Rutten hade varit uppskissad i mitt huvud sedan i höstas. Resan kunde ge några behövliga flygtimmar för den kommande paxbehörigheten och min gamla mor Ester, 83, frågar mig då och då när hon får flyga med mig...
Det skulle bli ett stort högervarv runt Skåneland. Upp mot Ven, sedan mot Kullen, runda Hallands väderö, in över Skummeslövsstrand, bort mot Fagerhult och sedan ner mot Bokeberg för landning. Nästa resdel skulle gå mot Ivö klack, Nymölla, Åhus, Simrishamn, runda Sandhammaren, Ystad och sedan hem till ESTT över Smygehamn. Mycket tid över vatten, alltså flytväst på. TAF/ESMS visade 21009 9999 SCT 015 men TEMPO SHRA BKN020 CB från middagstid. På vägen ner till Söderslätt syntes upptornande CB'n på jämna avstånd i en linje som tycktes gå från Mön över Själland och norrut. Jag skulle alltså säkert komma att ha nytta av förvärvad kunskap från Bo Palms eminenta meteorologiundervisning. Eftersom sikten var bra, i det närmaste obehindrad, tolkade jag inhämtad information till att det var en labil kalluftsmassa som flygningen skulle ske i. Skurarna borde kunna upptäckas i god tid, men jag fick hålla god uppsikt och vara beredd på att eventuellt revidera resplanen. Ingen avbokning alltså utan planeringen gick vidare. Vinden låg mitt i banan, runt 12-15 knop, men jämn och fin i motsats till torsdagskvällen. Då hade samma vindriktning och styrka varit mycket turbulent, visserligen väldigt bra psykisk träning men absolut inte sådant väder som man skulle ta upp passagerare i!
Vindriktning och -styrka sattes till 220/15 för en tänkt höjd av max 1500 fot. Vid Fagerhult hade jag velat ta rejäl höjd, men det skulle nog inte vädret tillåta. TAS sattes till 90 kts. Med lite tillägg för start o landning skulle första delen ta 1:24, andra delen 1:28. En full tank borde då räcka gott för eventuella omvägar. På FPC (08-7976340) tog en flicka ganska tålmodigt emot alla brytpunktskoordinaterna för mina flygningar. Troligtvis lämnas sällan så mycket detaljer per telefon så nästa gång blir det nog till att använda internetversionen. Viktigast var att jag fick reda på att Rinkaby, Ravlunda och Kabusa inte var aktiva.
Efter att ha tankat fullt lyfte vi, VLZ o jag, klockan 12.18. Jag ropade upp SC, aktiverade min färdplan och blev tilldelad transponderkod, min första alldeles egna...

Ven under vackra cumulusmoln. Backafall och S:t Ibbs gamla kyrka mitt i bilden på öns bortre sida. Bilderna är tagna med mobilkameran, de kunde ha varit bättre...

En blick norrut genom passagen mellan Helsingborg/Helsingör. Vädret skulle tydligen bli lite sämre. Jag undrar hur det där konstiga fenomenet med propellern uppstår! Kan det vara så att ljussensorn registrerar bilden flera gånger under slutartiden, trots att det är en stillbild? Hittar komprimeringsprogrammet själv på att propellern är horisontell?? Har
jag för gott om tid och sitter därför och funderar över oväsentligheter??? Högst troligt...
I höjd med Nyhamnsläge kallade jag på Ängelholm TWR och angav min position, att jag flög på VFR-plan m.m. Han tackade för upplysningen. Finns ATS-planerna tillgängliga hos honom? Han bör (väl) se min transponderkod, eller? Jag planerade att gå utanför CTR men det skulle faktiskt snart ändra sig. Genom att ha Ängelholm TWR inskruvat fick jag bl.a. reda på att Tönnersjö var aktivt, nyttig kunskap för min fortsatta resa.

Kullen med sin fyr, bakom udden ligger det en tremastare! Syns nog tyvärr dåligt på bilden.

På väg mot Hallands väderö, hade tänkt runda den men skuren bakom ön såg inte alls trevlig ut.

