Klubbdagbok 2019 februari
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok 2019 februari
Händer inte mycket. Men radiokommunikation på söndag i klubbstugan.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Hånder inte mycket? Eller?
Börjar ljusna på kvällarna och finns hopp om mer flygning. Nya eskaderflygningar planeras. Konferenser och årsmöte m m så nog är våren i annalkande alltid.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Flygsug
Snart tre månader sedan det var någon fart på flygande och luft under vingarna som bar till högre nivåer.
Lite symboliskt så har våran vindstrut lagt sig av åldersskäl (korrision). Ett våtvarmt omslag, kallas dimma enligt Bo Palm, gör inte livet lättare för en flygarsjäl.


Lite symboliskt så har våran vindstrut lagt sig av åldersskäl (korrision). Ett våtvarmt omslag, kallas dimma enligt Bo Palm, gör inte livet lättare för en flygarsjäl.


Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
CAVOK flygning!
Svag vind dessutom i banan, inte ett moln på himmeln, efter frostig natt lite rimfrost men nu plusgrader. FLYGNING!


- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Sicken flygdag
Vinden rakt i bana 21. CAVOK
11 flygningar med VSG och 3 med ICM!
Totalt 7 timmar och 50 minuter!
11 flygningar med VSG och 3 med ICM!
Totalt 7 timmar och 50 minuter!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Söndag
RVR002

Istället får de bli torrflygning! Bra tillfälle att träna att i alla funktioner i GPSen!
Här är Rolf vilse i menyn men snart en fena på att hitta i denna. Träning ger färdighet.


Istället får de bli torrflygning! Bra tillfälle att träna att i alla funktioner i GPSen!
Här är Rolf vilse i menyn men snart en fena på att hitta i denna. Träning ger färdighet.

Kom ner där vid 08.45 idag och då hade man nog kunnat flyga i varvet med lite mod.
Sen drog det igen.
Första flygningen för 2019 igår 16:e för flera av oss. Ca 10 kt rakt i banan. En del av oss tycker detta är svårare än en lagom dos sidvind. Bo har en teori om att det rent visuellt ser ut att gå för sakta så man håller för hög fart. Jag tänker att en sidvind är mer förutsägbar att förhålla sig till. En känsla av att man förankrar sig i något.
Påminde mig ett tips från Håkan igår, att vid god motvind stiga till 700 ft innan sväng till tvärlinje i vårt varv, så undviker man svänga för tidigt.
Flygabstinensbild

I motvinden igår var det runt 50 kt över tröskeln, men ändå tydlig ballooning-känsla så fort nosen höjdes så man fick hantera spaken försiktigt. Hade en känsla av att flyta längre än förväntat. Med full tank och pax hade det varit annorlunda, men i detta läget tror jag metoden är att tillåta sig flyta ut i trepunktsläge 1-2 sek (som upplevs längre) efter tröskeln och sen när farten sjunkit lite gradvis höja nosen tills man stallar ut och sätter sig. Alternativt sätta planet utan att stalla ut.
Tre landningar här som kostade mig 225 kr. Första med 2:a steg, resten 3:e.
Vi fick i 50 L efter min flygning. Fredrik Lanz som flög före mig såg att att lätta efter 40-50 meter.
Ska vara HD 2.7K men youtube tar lite tid på sig för visa alternativen över 360.
https://youtu.be/jNUuj5rW6kA

Första flygningen för 2019 igår 16:e för flera av oss. Ca 10 kt rakt i banan. En del av oss tycker detta är svårare än en lagom dos sidvind. Bo har en teori om att det rent visuellt ser ut att gå för sakta så man håller för hög fart. Jag tänker att en sidvind är mer förutsägbar att förhålla sig till. En känsla av att man förankrar sig i något.
Påminde mig ett tips från Håkan igår, att vid god motvind stiga till 700 ft innan sväng till tvärlinje i vårt varv, så undviker man svänga för tidigt.
Flygabstinensbild

