Tack för alla gratulationer! Jag bjuder på tårta när jag har lappen.
Uppflygningen blev delvis möjlig tack vare Patrik Rostedt, en klippa till ferrypilot som särskilt på hemvägen kryssade oss fram i vad som var VMC-.
Mycket snack med Sweden Control blev det.
Hann dock uppfatta det mycket vackra landskapet mellan Hässleholm och Höör som bara kan beskrivas som något som verkar orört av tiden de senaste tusen åren.
Under uppflygningen blev jag och Poul sittande cirka fyrtio minuter i Kristianstad FK´s klubbstuga pga regn och dålig sikt.
Blev snack om eskaderflygning, våffeltur till ön Sylt och risken av start av Eurostar medelst rundtag (ang. brott på kablar relaterade till tändningen).
Höganäs har en rutin där de gör checken av oljenivån med bromsklossar på och ståendes vid sidan inför rundtag.
Man vill ju inte få smäll på fingrarna om motorn skulle råka hosta till.
Kristianstad TWR var stängt, vilket inte riktigt ingick i Poul´s planer, men vi sände blint i händelse andra plan befann sig i närheten eller flygplatsen var bemannad av ambulansflyg vilket händer ibland. Inget svar dock.
Hässleholm/Bokeberg ligger annars 5 minuter från kontrollzonen så eleverna får mycket träning i radio/klarering.
Sen gick vi upp till 3000 ft och Poul visade vad som händer med planet när man kommer ner till stallfart i brant sväng. Inte direkt vad man väntar sig.

Det blev en hel del bedömningslandningar och motorbortfall i start på olika höjder.
Med kursgyrot borta blev jag också varse hur värdelös kompassen är i allt utom planflykt.
Delvis pga av detta, delvis pga svårigheten för mig att navigera i detta nya skogslandskap, delvis pga att jag gjort driftfärdplanen med utgångspunkt från vinden på ESTT precis före vi stack, hamnade vi cirka 1 nm öster om NorthWest som var första brytpunkten, men tiden stämde i alla fall och vi låg på hyfsat rätt latitud.
Märkte även under flygningen dit hur stora vägar och järnvägar som ser ut som klockrena riktmärken på kartan helt kan försvinna mellan trädtopparna. Tid och minutstreck blir av stor betydelse om man skulle stå utan gps i den typen av områden, och man verkar ha mest nytta av konturen på sjöarna vad gäller riktmärken.
Hässleholms klubbkärra/Eurostar saknar stallvarnare. Anses vara gynnsamt för känslan. Jag blev väldigt förvånad där, trodde stallvarnare var standard på de flesta plan.
Avslutningsvis ett besök i hangaren på Hässleholm. Poul visade bla ett Sonex, amerikanskt UL-plan som bäst kan beskrivas som en raket med sporrhjul och rotaxmotor. Särskilt i nuvarande omålade silvriga skick ger den det intrycket.
Poul flyger den angående utprovning eller typinflygning, minns inte exakt.
Veckans gåta:
Vilket instrument har man kvar som "backup" om pitotröret sätter igen och hastighetsmätaren är borta ur leken?
Kristianstad FK´s klubbstuga där vi satt fast. Skriver man i gästboken slipper man startavgift så vi gjorde det för säkerhets skull.