Klubbdagbok 2018 september

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Tack för svaret. Jag förstår du väntade till det sista i förhoppning om att någon från Söderslätt skulle besvara frågan. Snackade med Bo om det tidigare, han sa den ökar risken för isbildning, därav att VSA har denna manuella förvärmning installerad. Hur funkar det, tar ni luften från motorrummet vid start och landning genom ett egeninstallerat reglage? VPL har en slags konstant förvärmning där kylvattnet leds förbi förgasarnas insugningsrör. Detta är troligen installerat av förre ägaren och ej från fabrik. Bo menar att detta tar ute lite av effekten från Airboxen. Kristianstads VPF tror jag saknar detta och den ska också vara något snabbare än VPL.

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

VPL & VPF har så vitt jag vet samma konfiguration, den görs på fabriken. På en standard Rotax airbox som vi har regleras förvärmning med reglage, genom att ändra tas luften istället från motorrummet. Man använder aldrig förvärmningen vid start på VSA.
Yikes!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Fredrik och Hans! Fel ämne!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Fredrik du har härliga inlägg, och Hans du har läsvärda och eftertänksamma kommentarer, som vi gärna tar del av. Men ”klubbdagboken” är tänkt att vara just det som rubriken säger; en dagbok över vad som händer på Söderslätt, deras medlemmar och sådan som ger en beskrivning av det dagliga flyglivet.

Förslag! Fredrik öppna ”Freddes tankar” el liknande. Så kan även jag känna att jag kan delta med synpunkter, erfarenheter och slutsatser.
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Ett måndagsryck

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag lyftes ICM till ESME för service. Kolbjörn for iväg och fick 50-timmars utförd!

Bo L fixade till vår egen Cub Cadet och prövade den. Jag körde lite med Fredshögs åkklippare så nu har vi förhoppningsvis gjort åreys sista klippning.

Johnny (och jag med lite hjälp av Bo) fick upp hängrännorna och stuprören. Dörrbromsen monterades på ytterdörren,så inte en höststorm smäller upp den.

I går (söndag) rengjorde Rolf överliggaren på vindskivan och jag hade hoppats hinna grundmåla den. Men icke! Lite målning på östra gavel sen ska vi få bort Haki-ställningen och lämna tillbaka den till Fredshög.

Dörrbroms inneifrån och uteifrån!
BildBild

Ny hängränna och nya stuprör!
Bild
8)

Användarvisningsbild
FredrikH

Re: Fredrik och Hans! Fel ämne!

Inlägg av FredrikH »

Hakan Sjoberg skrev:Fredrik du har härliga inlägg, och Hans du har läsvärda och eftertänksamma kommentarer, som vi gärna tar del av. Men ”klubbdagboken” är tänkt att vara just det som rubriken säger; en dagbok över vad som händer på Söderslätt, deras medlemmar och sådan som ger en beskrivning av det dagliga flyglivet.

Förslag! Fredrik öppna ”Freddes tankar” el liknande. Så kan även jag känna att jag kan delta med synpunkter, erfarenheter och slutsatser.
Ska tänka på det så mycket det går och tycker redan jag gör det. I detta fall är det rätt svårt då mina inlägg hör till aktiviteten på Söderslätt med tex VSA-flygningen, sen kommenterar Hans detta och jag ställer en fråga på det. Ska jag då starta en ny tråd när jag hakar på där? Nej, det blir ännu mer spretigt än detta lilla sidospår. Jag håller dock med dig att ämnena oftast är intressanta och förtjänar en egen tråd så de blir lätta att hitta igen hellre än att försvinna i klubbdagböckerna. Det optimala hade varit om Hans startat en "Tips om Airbox"-tråd från början.

Du får flytta sista inlägget Håkan, så det hamnar i oktoberdagboken! ;)

Skriv svar