Elevrunda med VSG

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Bo Lenander
Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL

Elevrunda med VSG

Inlägg av Bo Lenander »

Förra Lördagen nappade jag på ett allmänt erbjudande från Anders Sällström att flyga en runda tillsammans med honom som "navigatör"
Jag skulle ha all färdplanering inklusive väder klart på morgonen.
Att göra studs o gå på Sturup har man liksom sett fram emot och så blev det även om Anders , så klart rattade maskinen.
Som Co-pilot fick jag sköta kontakterna med de stora grabbarna på ACC , vilket består av att stamma fram anmälningar och sen försöka hinna fatta och notera vad de svarar samtidigt som man noterar tider för passering av de WP som ingick i färdplanen och medela kompsskurserna till chefspiloten...
Förvånandsvärt mycket att göra hela tiden och så tillkommer det att alla paper och kartor envisas att ramla ner på durken där de inte kan plockas upp igen pga. div säkerhetsbälten precis när man behöver dem.
Ja, ja vi kom dit det var planerat och landade full stopp på Sjöbo där de bjöd på kaffe och trevligt flygsnack på segelflygklubben.
På hemvägen blev det upp i TMA:t på 4000 fot, (Rotaxen pustade lite) och sen snygg nerkomst på gamla 03. Lärde mig massor och vi hade kul hela tiden.
Många tack till Anders som förutom att inte ta betalt för att styra dessutom bidrog med halva timpriset. Respekt!
Elever : gå och gör likaledes ! Anders och ett par andra erfarna, går säkerligen att övertala.Bild