Jag har drygt 3500 timmar men aldrig behövt nödlanda. När jag började flyga (1969) så sa man dock att det fnns dom som nödlandat och dom som skulle göra det. Några tillfälle med otillfredsställande värde från instrumenten har jag haft, både som pilot och som passagerare, varpå det blivet närmaste flygfält för landning. Några av dessa har varit hög vattentemperatur eller lågt oljetryck, även fall av motorbludder utan synlig anledning har fått hem (ner) mig. Sen har vi vädret som fått mig att vända i tid men det är en annan historia.
Piloten här upptäcker lågt oljetryck och oljeläckaget är synligt så han avbryter och försöker flyga till ett flygfält. Intressant att se att han trycker på NEAREST knappen på GPS och tar hjälp av den för att hitta ett flygfält. När det inte är möjligt så flyger han mot ett flakt område och nödlandar. Noterar också att han försöker vinna höjd när han fortfarande har motoreffekt. Slutligen: han "flyger" till the bitter end!
Har ni inget annat för er när ni flyger så träna nödlandningsförarandet! man vet aldrig...
Nu när det mörknar tidigt så kanske vi skall ta en "H50P" kväll i klubben och titta på lite intressanta nödlandningar och analysera och prata flyg.
Pyramidbyggaren hittar du fler roliga länkar kan du väl lägga ut dom med!