Teorikurs 2015-2016

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

johanarnesson

Teorikurs 2015-2016

Inlägg av johanarnesson »

Tänkte att vi kunde skapa denna tråd för att kommunicera kring vår teorikurs om vi har frågor eller annat som vi bara vill snacka om allmänt!

Vi är bland annat några stycken som bor i Malmö och samkörning ner till Trelleborg hade varit super tycker jag!

8)

Svara här i tråden eller skicka ett mess eller mail till mig om du är intresserad av samkörning:
072-2608440
johan.a.arnesson@gmail.com

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Utmärkt initiativ

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Ja bara ställ frågor! Kan även besvaras av ALLA klubbmedlemmar.

Hoppas att ni i lugn och ro kan göra hemläxan, även om den inte var uttalad, med att ta ut TT, beräkna wca och TH samt GS, utifrån given W/V och TAS. Jobba med kartan, transportör eller kurslinjal och navskiva.

Kör ni fast så skriv här, ring en kompis eller, rentav, kör ner till klubbstugan och be någon erfaren flygare om hjälp. Kolla först om någon är på plats! Där skall vara stugvärd på lördag och söndagar 1000-1500.

OCH NI ERFARNA FLYGARE, som ställer upp, kan väl skriva ett inlägg här på forumet.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Klart vi ställer upp. Passar på att kommunicera samma sak som jag brukar. Ta chansen att följa med andra på klubben och flyg. Att bara åka med är lärorikt. Även parallellt med teorin, då jag minns att en hel del teoretiska saker föll på plats när man såg tillämpningen. Kolla myWebLog om andra ska ut och flyga och kolla om du/ni kan följa med!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Teori tisdag 12 januari

Tisdagkväll på Söderslättshallen och navigation är ämnet. Vi ska lära att ta ut färdlinjen (TT) mäta distansen sedan räkna ut vindkorrektionen (wca) för att få fram kursen (TH) och markhastigheten (GS) samt räkna ut tiden på sträckan. M a o upprätta en driftfärdplan.

Uppgiften!
Bild

Vad står där egentligen?
Bild

Hur löser vi det här?
Bild

johanarnesson

Krya på dig Håkan!

Håkan kände sig hängig så det blir lärarlöst igår kväll. Men kul hade vi!

Fredrik skrev ner dagens METAR/TAF. TAF:en va rätt klurig med en låååång tempogrupp med snöbyar och BECMG som ändrade huvudvädret under tiden! Marie löste de med bravur! :)

Sen blev de TT, TAS, TH, WCA, NM, GS, tid, soppaberäkning och flight computer för hela slanten. Marie agera flygplan och jag och Fredrik puttade på henne för att demonstrera vindens påverkan och vi snurrade flight computern samtidigt!

Lägger till några bilder från helgens gudomliga söndag! Fredrik och Linus går igenom checklistan inför lektion!

Krya på dig Håkan så ses vi nästa vecka!!!

BildBild
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Så var dom tio..

Igår, tisdag 26 januari, så anslöt Fredrik L och nu är vi uppe i tio elever. Teorikursen rullar på och förhoppningsvis kommer även flygningen igång när diset och dimman lättar.

8)

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Teori tisdag 9 februari

Vi är nu en bra bit in i teorikursen men, att efter jobb sätta sig för att höra undertecknad prata om Luftfartssystemet och Operativa procedurer samt Trafikregler i luftrummet, är en riktigt sömnpilla. Nio närvararande som efter drygt tre timmar pustade men förhoppningsvis lärt sig lite om flygnivå, halvcirkelregler och väjningsregler m m.

När används standardinställning i G- resp C-luftrum?
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Navigationsteori tisdag 16 februari

Vi jobbar med att upprätta en driftfärdplan för sträckan ESTT - ESMO

Uppgiften:
Bild

Flitiga elever!
Bild
Bild

johanarnesson

Live ATC

Hej,

Sist vi träffades lyssnade vi lite på Håkan och Fredriks flygning till Sturup.

Adressen är: www.liveatc.net

Sök på ESMS för Sturup. Tänk på att Sweden Control ligger på samma inspelning så det är inte enbart Sturups som hörs.

Tryck på "Archive" som är en ganska liten länk, välj dag du vill lyssna på och välj sedan tidsinterval, tiden är angiven i zulu och är halvtimmesinspelningar i mp3-format. Är rätt kul att lyssna på! :)

johanarnesson

Kristiflygare på ESTT!!!!

Hej,

Om någon är sugen så är jag på att försöka hjälpa till att organisera ett "läger" på ESTT tors-sönd över kristiflygarehelgen.

