Fredrik Lanz är certifierad!

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S

Fredrik Lanz är certifierad!

Inlägg av Anders S »

Idag har Fredrik Lanz gjort sin kontrollflygning i Hässleholm med godkänt resultat. :D :D :D

STORT GRATTIS, FREDRIK!

Det var snabbt fixat av dig, mycket prydligt!

Nike

Inlägg av Nike »

Grattis Fredrik!

Roi

Inlägg av Roi »

Grattis Fredrik!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Grattis Fredrik, nu får du belöna dig med ett eget headset! Oxå blir det ingen flygning på minst två veckor hoppas jag! :twisted: :wink:

Men hur gick detta till? Där är inget i resedagboken om VSG till ESFA. Flög du upp med Hässleholms kärra?

Lanzerman

Inlägg av Lanzerman »

Tack för gratulationerna!

Det stämmer - jag körde till ESFA och flög upp tillsammans med Paul i deras SE-VSA. Håkan skulle egentligen ha flugit upp till ESME och hämtat upp mig där och så skulle vi ha flugit till ESFA därifrån. Men tyvärr var det rätt pissigt (regn) väder på morgon och förmiddag, så det slutade med att jag och Paul kom överens om att jag skulle ta bilen upp till Hässleholm strax före lunchtid.

VSA är ganska lik VSG, men det finns några skillnader. VSA saknar stallvarnare (PPL-fasoner, enligt utsago) och använder den där fåniga ventilen innanför högervingens klaff för att dränera tanken. Men den har även några saker som är förbättringar gentemot VSG. T ex har den en riktig interkom och en EFIS-panel. Mkt informativ panel, med hela basic-T, kula, kursgyro och mer information på samma skärm. DESSUTOM så är den kopplad till GPS:en - vilket gör att den kalkylerar vindriktning och vindstyrka och presenterar det med en pil och siffra på skärmen. Naturligtvis berättade inte Paul det förrän EFTER nödlandningsövning... Följdaktligen så skilde sig även checklistan, och även daglig översyn. I Hässleholm öppnar de på locket och tittar på motorn och känner på slangar varje gång de gör daglig.

De är dessutom petigare med oljetemp/oljetryck än vad vi är med VSG. T ex så tar de längre tid på sig att köra motorn varm och under den tiden så ligger de aldrig över 2000 rpm. Och deras motor går betydligt mjukare och lenare än den i VSG. Orsakssamband eller bara samvariation? Något att fundera på!

I alla fall, flygningen var inte så märkvärdig - lite navigering över i princip okänd terräng, landning på ESMK inkl taxi till klubbstugan, och tillbaks och upp i luften igen. Sedan lite mer nav, manövrering under stigning, sjunk, stall, nödlandning, leta upp ESFA igen, bedömningslandning och till sist landning med fullstopp. Överlag nöjd med det mesta i flygningen, men både på ESMK och ESFA så kom jag in väl högt på final vid landningarna. Bedömningslandingen gick betydligt bättre! :oops:

/Fredrik Lanz

Skriv svar