Klubbdagbok 2012 december

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Klubbdagbok 2012 december

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Fint väder. Nu ska vi ut och flyga!
ESMS 010530Z 0106/0206 14004KT 9999 BKN030 TEMPO 0106/0109 4000 -SHSN BKN010 SCT020TCU TEMPO 0120/0124 2000 -SN BKN008 TEMPO 0200/0206 0600 SN BKN001=

ESMS 010750Z 13001KT 9999 SCT034 BKN040 M01/M03 Q1008 RWY 17 DAMP BA GOOD=
:D

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Fin dag var det idag, och även undertecknad kom i luften en stund. :)

Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: mån aug 18, 2008 9:05 am

Inlägg av Gunnar »

Och KSF flögs i olika pass av tre piloter. Storstan i vintersol:

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

lördag 1 dec

Inlägg av Hakan Sjoberg »

FLYGVÄDER!
Nedan fler bilder.
Patrik Rostedt på väg ut för att äntra PL och flyga en tur.
Bild

Owe förklarar för intresserade åskådare (Niklas och sonen Elias) hur gasreglaget till VLZ fungerar.
Bild

Hedvägen och Västra ringvägen har öppnats för trafik.
Bild

Nu slipper man köra in i Trelleborg om man skall ut på 108 och vidare norrut.
Bild

Malmö i motljus.
Bild

Turning Torso
Bild

Ön i Limhamn, Ribban och i bakgrunden Turning Torso.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Måndag 3 dec

Inlägg av Hakan Sjoberg »

KALLT!
ESMS 030720Z 09005KT CAVOK M10/M11 Q1011 RWY 17 CLEAR AND DRY BA GOOD=

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Budgetmöte 2012

Inlägg av Hakan Sjoberg »

I gårkväll (onsdag 5 dec) så var det tid för stadgeenligt budgetmöte. Efter flera års sjunkande flygtidsuttag och ansträngd ekonomi så var det positiva siffror. Flygtidsuttaget har ökat, alla tre flygplanen kommer att ha flugit över budget! :D

Så kassören strålande och styrelsen föreslog att man fortsätter 2013 som 2012. Inga prisförändringar! :D

Mer om vad som sa om budget hittar du som är medlem på myweblog och i filarkiv.

Nu ser vi fram mot stabilt vinterväder med klar luft så vi kan förbättra siffrorna ytterligare.
Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vädret var med oss även idag! Snurrade en timme i luften med Håkan och spred lite kunskap om GPS och autopilot. Svårt att hålla sig på marken i sånt här väder!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Vidarebefodrat från en klubbmedlem

Inlägg av Hakan Sjoberg »

GCFV 081530Z 04010KT 9999 FEW025TCU BKN035 21/16 Q1020=
Härligt, bad i havet varje dag. Hdb / Christian

gm mig som njöt i VPL idag

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Snöoväder

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag så blev det snöoväder över Slätten. Lite mildare till måndagen men sen skall det bli mer snö och kallt. Slut för i år?

Morgonen började ganska fint lite blåsigt men när är det inte det på Slätten?
Bild

Framåt lunchtid kunde man ana vad som skulle komma.
Bild

Sen var den där! Snöstormen!
Bild

Det mörknar tidigt men med allt snö så lyser det faktiskt upp!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Henrik P visar autopilotfunktioner

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Som nämns ovan så var jag med Henrik i det blå. Han som är en fena på autopiloten passade på att visa på funktionerna och det blev en del pekande och knappande.

Henrik knappar och pekar...
Bild

...och pekar...
Bild

...och pekar...
Bild

...och pekaroch knappar!

Bild

Massor med fin informartion på EFIS displayen. (beklagar bildkvaliten)
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Fina vintervyer

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Förutom demo av autopilot så njöt man onekligen av söderslätt i vinterslöja.

Slätten från norr.
Bild

Slätten och Näset.
Bild

Skegrie.
Bild

Hamnen i Trelleborg
Bild

Snart är fyllnadsmassorna utjämnade.
Bild

När allt är utfyllt så finns yta för fordonen.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Vissa flyger!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Up up and away! :D
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Susat dagen!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

121212 dvs den 12 december 2012! DUSSINDAGEN sa någon :) ganska kul! Nåväl idag så körde Owe fast i en snödriva på Slätten och sen snurrade han igång VLZs motor! :) Nu är vi snart i luften igen! :D
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Re: Dussin dagen

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Hakan Sjoberg skrev:121212 dvs den 12 december 2012! DUSSINDGEN sa någon :) ganska kul! Nåväl idag så körde Owe fast i en snödriva på Slätten och sen snurrade han igång VLZs motor! :) Nu är vi snart i luften igen! :D
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Hur är snöläget på fältet? Möjligt att starta och landa, även om man inte flyger ryskt? :)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar