Klubbdagbok 2018 juli

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Klubbdagbok 2018 juli

Inlägg av FredrikH »

tisdag 3 juli

Hade tänkt flyga till Höganäs Fly In, men lyckades bara få VPL att taxa till tankanläggningen efter många försök. Sen var det ingen antydan till tändning oavsett gas-chokekombination.
Fick istället tillfälle att testa en ny kamera med 4.2x optisk zoom och fångade ett par kanonlandningar av David Pettersson.

https://www.youtube.com/watch?v=CfoVhV_v40s

Bild

----

onsdag 4 juli

Bo testar starta VPL vid lunchtid, fungerar, denna gång med choke och 1/2 varv gas tvärtemot senaste anvisningarna. Väntar sen i 20 minuter och samma resultat som för mig. Groundad.

----

torsdag 5 juli

Fredrik Spong fastnar i bilkö pga ett par olyckor mellan Helsingborg-Landskrona-Malmö och de två skolpassen ställs in. Premiärflygning för Bo´s Fournier RF4D för i år, åtminstone efter att SE-registreringen och försäkring trätt i kraft. Rolf Spångberg stannade kvar en stund, tror det var han och Anders Filmersson som bokat passen, men sen kom även Per Almlund dit och var med ute på fältet med handradio under flygningen.

Fournier RF4D ESTT (July 5, 2018) Filmat från två kameror. Bo hade GoPro på headstrap.
https://www.youtube.com/watch?v=bYir2wYNMmo

Flygärässet håller audiens efteråt
https://www.youtube.com/watch?v=rzOBPtUkgGk

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Senare kommer Anders Sällström ner där och flyger en tur med med en bekant till Chappie. Noggranna instruktioner för spypåsen gavs, och jag tänkte inflika att det även kan vara bra att lyfta bort mikrofonbommen först, men det stannade vid en tanke. Det var ett helt gäng australiensare plus en kompis, en annan Anders som kom dit i en öppen Ferrari.

----

fredag 6 juli

Linus Brandell flyger en tur med VSG på nära två timmar, medan jag ger Bo lite handräckning vid förgasarmekandet med VPL efter att beställda delar kommit från Lycoming. Kom ner där strax efter 18 och då hade han redan hållit på ett tag. Bytade ett stift i flottörhusen som ska stänga till flödet. Det var också någon fjädrande sak jag glömt namnet på, tror man kan se den utifrån. Efter en del skruvande och teststartande startade den stabilt. Trycket vid elbränslepumpen är nu 0.22-0.23 igen. Kan nämnas att sista gångerna jag flög VPL kom det aldrig länge än till 0.16-0.18, vilket förvisso fortfarande är inom det gröna.

Linus VSG-tur enligt flightradar24 1915-2110
Bild

Vi hade tänkt flyga vid 19, men kommer först iväg på en liten rotetur 2155.

Fournier RF4D and Dynamic WT9 in formation (July 6, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=XV0pS0b8QDM

Medvindslinjen. Har ett polarisationsfilter på gopro´n som minimerar reflektioner på huven, men det verkar ge artefakter från gps´en när det skymmer.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

söndag 8 juli

Kan nån kan Canon. VSG-landning av Henrik Persson.
https://www.youtube.com/watch?v=QSmvXRyj_6o

Bild
Bild

Sen har vi en ganska flitigt besökande gäst från Eslöv, en urläcker Cessna 172 SEGKF, som landade sen eftermiddag. En PPL-elev från Eritrea på första lektionen och två lärare däribland C-G Boström fanns med. Jag fick lista effekterna av att ta ut klaff och C-G fyllde i.

1. sänker stallfarten
2. sänker farten pga av ökat motstånd (inducerat, men frågan är om man inte kan säga att sista "bromssteget" mer handlar om formmotstånd särskilt för klyvklaff)
3. medger lägre nosläge (alfa) för en given lyftkraft så man ser banan bättre
4. ökad stabilitet

Cessna 172 SEGKF land and takeoff ESTT (July 8, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=twZxgZNg0bs

Cessna 172 SEGKF at ESTT (June 17, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=UyJMK2QywMc

Motorbyte och renovering gjord i Litauen
Bild
Bild
Bild
Bild

Carl-Gustav "hälsa tjejerna" Boström. PPL-teorilärare Eslöv. Har jobbat som flyglärare i USA samt sysslar med segelflyg på Ljungby-Feringe.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Söndag 1 juli till söndag 8

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Söndag 1
Hem från NM i Skive som pax med Peter Hällström från Eslöv med deras lillcessna. Hem ombyte packning och sen med bil till Sturup för att hämta upp Håkan Carlsson, tävlingsledare för SM, ner till Beddingestrand för att hämta en husbil, sen till Enoch Thulins flygplats (Landskronas flygklubb).

