Det hade landat en helikopter hos oss. Eller var det en gyrokopter...?

Den här vackra, väldesignade skapelsen är faktiskt en gyrokopter! Man sitter "side by side" i den, kabinen är rymlig och ombonad. Tillverkaren är tyska Auto-Gyro och modellen heter Cavalon (http://www.auto-gyro.com/). Det har tydligen hänt stora saker inom utvecklingen av gyrokopter de senaste åren.

Ägaren till kärran, Nils Gyllenkrok, är en väldigt trevlig kille. Han har ett stort hjärta för flygning i alla former och har bland annat ett förflutet som landslagsledare inom fallskärmshoppning. Nu är han även medlem i Skånska Gyrokopterklubben i Sövde, en klubb varifrån vi lite då och då får trevliga besök av Roman Tadic och Andreas Hansson.
Vackra tingestar, speciellt inom flyg, glädjer och inger mig lite extra förtroende...
Det var verkligen inte svårt att bestämma sig då Nils erbjöd mig att följa med på en liten provtur. Det här var min första tur i en gyrokopter. Visste ni att rotorn på en gyrokopter är fritt svängande? Det finns ingen drivning på den, det är fartvinden som driver runt den. Framdrivningen sker med den bakåtmonterade propellern! På denna maskin är det en Rotax 914 som står för musklerna, 115 turbomatade hkr.
Tänk vilka höjder vi skulle kunna ta upp Dynamicen till med en sådan motor!

En selfie hör till...
Jag fick förklaring till handhavandet och som den rookie jag är försökte jag hänga med så gott det gick. Manövreringen är snarlik ett vanligt flygplan: Det är två pedaler, en spak och trottel. I starten finns det en hel del förfarande som skiljer men i planflykt är förvånansvärt mycket "som vanligt". Det finns dock en stor skillnad: Spaken får ALDRIG föras fram abrupt eftersom det kan leda till ett okontrollerat flygläge. Den reflexen måste man som flygplanspilot alltså arbeta bort.
Det blev en sväng äver Kämpinge och sedan tillbaka i ett landningsvarv vars glidepath på finalen hette duga! Vi tar oss ju ner i våra plan betydligt brantare än trafikplanens 3% men det här gör vi inte om, hur mycket vi än vingglider! Det gröna området på mätaren går ner till 20 (tjugo!) km/h, därefter är det gult nedanför. Hisnande och imponerande, dessutom inte en klaff så långt ögat såg! Sidvind påverkar bara marginellt.
Stort tack för en trevlig pratstund och fin flygupplevelse, Nils! Välkommen tillbaka på besök, både du och alla ni andra i Skånska Gyrokopterklubben!