom molnen skymner solen har vi ingen termik. Så bortsett från motvind, medvind eller stor upphållning så år det lugn och fin flygning. När vi landar frågar jag dottern om hon känner en pilot på TUI som heter Magnus Andersson. Jo det gör hon. Då berättar jag om att när han var kapten på en flygning från Mallorca för några år sedan så bad jag flygvärdinnan att hälsa till honom. Hon kom sen och hämtade mug fram till ”jumpseat”. Det var dotter! Visade det sig. Sannolikhet?

Nåväl efter detta kom en kille vinden hade tilltagit och vi hade nu ca 15 knop rak sida. Jag ställde upp på utan väster om tanken ich lättade tryggt i höjd med lilla hangaren. Vi njöt av flygningen och jag försökte flyga baklänges dlder om Trelleborg. Groundspeed blev som lägst 25 knop. Fartmätaren visade runt 50, så hade vi fluget lite högre kunde vi kanske tagit ner farten lite till. Men efter sväng så vi fick in vinden i baken visade GPS grounspeed 125 knop! Fartökning 100 knop! (185 km/t). Sen hade vi en fin flygning över rapsfälten.
Nu till landningen. En titt på vår sida med väder visade att vinden tilltaget och pendlade upp mot 20 knop och rak sidaibland 03 ibland 21.
Jag väljer bana 21 då vinden vrider upp när den tilltar även om det är marginellt. Jag kommer in västerifrån och korsar banan. Normalt påbörjar jag åtgärder för landning här, men med 25 knop motvind väljer jag att vänta tills jag svänger ut på medvind som jag lägger lite längre österut än brukligt. Väl på basen försvinner avståndet snabbt. Med finalfart på 60 knop blir det rejäl upphållning varför jag väljer att höra en ”päronsväng” och får då rätt upphållning i princip när jag kommer på final. Vi får kraftig turbulens på kort final. Troligen från vindsnurrorna. Innan sättning ”krabbar” jag med Eurstaren så den lutar åt vänster och trampar upp nosen i banriktningen. Touchdown, lite utrullning med spaken i magen, klaff in och när noshjulen är på marken så bromsar jag in och vänder tillbaka.
Kräver lite erfarenhet och träning men med drygt 10000 landningar i loggboken så har jag det.
Ha respekt för sidvind. Våga omdrag! För oss på Söderslätt finns Fridhem med bana 10/28 om man blir överraskad, t ex vid en längre flygning, av att vinden vriidit upp och/eller tilltagit.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Sidvind kan vara svårt, men ännu svårare är med bara en vinge :shock:

Lekte med lite musik från min egen flygning i turbulensen i söndags 2019 05 05. Gick även in för lite högre final de sista landningarna, efter Johans önskemål. Inte särskilt svårt att komma ner när motvinden var mellan 13-17 kt rakt i banan denna dag. Har sett på mina filmer att landningarna med främst VSG blivit väl låga det här året. Beror nog på vanan från WT9 som har 14:1 i glidtal. Jfr det med Eurostaren som enligt vad jag hörde från Bo igår ska vara 8:1. Hittar det inte i POH, men kan ju stämma eftersom den sjunker som en sten i jämförelse.

Practicing a steeper approach in turbulence (Music - Geographer, ADB)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördag 11 maj

Sidvin hela dagen. Magnus, Paul, Anders och Rolf blev idag utsatt för den ständiga plågan på Söderslätt - SIDVIND!
Idag bana 03 fär ”love left wind”!
Bild

Skriv svar