Måndag 2
SM-vecka till Helsingborgs Arena för att häma ut vädtar, T-shirt, funktionärs- och deltagarkort samt vattenflaskor.

Tisdag 3
Jag bestämmer mig för att delta som tävlande i SM i precisionsflyg. Rekognoserade slutgiltigt för punktorienteringen.

Onsdag 4
Började dagen med att måla sträckan flr punktorientetingen inne på Citadellsområdet. Målade gjorde Curt (från Landskronas fritidsförvaltning) jag visade sträckningen.
Hem för dusch och ombyte och div fix. Tillbaks till Enoch Thulins flygplats. Många tävlande och funktionärer på plats. Många stutsar i stråken som målats på banan. Flera är i luften på navigationsbanor. Frazze jobbar hårt med att få allt på plats.

Torsdag 5
Alla, nästan, på plats. Vi genomför simning och punktorientering. Christian från Sjöbo, sätter nytt SM rekord i 100 m bröstsim. Punktorienteringen springs, inte utan strul, som vanligt m a o. :x

Fredag 6
Navigationsdelen genomförs. Claes J har fått ledigt från sitt nya jobb och kommer med sin silvriga Cessna 172a.

Jag genomför en lyckad nav!

Så far vi in till Citadellet igen för att genomföra terränglöpningen. Mer strul! Banan underkänns av de tävlande efter provspringning. Dels anser man att delar av banan går i för svår terräng! brännässlor och dåligt underlag med gropar, men framför allt; på en del av sträckningen så har en annan aktivitet nästan helt blockerat framkomligheten. Snabb mätning av gångstigen runt Citadellsborgen och det blir 3 km slätlopp. Andreas tar hem löpningen.

Lördag 7
Landningstävling. Vi landar bana 30 så landningsstråket ligger långt öster. Inte mycket för publik, långt att gå för funktionärer och långa taxningar i samspel med segelflyget och då och då även fallskärmshopparnas kärra.

Van funktionäret skapar en diskusion efter första landningen. Bestäms att de tävlande, med vana från bedömning av landningar ska ta vid. Detta var bra för tävlingen men skapade lite tråkig anda hos funktionärer. Dessa blev mer eller mindre åsidosatta och tackade för sig efter lunch.

Sverige spelade VM kvartsfinal mot England med start 1600. Ungefär då var landningstävlingen klar. Var för trött för att ta mig till en storbilds-TV. Fick bli mobilen. :(

Så småningom hade vi slutresultat! Claes etta, Lars-Inge tvåa och jag på tredje plats! YES! :D

Avslutscermoni på Landskrona flygklubbs uteplats och prisutdelning. Stig-Olof hade snickrat ihop ett prispodie.

Claes SM mästare igen, senast 2011, dess emellan Lars-Inge. Inte utan att jag känner mig stolt över bronset. Blev även silver i lag ihop med Åse.

Claes flög hem i natten vi övriga började att packade ihop.

Söndag 8
Husvagnen efter CRVn, Håkan C bakom ratten på husbilen lite avskedsord till övriga och åter hemåt. Kopplade av husvagnen på Söderslätt, sen husbilen till Beddingestrand och Håkan C till Sturup. Hem för återhämtning.[/code]

Åse förbereder en övningsflygning.
Bild

Alla samlade för genomgång.
Bild

Ingemar och Håkan förbereder sig för att informera om landningstävlingen.
Bild

Landningstråket.
Bild

Tävlingsbanan.
Bild

Final result!
Bild

Vandringspriset till den dom var bäst på delmomentet spaning - undertecknad!
Bild

Flygsportsflaggan halad och Landskrona flygklubbs åter i topp.
Bild

Solnedgång och sorti.
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbstugan

Så var vi igång igen, jag och Johnny, efter lite uppehåll för midsommar, NM och SM och lite annat.

Fram till idag har vi fått på tilläggsisoleringen på bägge gavlarna och på fasaden mot norr.

Per har hjälpt till med att lyfta bort betongplattor och Roland rev ner fjällsponten på norrsidan utanför köket och vid dörren till terassen.

Nu blir det lite uppehåll igen för Johnnys del. Själv fortsätter jag kanske med lite detaljer. Stugan behöver målas! Se omröstning om kulör här på forumet. Rösta gärna!