Tänker mig att vi försöka få till Hässleholms kärran, Håkan, Fredrik och Thomas och övernattning i tält eller annat och flygning så mycket det går. Håkan snackade också om att Patrik (han heter väl så) kanske kunde komma ned från Hässleholm och hjälpa till med skolning.

Har kollat B&B, de är tyvärr stängt just nu så har inte fått tag i dem men för mig funkar tält. Tänker mig några kalla öl och grillning blandat med klubbhuspill, teori, radiolyssning eller gps-pill i planet på kvällstid eller när man inte är i luften.

Kanske även bjuda in till inflygning där vi bjuder in elever från andra delar av Skåne på söndageftermiddagen som avslutning med grillning eller nått (endast elever med instruktörer M eller UL), perfekt tillfälle för dem att förlägga en nav-flygning. Kanske kan få till något besök från Sturup, LFV, TS, KSAK eller annat informativ presentatör på söndagseftermiddagen.

Har många idéer men är någon sugen på att haka på i "organisationen" runt?

/Johan

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Flygläger

Kristiflygarehelgen passar inte mig :( Då är det träningsläger med landslaget för min del VSG bokad! ev träning i Portugal inför VM i rallyflyg :D om så, så blir VSG ledig!
http://www.santacruzwrfc2016.com/WRFC16 ... Vfinal.pdf

Är det fler som är intresserade av en intensiv vecka? Jag har en husvagn som det kan bo1 till 3 personer i.

Poul heter flygläraren från Hässleholm. Det är han ni flyger upp för!

Det är SM i Norrköping under SVTs SM vecka dvs från onsdag den 6 juli med avslutning onsdag 13 juli. SM i Precisionsflyg avslutas på lördagen 9 juli söndagen 10 reservdag.
http://www.rf.se/Arbetsrum/SM-veckansom ... orrkoping/

Vad säger ni om ett sommarläger i anslutning direkt efter? låt säga från fredag 15 juli till fredag 22 juli.

Var skall vi vara?

Här lite förslag:
Stegeborg: http://www.stegeborg.se/flygfalt.php

Kattleberg: https://www.facebook.com/pages/Kattlebe ... 7168151498

Falköping (nära Ålleberg): https://www.facebook.com/pages/Falbygde ... 9650168712

Andra förslag! Vi får givetvis stämma av med platsen (flygplatsen och klubben m m) där vi väljer att åka.

johanarnesson

Jag åker tyvärr till Spanien den 15:e. Jag tror också att många andra kanske åker iväg den perioden, så helst någon annan tidsperiod om det går för min del.

Tycker vi försöker köra intensivt under påsk som vi diskuterade för gången!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Johan skrev:Fredrik H, aktuella öppettider hittar du i NOTAM. Släng ett öga där...
Enligt läroboken "Luftfartssystemet och Flygoperativa procedurer" s.201 verkar det faktiskt som att man först ska söka på AIP-AD, och sen för eventuella ändringar i NOTAM.
Tiden anges som "UTC-tid relaterad till vintertid", och om parantes finns relaterad till sommartid.
Detta skapar utrymme för missförstånd, för om vi har sommartid och där inte finns någon parantes skulle jag ändå velat lägga till +2 timmar. Dvs att lokal tid här skulle bli UTC+1 + vår sommartid, men det är alltså fel tänkt.
Beror antagligen på att jag vill räkna ut "den verkliga tiden", medan de bara talar om en modell för att ange tiden.

Ett besök på AIP, AD 2, ESTL ger följande:
https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=45
https://aro.lfv.se/Editorial/View/874/ES_AD_2_ESTL_en (Text) leder till pdf-dokument med normala öppettider för Ljungbyhed:
AD Administration, MON-FRI 0630-1530 (0530-1430)
AD Operating hours, H24

Det står inte TWR någonstans där, men tornets normala öppettider lokal tid måste således vara 0730-1630. Helger stängt.

https://aro.lfv.se/
AIS
NOTAM Sverige
Sverige FIR VFR (IFR och 4 dagar ger här samma resultat)
https://aro.lfv.se/Links/Link/ViewLink? ... 2&type=AIS
Där ger en sökning på ESTL i webläsaren följande:

ESTL/LJUNGBYHED
- AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE MON-FRI
0615-1415
SAT-SUN CLSD

FROM: 11 APR 2016 00:00 TO: 01 MAY 2016 23:59 ES/C0475/16

I klartext, mellan 11 apr - 01 maj öppet 0715-1515 lokal tid. Helger stängt.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Linus EK

Så har vi att gratulera Linus till hans första

EK

grattis

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Stort grattis Linus! :D

Jag och Patrik Rubenson var där och såg det!

Skriv svar