I motvinden igår var det runt 50 kt över tröskeln, men ändå tydlig ballooning-känsla så fort nosen höjdes så man fick hantera spaken försiktigt. Hade en känsla av att flyta längre än förväntat. Med full tank och pax hade det varit annorlunda, men i detta läget tror jag metoden är att tillåta sig flyta ut i trepunktsläge 1-2 sek (som upplevs längre) efter tröskeln och sen när farten sjunkit lite gradvis höja nosen tills man stallar ut och sätter sig. Alternativt sätta planet utan att stalla ut.
Tre landningar här som kostade mig 225 kr. Första med 2:a steg, resten 3:e.
Vi fick i 50 L efter min flygning. Fredrik Lanz som flög före mig såg att att lätta efter 40-50 meter.
Ska vara HD 2.7K men youtube tar lite tid på sig för visa alternativen över 360.
https://youtu.be/jNUuj5rW6kA

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
50 min flygpass igår med VSG 1135-1225. Mötte upp med Bo som varit i Landskrona och studsat med ICM. Senare flög Ludvig sin EK-nav.
Rote med ICM över Näset och halva PPL-varvet. VSG hänger inte riktigt med dess naturliga marschfart som verkar ligga runt 95 kt. ICM är svår att upptäcka från luften. Vi hade möte över Vellinge med 500 ft höjdseparation där jag låg högst och cirklade. Bo passerade centrum och flög norrut medan jag låg söder om, hade hans position tydligt på radion men tog en stund att upptäcka. VSG är också rätt svår sedd ovanifrån. Är nog smartare att låta det undre planet få uppgiften att upptäcka.
https://www.youtube.com/watch?v=fDbJgW4Za10

Första Fridhemslandningen för året. Ingen annan har loggat någon. Var lite turbulent på finalen men bra över banan.
https://www.youtube.com/watch?v=EiJePHlhoyU
Ser måhända ut som en kort landning...

...men sättning är här. Vind rakt i banan, såg dock ingen strut. Planet stannade av sig själv med 1/3 kvar.

Rote med ICM över Näset och halva PPL-varvet. VSG hänger inte riktigt med dess naturliga marschfart som verkar ligga runt 95 kt. ICM är svår att upptäcka från luften. Vi hade möte över Vellinge med 500 ft höjdseparation där jag låg högst och cirklade. Bo passerade centrum och flög norrut medan jag låg söder om, hade hans position tydligt på radion men tog en stund att upptäcka. VSG är också rätt svår sedd ovanifrån. Är nog smartare att låta det undre planet få uppgiften att upptäcka.
https://www.youtube.com/watch?v=fDbJgW4Za10

Första Fridhemslandningen för året. Ingen annan har loggat någon. Var lite turbulent på finalen men bra över banan.
https://www.youtube.com/watch?v=EiJePHlhoyU
Ser måhända ut som en kort landning...

...men sättning är här. Vind rakt i banan, såg dock ingen strut. Planet stannade av sig själv med 1/3 kvar.

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Siste februari
Med snurr på propellern på alla flygplanen så blir denna februari en av klubbens bästa, vad avser flygtidsuttaget, på flera år. i a f den bästa av de sista fem!
Årsmötet närma sig och jag sitter och sammanställer skolverksamheten och tävlingsflygande i klubben för året 2018. Jag och Åse hade flera framgångar och är båda uttagna till landslaget för att tävla i såväl NM som i VM.
Mer om detta hittar du på KSAKs hemssida Tävlingar.
Vi deltog även vid NM 2018 i Danmark och här kan du läsa mer om det www.luftsportdanmark.dk/nm-2018
Årsmötet närma sig och jag sitter och sammanställer skolverksamheten och tävlingsflygande i klubben för året 2018. Jag och Åse hade flera framgångar och är båda uttagna till landslaget för att tävla i såväl NM som i VM.
Mer om detta hittar du på KSAKs hemssida Tävlingar.
Vi deltog även vid NM 2018 i Danmark och här kan du läsa mer om det www.luftsportdanmark.dk/nm-2018