Betongplattorna runt om måste plockas upp så vi kan sänka nivån ca 7 - 12 (15) cm.

Ligger lite rivningsskräp och en del rester över från arbetet med tilläggsisolering och uppsättning av vattensponten. Detta ska till återvinningen!

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Körde till Hässleholm igår. Lite knepigt att hitta dit med tanke på att Ignaberga ligger på båda sidor om väg 21, och där finns en mängd avfarter till denna ort som man gärna vill använda som referens. Kommer man från Höör och väg 23 passerar man först en avfart med 2 km till Ignaberga vid Gulastorp men det är inte den utan nästa precis vid sydöstra Hässleholm med skylten "Hässleholm Ö C". Man kommer då ut på Kristianstadvägen där man svänger vänster vilket leder en till en avfart mot väg 21.
Man följer sen 21 mot Vinslöv och Kristianstad, men innan man kommer till Vinslöv är där en liten oansenlig avfart till vänster med gul skylt mot Boarp och vit för Kalkbruk, den är det. Mycket lätt att missa och jag fick bromsa hårt. Den vägen leder över en järnväg och går sen över i en grusväg samt svänger åt höger. Till slut kommer man fram till ett litet samhälle med en fyrvägskorsning, där tar man till vänster och sen är det första till vänster efter en hage med en massa runda stenar i till vänster. Står även en skylt "Flygskola".
Ett alternativ är förstås att skippa Höör och fortsätta E22 till Kristianstad och där svänga av vänster mot Hässleholm på väg 21 och komma från andra hållet. Jag vet inte vilket som är snabbast. :)

Nog snackat, här är en Sonex, ett mystiskt plan. Jag kollade inte i cockpit, men den verkar vara side by side trots att den kanske ser ensitsig ut. Tror inte det tillhör UL-klassen, men här finns säkert någon mer initierad som kan berätta mer.
Bild
Bild

Replica av Fieseler Storch. Han ställde upp mitt på banan och verkade starta på 20 meter. Förväntade mig normal uppställning, för då hade jag filmat det. Originalet hade hydraliska ställ vilket tålde hårdare sättningar, denna har något gummiband så ställen fjädrar utåt på marken men står sen rakt ner i luften. Målade kulhål också, är det Dan Park som gjort paintjob? Ni minns kanske elskåpen med målade kulhål i Malmö förut?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

I hangaren står en Bücker Jungmann, den har jag sett flyga på Eslöv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En Piper PA-22-135 Tri Pacer
Bild

Pär Cederqvist hälsar till alla på ESTT
Bild

En läcker Eurostar står även i hangaren
Bild
Bild
Bild
Bild

Ännu en för mig udda fågel. Verkar vara italiensk import och kallas Avid Flyer. När får man koll på alla plan som finns?
Bild

Takeoff and land with SEVSA (July 11, 2018). Poul visar hur man landar i vindstilla.
https://www.youtube.com/watch?v=-RXoMIIHgcg

Cool planes at ESFA (July 11, 2018). Cuben tillhör Daniel Ryfa.
https://www.youtube.com/watch?v=xgT1xJ6Rpzk

Pouls sambo har börjat med biodling. Där står tre kupor uppe vid 22 med målade flygplan på toppen. Tyckte hon sa där skulle bli femton till slut och honungsförsäljning börjar nästa år.
Bild

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Trevlig beskrivning! Bara ett enkelt förtydligande om vägen till ESFA - flygfält är oftast lättare att hitta från luften... Kör man in i Vinslöv och fram till kyrkan (svår att missa) så är det tydligt skyltat hela vägen ut, "Flygplats".

Sonex är UL, det ses enklast på att registreringen börjar med V (jmfr VPL, VSG, VIK, VSA, VUE etc.). Avvikelser finns givetvis. Välkommen tillbaka i sommar, vi har våra flyin hela sommaren var onsdag fram till augusti och ofta någon vecka till om vädret vill. :-)
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ja, det låter ju något enklare än min irrfärd. Skriv gärna in det på hemsidan, jag hittar bara att man ska använda google maps för att hitta dit. http://hlmfk.se/vaffel-flyin/

Fick hjälp vid en bil & mc-verkstad i Ignaberga kyrkby med en vägbeskrivning och körde sen en av grusvägarna ut till 21. Då hade jag först varit på Industrigatan, Läreda trafikplats, Lommarpsvägen och kände mig väldigt frustrerad och kränkt. 8)

Till det positiva kan tillskrivas att min lokalkännedom om det Hässleholmska samhället ökat exponentiellt.