Det blev till att flyga förbi Torekov istället. I bildens vänstra del syns stora, mycket kraftiga skurar ungefär mellan Laholm och Våxtorp. Sikten där tycktes vara neråt enstaka meter!
Efter Torekov passerades Hovs hallar. Svårt att passera där utan att tänka på "Det sjunde inseglet". Där satt väl Max v Sydow och spelade schack med Döden, om jag inte är helt felunderrättad...
Eftersom en omväg norrut skulle föra mig långt in mot Bolmen ropade jag vid Ö.Karup upp Ängelholm TWR, meddelade min belägenhet och bad att få snedda genom CTR ner mellan Rödsjön och Västersjön. Jag fick klarering direkt, med vändande post.
Regn började smattra mot huven men sikten var det inget fel på. Ny kurs, höftad till ca 70 grader togs ut då jag lämnat CTR, ingen kompensering eftersom vinden skulle komma ganska rakt i ryggen. En tjuvtitt på GPS'en hjälpte mig sedan att hitta Fagerhult. Sista benet mot Bokeberg blev okomplicerat. Överflygning visade att det skulle bli bana 22, naturligtvis. Jag landade 13.44, efter flygning på 1:26, på ett fint, nyklippt flygfält. ATS-planen avslutades per telefon. Rätt nummer är 040-501605, inte 08-7976340 som jag trodde.
Det blev en bensträckare, en glass och en trevlig pratstund med Kurt som bl.a. ligger bakom våffelflygningarna. Han är alltså en mycket viktig kugge i det skånska flygsociala urverket!!! Dit ska jag definitivt åka en onsdagskväll om planet (eller pax) är ledigt!
Klockan 14.25 gick färden vidare. Jag stannade på rak kurs så som en väluppfostrad flygare ska göra och svängde österut först vid vägen, allt enligt önskemål på flygplatskortet. Satte kurs mot Ivö klack, aktiverade färdplanen hos SC, fick ny transponderkod och var lyckligt omedveten om att jag hade gjort ett par misstag. Dessa kom jag inte på förrän under lördagen då jag satt och gav mig själv en "debriefing".
För det första borde jag gjort som vid Ängelholm, jag borde ha skruvat in tornet i Kristianstad eftersom jag ju strök runt deras CTR. Vad värre var, jag hade beräknat kompassriktning från ESFA men hade ju hamnat ca 1,5 NM längre åt SSV. Jag har troligtvis varit inne under några minuter i Kristianstad CTR's NV hörn! Dock sa ingen något på SC, TWR borde ha sett min transponder men jag hade ju SC's frekvens... Inte lönt att neka, dom visste säkert till och med mitt skonummer...
Nåväl, under resan förmörkades inte mitt sinne av detta, tvärtom. Vädret blev allt bättre och bättre och jag kunde verkligen njuta av flygningen. Ute över Hanöbukten blev det, förvånansvärt nog, rejält skakigt. Kan det ha varit den sydvästliga vinden som blev turbulent efter att ha strukit över skogsområdena och sedan dykt ner över de relativt höga strandkanterna?
Söder om Nymölla bad jag om klarering genom Rinkaby, i höjd med Yngsjö blev det samma procedur angående Ravlunda. Kivik, Stenshuvud och Simrishamn passerades på sjösidan.

Har glömt var detta är, geotaggningen påstår Kivik men det tror jag inte på. Enligt tiden (och min minnesbild) bör det vara Brantevik.

Här är det lätt att se var bilden är tagen, det är Sandhammarens fyr som syns bakom vingen. Nu var det lagom att kalla på SC för klarering genom Kabusa.

Kåseberga, Ales stenar i bildens mitt, lite till vänster.

Hammars backar, hängflygare som nog inte syns på bilden utnyttjar den sydvästliga vinden. Dom har säkert jättekul!
Resa gick vidare över Ystad, mot Smygehamn och hem till ESTT. Eftersom jag såg att det var folk därnere så avslutade jag ATS-planen i luften. Landning skedde på bana 21 klockan 15.51, efter 1:26 minuters flygning. På fältet möttes jag av Håkan, Owe och Per. Vid loggningen visade det sig att ingen hade köbokat kärran.
Lite kul matematik: Jag tankade fullt, fick i 40 liter, och kunde därmed se förbrukningen för hela resan - 40l dividerat med 2,83h ger 14,1 liter/h. Räknar man tachotid (3,1h) så blir det 12,9 liter/h. Hela rundan är 123,5+106,5=230 NM=426 km så det motsvarar 0,94 l/mil. Med TAS 80kts bör förbrukningen sjunka något. Ganska likt en vanlig personbil men jag tvivlar starkt på att man skulle kunna köra bil sträckan Trelleborg-Kullen-Torekov-Fagerhult-Hässleholm-Ivö-Sandhammaren-Trelleborg på 40 liter! Definitivt inte på 2,5 timme!!
Planet var tankat, ingen hade köbokat. Ännu var vädret bra så jag firade återkomsten med att sticka upp och flyga en timme till.
Skåne är minst lika grant från ovan! Det är säkert fint att göra om resan en klar höstdag då färgerna skiftar. En gnistrande vinterdag med snötäcke vore också trevligt.
Rackarn's kul, det här!
Det heter såklart ATS-plan, inte "ATIS-plan" som jag först råkade skriva. Jag lovar att inte upprepa detta fel förrän nästa gång!