Hemsidan, feedbacktråden.

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Kontakt:

Hemsidan, feedbacktråden.

Inlägg av Pierre »

Här tar vi diskussionen kring nya webbsidan.
Senast redigerad av 2 Pierre, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Pierre »

Som bakgrundsinformation kring webbsidan kan nämnas att vi har fått hjälp av Daga Borgstrand att designa sidan. Jättetack till Daga!

Implementering kommer filas en del till på. T.ex då sidan idagsläget inte gör sig bra i alla tilltänkta upplösningar. Detta vet vi om och detta kommer lösa sig inom kort.

Mera info inom kort.

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Kontakt:

Ang Arbetsgrupper.

Inlägg av Pierre »

Tanken med arbetsgrupperna är att varje grupp har två platser för information.

- Ett underforum kommer finnas för varje grupp här på forumet där alla registrerade medlemmar kan läsa och delta. Det är därför bra om de som inte har gjort det ännu, registrerar sig här på forumet.

- Ett webbsideutrymme kommer finnas tillgängligt under www.estt.se för varje grupp där man kan presentera allehanda information kring gruppen.

- Huruvida respektive grupps "webbsida" ska kräva en inloggning är ännu inte fastställt.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Jag vill bara säga att jag tycker sidan är kanonsnygg!!! Härlig jobbat!

Några småsaker bara:
* Några bilder som inte fungerar, bl.a. på första sidan.
* Texten är svårläst på några sidor, då det krävs att man skrollar i sidled. Har nog med upplösningen att göra, och den jobbade ni ju redan på!
* Allmänt känns det bara som om "området för information" känns lite litet. Huvudsyftet med sidan är trots allt information.

Nu ska jag hårdtesta sidan :D

Men som sagt, snygg jobbat!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Johan skrev:Jag vill bara säga att jag tycker sidan är kanonsnygg!!! Härlig jobbat!

Några småsaker bara:
* Några bilder som inte fungerar, bl.a. på första sidan.
* Texten är svårläst på några sidor, då det krävs att man skrollar i sidled. Har nog med upplösningen att göra, och den jobbade ni ju redan på!
* Allmänt känns det bara som om "området för information" känns lite litet. Huvudsyftet med sidan är trots allt information.
Ja att man behöver scrolla i sidled på vissa sidor vet vi om, och vi jobbar på det.

Och "området för information"? Det är i stort sett samma information på sidan nu som innan, men det är tänkt att varje arbetsgrupp eller annan människa med ansvar för någonting ska kunna editera det som är relevant på sidan. Därmed bör vi också få en mer levande sida och man behöver inte vänta på någon datoransvarig som ska lägga upp den informationen man redan författat.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Kontakt:

Loginrutan

Inlägg av Pierre »

En kommentar kring logins..

Den loginruta som ligger på www.estt.se just nu leder till vårt nya system där användare kan vara med och modifiera innehållet på webbsidan, skriva artiklar, publicera nyheter, ladda upp bilder, filmer, dokument etc.

Loginfältet som finns på framsidan idag leder dvs inte till varken forumlogin eller till esttsys. Man får klicka på medlemsmatrikel för att komma dit. Bokaplan är ytterligare ett login, dit kommer man genom att helt enkelt surfa till www.bokaplan.se

Dvs det finns idag 4 olika logins till klubbens alla olika delar, inte den mest optimala lösningen, men vi vet om det och kommer ha en lösning på det i framtiden..

Användarvisningsbild
viggo

vädersidan

Inlägg av viggo »

Måste vädersidan öppnas i nytt fönster?
Om ja, Knapp "tillbaka"
Ser annars snygg ut. Tyvärr inner jag inte analysera den närmare nu den närmaste månaden, men kommerntarer kommer senare.
Bra jobbat, grabbar och DAGA

Frank

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Re: vädersidan

Inlägg av Henrik »

viggo skrev:Måste vädersidan öppnas i nytt fönster?
Om ja, Knapp "tillbaka"
Nej den ska vara integrerad i sidan.. Det är mycket sånt som ska fixas till, men det tänkte vi göra löpande nu istället för att hålla på sidan längre.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Snygg sida. Kul ide´med knäbordet.

Några synpunkter:

Under rubriken nyheter hamnar de senaste nyheterna underst. Tycker det blir lättare med omvänd kronologisk ordning där den senaste nyheten kommer överst, eftersom det är där man landar med ögonen först. Blir det många nyheter måste man scrolla för att se den senaste, med nuvarande ordning.

På min skärm blir knäbordet lite för smalt. Typsnittet blir ganska litet och texten därför lite svårläst. Lättare att läsa med mer tom yta runt texten och med så lite scrollning som möjligt.

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Pierre »

Under rubriken nyheter hamnar de senaste nyheterna underst.
Intressant, jag satt o pillade med detta för några timmar sedan. När kollade du detta? Om du kikar på de sidorna nu.. hur ser det ut?

Ang smalt knäbord: hör ihop med upplösningsproblematiken.. ska lösas..

Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Kanske var det bara texten i den senaste nyheten som hade "fel" kronologi. Nu finns där fler nyheter och jag ser att varje nyhet har en färgad rubrik. Verkar funka som tänkt, senaste nyheten överst. Men alla saknar datering - det vore kanske bra om man kunde få dit en sådan (per automatik) så man har en chans att avgöra om nyheten har relevans eller ej.

Översta rubriken går in i klämman på bilden. I vänsterfältet går rubriken delvis över länken "Hem". Kör Firefox, men det har kanske med upplösningsgrejen att göra.

Användarvisningsbild
viggo

Inlägg av viggo »

Lite synpunkter till.
Lägg knäbordet till vänster så det blir djup i bilden. Man ser lite mer från ovan.

Vädersidan, gör några mellanslag till knop så här
Vind: 157.5° (SSE) / 15.9kt
nu är det så: Vind: 157.5° (SSE)/15.9kt

svårläst på en laptop / kan tolkas som 1 ibland
viggo

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

viggo skrev:Lite synpunkter till.
Vädersidan, gör några mellanslag till knop så här
Vind: 157.5° (SSE) / 15.9kt