Ett par siluettbilder från onsdagen.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Falstebo Horse Show vecka

Så fick vi en sådan riktigt härlig ljum sommarkväll där vinden mojnade och där värmen stannade kvar till solnedgången. VM-finalen i fotboll vann Frankrike. Kroatien fick nöja sig med silvret. Efter matchen var vi några som sågs på klubben för ett airmans table och njöt av kvällen.

Under veckan har vi haft gästande flygplan med anknytning till Horse showen. En Arrow, en Seneca och idag på eftermiddagen kom en haj! Ja, en polskregistrerad UL typ Shark. Piloten landade för att ta hem sin fru. En ung kille och tjej lämnade av henne och skulle sen köra hem hästtransporten.

På tal om att lämna så skulle min yngsta dotter till norra Öland efter att ha besökt Horse showen. Så med Wille som co-pilot blev det take-off på morgonen och en fin flygning till ESMZ. Här fick vi hjälp med tanknig av Fredrik Spong innan vi lättade och landade på Sandvik/Mellanlanda ESFS för en pizza.

Blackwing! Äntligen har man nu certifieringen klar!
BildBild

Wille svänger över fina Öland.
BildBild

Fina pizzor på Mellanlanda ESFS
Bild

Reinfeldts, ja hon - piloten och ägaren - heter så, fina Eurostar. Över stjärten syns "hajen".
BildBild

Koll av lufttryck.
Bild

Även Eslövs lillxessna var på besök.
Bild

Snack vid grillen.
Bild

Mera snack vid bordet.
Bild

Sen gick solen ner.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Semester måndag i mitten av juli

En fantastisk sommar för flygning men tyvärr en näst intill katastrof för lantbruket och de som har djur. Sämsta skörd på många år och man har redan börjat skörda. Räddas vad som räddas kan! Talas om att man slaktar för att det inte finns foder. Förtvivlade hästägare höet lär kosta som guld
:(

Dock kanonväder för flygning, kanske lite för varmt.

Badliv!
BildBild

Kort final!
Bild

Först den ene sen den andre!
BildBild

Användarvisningsbild
FredrikH

Re: Falstebo Horse Show vecka

Inlägg av FredrikH »

Hakan Sjoberg skrev:
Under veckan har vi haft gästande flygplan med anknytning till Horse showen. En Arrow, en Seneca och idag på eftermiddagen kom en haj! Ja, en polskregistrerad UL typ Shark. Piloten landade för att ta hem sin fru.
Hur mycket kostar en fru på Horse showen?

Lite bilder på UL-Sharken från i söndags 15 juli. Lägg märke till texten vid huven.
Bild
Bild

Cockpit med backupinstrument
Bild

Vingformen påminner en del om Blackwing
Bild

Även stolarna påminner om Blackwings i kolfiber. Samma tillverkare, eller gör Blackwing sina själva?
Bild

Dynamic och Eurostar ser gladare ut framifrån
Bild

Jarek lägger ett bud på en fru
Bild

Misstänker att denna bara finns som RG (infällbara ställ)
Bild

Mr Ultralekki
Bild

Hade varit fräckt att filma när den startade, men tyvärr kunde jag inte stanna.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Samma dag, 15 juli, teststartade jag VPL efter att Bo fått hopp om att lyckats besvärja startproblemen samt kontrollfluget planet dagen före tillsammans med Wille. Jag gjorde normal procedur med full choke, kvarts varv gas samt halv gas och ingen choke. Kommer inte ihåg i vilken ordning jag testade dessa kombinationer men den startade ganska omgående. Jag har alltid fått trixa mellan dessa kombinationer och ibland vrida upp gasen samtidigt under försöket. Det viktiga är att man hör en tendens att tända.

