SE-VPL åker till Slovakien

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S

SE-VPL åker till Slovakien

Inlägg av Anders S »

Det hade uppkommit en anledning för vår kära WT-9 att anträda en resa hem till födelseorten, låt vara tillfälligt. Hon kommer ju snart tillbaka igen efter sin skönhetskur! Nåväl, den här gången skulle hon bäras de ca 450 Nm (fågelvägen) av en lastbil. Inte riktigt det rätta elementet för henne, men det fanns inget val.

Upphämtningstiden ändrades i sista stund från lunchtid till kl 7.00 på morgonen. Snabba SMS-besked från de andra i avlämningsdelegationen visade att jag hade att göra med morgonpigga personer, tack och lov för det...;-)

Själv åkte jag först till jobbet och försåg mig med tre stycken 4.5 meters 2"-furubrädor, en rulle bubbelplast, några frigolitskivor och en rulle silvertejp. Väl på plats på ESTT droppade gänget in, Per-Olof, Peter J och Kolbjörn med sin son Torbjörn. Med förare skulle vi då bli sex personer vilket borde kunna räcka. Regnet hotade att börja ösa ner när som helst men vi hade tur, det klarade sig.

Bild
Lastbilen hade kommit hela den långa vägen från Prievidza i Slovakien (ca 130 km NO om Bratislava). Truck of the year 2002... Vi hade stått och väntat på en specialtransportbil, den här var dock betydligt mer "transport" än "special"...;-) Föraren visste emellertid definitivt vad han gjorde, det här var inte den första Dynamicen som han hämtade.

Bild
Sändarantennen ja, den hade vi glömt att plocka av. Pappa Kolbjörn gör en insats medan son Torbjörn ligger raklång inne i bakkroppen (ett jobb för unga människor!) och håller emot på muttrarna. I stridens hetta lyckades vi inte utröna hur transponderantennen skulle lossas på ett enkelt sätt så föraren tyckte att den kunde sitta kvar.

Bild
Lite mätande på spårvidd, sedan kunde brädorna läggas ut.

Bild
Planet rullades försiktigt uppför brädorna och placerades med nosen i färdriktningen. Peter och Per-Olof betraktar SE-VPL och ser ut att undra: "När ser vi dig igen...?"

Bild
Föraren tycktes nöjd med våra insatser, han satte genast igång med att förankra planet. Vingarna satte vi ihop med frigolit emellan och bubbelplast runt, ungefär som en jätteenchilada. Vi lade upp dem och lådorna med småprylar. Väskan med flygdagböcker mm bifogades, PLBn är där om någon undrar.

Bild
Här ser ni att spinnern är hel. Om något skulle hända med den under transporten så röstar jag för att vi tar en i klatschig färg istället, vad sägs om guld eller med en målad spiral...;-)

Bild
Så var det då dags att ta farväl, lastbilen skulle ta nästa färja till Sassnitz om vi nu förstod föraren rätt. Imorgon bör SE-VPL vara i Prievidza.

Bild
Här försvinner lastbilen i fjärran och hos mig infinner sig en obekväm tanke. Jag fick ju inget avhämtningskvitto! Kanske kommer jag att vara skyldig Söderslätts flygklubb en Dynamic! Skönt att det finns bildbevis och vittnen...;-)

Tack för god insats, avlämningsgänget! Nu återstår det lite korrespondens med fabrik, importör och försäkringsagent, sedan är det bara att vänta på tidpunkt för hämtning.

Då ska hon bli hemflugen på egna vingar!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vemodigt!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Inte utan att det blir lite vemodigt. En flygklubb utan flygplan mitt i bästa flygperioden.

Men både KSF och VPL får väl bästa tänkbara omvårdnad och snart har vi förhoppningsvis vår "brand-new" Eurostar på plats.

Jag har varit i Prievidza och är säker på att vår Dynamic är i trygga händer. Kan jag så är jag gärna med och flyger hem VPL. Finns en del "pärlor" att mellanlanda på. Vad sägs om Dubnica nad Váhom, Liberec (här åker dom skidor vintertid), Bautzen, Strausberg och så hem därifrån till Slätten? Man kan flyga non-stop också men ovanstående är trevliga platser att mellanlanda på.

Skriv svar