Kamera på flygplan

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Kamera på flygplan

Inlägg av Henrik »

Sitter och kikar på en DVD som jag tror är Peter Lohmeiers. Låg i klubbstugan i alla fall. Lovar att trolla upp den på sidan så fort jag konverterat den till något lämpligt format. De verkar i alla fall ha fäst en DV-kamera på triken. Och frågan som formuleras är ju då, kan man göra samma sak på eurostaren?

Var skulle man kunna fästa en kamera utan att ha sönder varken kamera eller flygmaskin? En trike går ganska långsamt, eurostaren går i minst dubbla hastigheten..

Tankar, någon?
Henrik Persson

Bubben

Filma från staren

Inlägg av Bubben »

Tjena

Jag satte fast min DV på ett stativ i passagerarsätet, så kameran kom i huvudhöjd. Detta gjorde att jag kunde välja att filma rakt fram över motorhuven eller ut åt sidan. Dessutom kunde jag välja att ta med instrumenten eller ej, beroende på hur jag använde zoomen. Det blir ju trots allt "innomhus" bilder, men det ger möjligheten att ändra kameran under flygningen. Eftersom man kan vända displayen mot sig kunde jag se vad som fastnade och göra enklare justeringar.

Jag är däremot på väg att köpa en SLR, några tips ???

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Någon som har tips på bra videokameror? Gärna testade i flygplan... :D

Lösning på att få in intercomen i kameran...?

Det kan bli någon sorts inofficiell tråd för flygfilm...

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Intercom.. Det finns ju ett par lösningar. Man kan beställa en svindyr mellanplugg, man kan göra en själv.

Eller så tar man sin handscanner, petar in rätt frekvens på den och ansluter hörlursutgången till kameran eller en mp3spelare och spelar in. Fast viss försiktighet med volymen på scannern så man inte bränner ingången till vad nu man spelar in mot (tro mig, det är lätt hänt kan jag säga ett ljudkort senare). :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Vad innebär svindyr och var köper man en sådan? :D

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Tja.. Aircraft Spruce hade någon mojäng sist jag tittade. Har inte orkat fördjupa mig närmare i det, tror det var ganska saftiga priser, plus frakt.

Har vi ingen elektroingenjör som kan räkna lite på vad man ska löda ihop för motstånd för att det ska fungera? Min el-lära är lite rostig men en lödpenna kan jag hantera. :)
Henrik Persson

Bubben

Extern mic

Inlägg av Bubben »

Vad tror ni om en "mygga" in under headsetet, där hör man väl både sig själv och tornet?

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Jag har läst någonstans att Kjell&Co eller Clas Ohlsson ska ha någon adapter som fungerar bra. Och ordet svindyr har väl aldrig existerat i någon av dessa affärerna :D

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ja du kan säkert hitta något som passar i hålet, men du vill ju gärna kunna ha passagerare med dig också. Och impendansen kanske inte stämmer och det ena med det femte.

Det känns lite halvviktigt att få all den där elläran rätt. Det är ett flygplan som du inte gärna vill chansa med det elektriska i. Det är inte bara ens kamera man riskerar att elda upp..

MEN! Om allt är som det ska är det ju finfint. Jag har dock inte hittat något som verkar jättelovande på svensk mark än.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Jag startade en tråd i ämnet pa G-kraft.com.

http://www.g-kraft.com/forum/index.php?topic=13456.0

Användarvisningsbild
viggo

Re: Kamera på flygplan

Inlägg av viggo »

Mitt förslag:
Skruva fast 3 st mini-mini byggbeslag (clas ohlsson 21-1333-2) i planet. Köper ett kamerastativ Jula 921041 199:- borrar hål i stativbenen och en fjäderprint igenom benen till byggbeslagen http://lgprodukter.se/index.php?cPath=1 ... f1b988cb52
. Då får vi ett fast förankrat stativ under flygningen = säkert. byggbeslagen väger troligtvis 10 gram. Ett verktygsfäste skruvas fast i instumentpanelen och på samma sätt fäster man stativet här. Nu har vi möjlighet att filma bakifrån och filma oss själv eller ut i sidan. Inget som trillar omkull !!! Efterflygningen tar man bort stativet.

intercom - mp3 adapter EARS 2 CELL PHONE ADAPTER FOR HEADSETS
http://www.aircraftspruce.com/catalog/a ... 2cells.php
Summa totalt ca 1000 kr

Krille

Inlägg av Krille »

Angående att få in radio till kamera så vet jag ett sätt som funkar, gjorde nämligen en flygfilm som projektarbete i gymnasiet :D jag tog en vanlig 3.5mm steroplug konverter (alltså 3.5mm till en sån vanlig fet man har i större stereoapparater) och koppla till min kameras line-in. enkelt och billigt. allt man behöver är pluggen och en 3.5mm stereosladd. Har nån koll på vingtip-montering av kameran? det ger häftiga bilder, ser det ofta i segelflygsfilmer/bilder.
"Den som kan, han vill" - Tord Yvel -

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Krille, din lösning är ju den klart enklaste och överlägset billigaste!
Och den verkar ju bevisligen ha fungerat. Jag trodde att utgången på intercomen hade för hög nivå för att kunna användas rakt in i mic-in på kameran och därför behövdes dämpas, alltså någon adapter med motstånd i.
Du skriver iofs line-in, vilket kanske är något annat än mic-in. Finns det på alla kameror?

Hittade en på Transair. Den är dyr...
http://www.transair.co.uk/product4.asp? ... ct_ID=1297

Användarvisningsbild
Johan Wiklund

Inlägg av Johan Wiklund »

Det kan vara lite bekymmersamt att montera metallbeslag nära kompassen. Aluminium eller rostfritt eller mässing kan vara en lösning.
Kolla http://www.ram-mount.com/
Jag har själv ett RAM fäste för min gps i Mothen, som funkar perfekt. Den är just gjord i aluminium o rostfria skruvar.

Jag kan köpa en i USA vid tillfälle om nån vill ha...

Johan Wiklund

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

http://www.epanorama.net/circuits/line_to_mic.html

Fram med lödpennan, Henrik... :)

De där RAM fästena såg fina ut. Och det fanns ju en del att välja bland...

Skriv svar