Vi stack sen till ESML via ett par Fridhemslandningar och gjorde fullstopp där på 30, parkerade vid tankanläggningen samt tog en glass i klubbhuset. Efter det taxade vi till väntläge 30 och jag släppte av Bo så han kunde filma medan jag lärde känna deras trafikvarv lite bättre (1300 ft). Blev två landningar. Startar man från 30 svänger man till tvärlinjen vid ett växthus, vilket blir vid cirka 1000 ft, sen nästan ut till motorvägen innan medvinden, sen ligger där ett större växthus längre fram till vänster att sikta på för basen men det är mer PPL-varv och det är bättre för oss att svänga in en bit före, finalen har riktmärkena en hög röd träsilo på vänster sida och en gård på andra man passerar mellan.
Banan är kuperad och där är något att tänka på med 30-tröskeln jag vet EK-flygare och Håkan nämnt... För min del fick jag termik båda landningarna, både på banan och ca 100 m före tröskeln där jag steg och fick fartökning med ca 5 kt.
De har segelstråk precis bredvid, så där var en del trafik med bogsering. Segelplanen landar så kort från det hållet att man ändå kan korsa stråket på taxivägen ut till banan medan de landar, men där finns dock en gul linje precis före man ska anmäla vid.
ESML håller sitt första Fly-In någonsin 1-2 september. Se anslag och kort att dela ut nere på klubben.

Motoruppkörning väntläge 30
Bild

Final 30
Bild
Bild
Bild

Mellan varven landar bogserplanet bredvid, Piper PA-18A-150/180 Super Cub. Tillverkad 1959, och hos Landskrona Flygklubb sedan 1968.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Måndag 16 juli

VPL startade inte med ovan nämnda procedur, så jag tog ut VSG för träning av den landningsteknik jag bara ser ett fåtal använda, med ytflytningsattityd redan en bit före tröskeln. Dock väldigt skumpigt och termiskt tidig eftermiddag så svårt jobba med nytt finlir trots lagom svag sidvind lite snett från vänster i bana 21. Blev bättre sen när Håkan flög värdebevis runt 1600.

Extremt varm dag för övrigt, lätt att missa dricka tillräckligt. Hörde på radion att små barn och äldre inte känner av det behovet lika bra. Jag drack så mycket att jag normalt sett hade blivit nödig minst ett par gånger, men inte denna dag. Något att tänka på för kaffedrickare, där ska man ju även normalt sett kompensera med dubbla mängden vatten, då både kaffe och svart te är vattendrivande. Man kommer in på Human Factors den här typen av dagar.

Senare kommer Bo ner och efter ett par försök där magneterna glömdes slås på lyckades han få igång kärran, med full choke och 3/4 INSKJUTET gasreglage. Hade aldrig kommit på att testa detta själv. Nåväl, efter det flög jag två pass och den startade enligt normal procedur.

Magnus Jimvid flög ICM och Kolbjörn kom ner för lite snack precis lagom tajmat för motorseglaren.

Medan Håkan flög värdebevis fick vi besök av Julian från Berlin i en färgglad MotorFalke. Han hade utgått från Rügen och stannade bara ca 10 min för han behövde komma dit igen innan de stängde. Det gäller nog grindarna. Flög på FL65 över vattnet, och eftersom han kunde nå kusterna med glidflygning behövde han inte flytväst, men har för mig han hade en med sig bredvid. Dock bar han fallskärm. Funderar bara över om han kunnat glidflyga till land ifall han inte fått klarering till högre höjder? Han skulle komma tillbaka med en kompis sa han, och precis som med den polska Sharken var detta allra första Sverigebesöket, åtminstone privatflygandes. Verkade som de planerade flyga runt i Sverige längre fram.

Det här planet landade i princip ljudlöst trots att motorn var på, och förde inte mycket väsen av sig vid starten heller. Ska bero på att där finns "riktig ljuddämpare". Motorn (för mig okänt antal hk) av VW-typ hade ett speciellt namn. Någonting på S. Spännvidd uppgavs till 16 m och det såg ut som han tog hela hangarstråket i anspråk när han svängde runt där.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bo måste sagt något extremt kul som frammanade ett genuint tyskt skratt. På bänken ser man flickvännen till killen som flög värdebevis. En simulatornörd som svävade högt i det blå efteråt. "Det var inte sista gången, det är ett som är säkert." Flög du under Öresundsbron med honom, Håkan?
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Måndag 16 juli här också. Lite bilder från roteflygningen. Ska försöka hinna med några kortare filmer idag.

På väg ner från toppen av en gunga med mig på utsidan
Bild

Efter flankbyte vid kanalen
Bild
Bild

Närmar oss ESTT
Bild

Överflygning
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Några korta snuttar från 16 juli

Lättare gunga i rote med Fourniern över Näset
https://www.youtube.com/watch?v=wqCYMwJCx6A

Sista varvet med fullstopp från landningsträningen (SEVPL)
https://www.youtube.com/watch?v=Hx2Wym7CmoI

Tyska MotorFalken startar bana 21
https://www.youtube.com/watch?v=5F2CuzlP0nw

Skriv svar