Klubbdagbok 2016 november

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2016 november

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Denna månad börjar med blåsigt väder. Löven har fallit och det är höst. Dessutom "normaltid" så det mörknar redan vid fem på eftermiddagen.

:(

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Torsdag - vilken torsdag

Svag vind CAVOK! Niklas och Elias tog Sigurd Gustav och flög till Landskrona. Jag och Peter skulle ut på havsövervakning och tog Petter Ludvig. Peter passade på att göra PC. Nära två underbara timmar blev det över Östersjön. Ett dussintal båtar, eller rättare - fartyg, blev inspekterade.

Vi flög Xerxes Niklas Sjöbo flygklubbbs C172/Garmin1000! Första flygningen för mig i ett flygplan med G1000. Peter hade rodren och jag var spanare. Fick inblick i G1000. Underbar avionik!

Efter havsövervakningen så blev det hem via Lund, Malmö och åter till Slätten. Där provade vi en bedömningslandning utan klaff. Hur det gick? Jo som ofta med Dynamicen, vi flöt och flöt och flöt och så omdrag. :shock:

Nike

Inlägg av Nike »

Japp, härlig tur, ringde Sturup och bad om att få studsa på bana 29 vilket gick bra. Vi stack iväg, studsade på Sturup och sedan vidare för Fullstop på Landskrona. Underbart väder!

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Måndag efter Alla Helgona helgen

900-timmars service på Sigurd Gustav för Owe. Flygvädret var inte här så det blev service istället. Själv deltog jag i Skånes Flygsportförbunds konferens på hotell Grand Clarion i Helsingborg. Vi började på fredagen med den s k "Värnamokonferensen" lördagen handlade om Skåne Idrotten och hur vi är organiserade i RF (Riksidrottsförbundet). Vilken hjälp vi kan få av vårt förbund och dess olika delar samt vilka bidrag vi kan ansöka om och är berättigade till.

På eftermiddagen kom Johan Wiklund och berättade om sin flygning i en Moth från Nordkap till Sydkap. www.capetocape.net Kvällen var en middag och en och annan öl i glada flygares gäng s k airmans table. Här löste vi alla flygsportsproblem och pratat om upplevda och önskade flygupplevelser.

På söndagen så var den grenförbundsmöten, vi inom motorflyg planerade för våren och gick igenom tävlingssäsongen 2017. Mer om detta kommer.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

En tisdag i förändring

Tisdagen började med kyla! Minus 5 på bilens display när jag körde till Malmö på morgonen, men hög och klar luft, svag nordlig vind. Efter mitt möte i Malmö körde jag till Slätten för att göra en kontrollflygning efter Owes 900-timmars service på VSG. Nu är även ett nytt kursgyro på plats. :) Gjorde daglig tillsyn och satt på motorkupévärmaren. Solen sken och vår huskatt Lisa låg på sin favoritplats (trappan till förrådet) och solade sig.

När jag taxade ut så kallade Polishelikopter sju - fyra - noll upp och meddelade att dom korsade fältet på 1400 fot. Vinden var ca 10 knop och nordlig så det blev bana 03. Take-off och sedan turn mot Trelleborg. Underbart väder, vid Maglar så var Mats igång med sin grävskopa för att rensa Allbäcksån från slam. Jag roade mig med att flyga så flygplansskuggan svepte över honom. Får ringa och höra om han önskat att han varit med i det blå.

Till kvällen var det teorilektion som började med en helt fantastisk TAF.

Inte denna men den är inte dålig denna heller:
ESMSAAY 082032Z 0820/0918 08012KT 9999 BKN025 TEMPO 0820/0902 2000 -SN BKN008 SCT020CB BECMG 0902/0904 1200 -RASN BR BKN005 TEMPO 0904/0906 5000 SNRA SCT005 BKN020CB BECMG 0906/0908 VRB05KT 9999 NSW SCT010 TEMPO 0908/0915 3000 -SHRASN BKN010TCU=

Gissa om eleverna kliade sina "grå". När vi väl hade gått igenom TAF och metar så fortsatte vi med färdplaneringen. Nu börjar man få kläm på TT, wca, TH m m. Snart fixar vi driftfärdplanen i ett nafs.

Efter teorin så körde jag hem i ymnigt snöfall och halkade kring. Nu får vi se hur vädret ter sig imorgon.

Lanzerman

Inlägg av Lanzerman »

En dag ledigt från jobbet, och äntligen infann sig kombinationen av ledig tid och flygväder. Skön eftermiddagsflygning ända fram till skymningen. Riktigt skönt att ha eget cert nu!

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Torsdag

Idag var det verksamhetskontroll av vår UL-flygskola. Håkan Ahlström i sällskap med Matti från KSAK kom ner för att se att vi bet vad vi gör, att vi gör det rätt och att vi dokumenterar rätt. Bo och Owe och jag tog emot och granskade med lupp. Kändes bra även om vi har lite att förbättra.

Tyvärr hann vi inte med någon flygning, beklagligt särskilt med tanke på att vinden låg i banan och vädret i övrigt var bra.

Nåväl det är november och kvicksilvret far upp och ner över NOLLAN. Helgen ser ut att bli bra. Då är det klubbträff med tema säkerhet som följs av budgetmötet. På söndag har vi Unga Piloter igen.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördag CAVOK

Nu är Sven igång med vårt säkerthetsmöte. Till lunch blir det korvgrillning. Sen håller vi budgetmötet

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Söndag

Även söndagen bjöd på CAVOK och svag vind i bana 21. Några av oss passade på att flyga.

Våra unga killar prövade vardera 5 touch and go.

Anders S

Inlägg av Anders S »

Bild
Ikväll, onsdagen den 23:e, blev klubbstugan äntligen försedd med en värmepump.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Snart jul

Så återstår det knappt fem veckor till julafton. På Slätten har tomten kommit ut. Värmepump installerad, ny (nåväl begagnad) minitraktor med sopaggregat och liten snöplog.

Vi har redan flyget mer i november än föregående fyra åren och kanske, kanske blir det 900 timmar i år.

I helgen var vi flyglärare på lärarseminaret på Quoity hotel Arlanda. Vi var nästan fyrtio UL-lärare från hela Sverige. Mycket handlade om de nya reglerna och arbetet i EASA. Hopp om viktökning för våra UL till 600 kg men även sådant som talar emot kom upp.

På seminariet kom även upp att vi har färre olyckor.

Idag, tisdag, så ska vi upp i luften i det fina novembervädret. Man vet ju inte vad som väntar i december.

Skriv svar