Handhavande av planet på marken samt bensin vid resa

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Handhavande av planet på marken samt bensin vid resa

Inlägg av Johan »

Nu blir jag snart utslängd från forumet...bombar detta stället med konstiga inlägg...men tyvärr får alla här stå ut med mina frågor...hoppas att det är någon annan som har samma frågor och därmed får svar :roll:

När man parkerar planen utomhus, så har jag förstått att man bör surra dem. Det ska finnas öglor för ändamålet under vingarna tror jag. Men hur gör man med spaken och pedalerna? Ska dessa inte också surras?
Saknade denna lilla praktiska handhavande bit i utbildningen... (inte bara hur man surrar spaken, utan lite praktisk utbildning förutom flygning :wink: )

Vidare, när man är ute och reser och man behöver fylla på bränsle, betalar man det själv eller hur fungerar det? Det känns som om bränsle ingår i timpriset...dum fråga kanske, men bra att veta.

Bränslet är 91/96UL (?), men om det bara finns 100LL så får man ju tanka det. Behövs extra underhåll på motorn efter det eller det är inga problem? Ska man meddela planansvarig att man haft 100LL i tanken?

Tyvärr är det säkert inte slut på dumma frågor... 8)

BL Johansson

Inlägg av BL Johansson »

Här kommer svar på bensinfrågan:
Inom Sverige ingår bensin i timpriset. Dock får man betala själv och får sedan tillbaks utlägget (om man inte får flygklubben att fakturera)

Vid flyging utomlands betalar man skillnaden mellan ordinarie pris på ESTT och vad bensinen faktiskt kostar. Anledningen till detta är att bensinen som bekant är väsentligt dyrare nere i Europa.

/Bo-Lennart Johansson, kassör

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Tackar för svaret, Bo-Lennart!

Användarvisningsbild
viggo

Re: Handhavande av planet på marken samt bensin vid resa

Inlägg av viggo »

Bra Johan! detta bekräftar vad jag sagt länge. månadsträffar där vi kan diskutera sådant.
Ang surrningen. Det finns några sk. TJUDERPÅLE att sticka ner i marken ligger i stugan, rep ?? finns nog inte. Det bästa hade varit ett fjädrande hundkoppel med schackel eller karbinhake monterad.
Ta säkerhetsbältet och snurra runt det på spaken, ställ ALLTID planet mot vinden.

Bild

Användarvisningsbild
per

Re: Handhavande av planet på marken samt bensin vid resa

Inlägg av per »

Johan skrev:Bränslet är 91/96UL (?), men om det bara finns 100LL så får man ju tanka det. Behövs extra underhåll på motorn efter det eller det är inga problem? Ska man meddela planansvarig att man haft 100LL i tanken?

Svar på din fråga!
Avgas 100LL lämnar mer beläggningar efter sig som tas upp av oljan. Är det så att vi tankar 100LL någon enstaka gång behöver vi inte bry oss om det. Är det däremot så att någon åker på en längre resa och tvingas tanka 100LL upprepade gånger så har vi bestämt i klubben att vi ska göra ett extra oljebyte vid nästkommande 50-timmarsservice. Lättast är då att personen skickar ett mail till mig.
Tidigare har vi alltid utfört ett oljebyte vid 50-timmarsservicen men eftersom våra maskiner till största delen körs på 91/96UL och flygtidsuttaget är relativt högt under sommarsäsongen (bidrar till kort tid mellan servicetillfällena) finns det ingen anledning till detta.

Skriv svar