Klubbdagbok oktober 2011

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Klubbdagbok oktober 2011

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag skall vi fylla upp i svackan och därmed också jämna ut våra jordhögar. Nu i morgonstund är inte arbetana riktigt igång men så ligger ju också dimman tät.
TAFen ser dock lovande ut för dagen:
ESMS AAA 010530Z 0106/0206 VRB01KT 4000 BR NSC PROB30 0106/0108 0500 VV002 BECMG 0107/0110 9999 NSW BECMG 0118/0121 1200 BCFG BECMG 0121/0124 0500 FG VV002 PROB40 0200/0206 0150 VV001=
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Aah. Första dagen i oktober månad och det känns som augusti. Och en massa jobb har blivit gjort. Skönt!

Imorgon fortsätter det, och sen har vi en rejält fin bana, någon gång i vår.

Stort tack alla som kom ner och hjälpte till idag. Imorgon behöver vi dock ännu mer handkraftig hjälp, så vi ses då!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lite eftermäle till dagen

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Dimman låg tät på morgonen men riktig sommarvärme lyfte det mesta. Nåväl diset låg kvar hela dagen. Men man kunde strosa på Slätten ikläd T-shirt. Febrilt arbete hela dagen, traktorekipagen for fram och tillbaka med jord. Högarna är ett minne blott (nästan iaf) och sä är även svackan. Dock återstår mycket arbete innan vi kan njuta av att starta och landa utan att svischa ner i denna svacka och förhoppningsvis slipper vi nu att ställa in flygning pga av massor med vatten i densamma.

Själv försökte jag klippa ner gräset. Vi har "sjok" av gräs som det vore bra om vi hackade sönder innan vinter , så jag satt på Stiga Park mest hela dagen. Vi har ett fint flygfält, ny koner (fler är på väg ryktas det) tätvuxet och fint gräs nu även hyfsat kortklippt och så Samir och Lars-Eriks fina bannumreringar. Få fält som håller vår standard! 8)

Redan på tidig fm så syntes det att svackan snart skulle vara ett minne blott.
Bild
Entreprenad "Söderslätts Flygklubb"
Bild
Vad är mer njutbart än en kall öl efter en dags svett?
Bild
Viss har ju svårt att ta sig ner förståss! Arbetet måste inspekteras nogrannt från open!
Bild

Och detta hoppas vi slippa i vinter!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Svackan ett utjämnad och nytt gräs isått

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Diset låg tätt runt Slätten och arbetet med svackan fortsatte i dag med krattning för att få bort sten och jordklumpar samt utjämning av de återstående ojämnheterna. Riktigt fint och bra blev det! :D Slutligen såddes nytt gräs. Bantröskeln flyttades fram så nu är banan endast 500 meter! :? En "taxibana" är skapad öster om svackan. Vi hoppas den inte översvämmas vid första regn utan kan fungera tills vi åter kan använda hela banan.

Tröskeln för bana 21 är således inflyttad 250 meter! och det är markerat med 3 st pilar. Tyvärr medgav inte dagens väder att vi tog en bild på detta så det får bli senare.

Här bilder från dagens arbete.

Ett gäng flitiga medlemmar slätar ut och plockar sten.
Bild

Jämt och fint vill vi ha det!
Bild

En välförtjänt fika satt fint.
Bild

Sen såddes det i nytt gräs.
Bild

Vilket även trumlades ner med gallervält.
Bild

Att det är höst trots "sommarvärmen" visade ett V-format fågelsträck som var på väg söderut.
Bild

Så var vi nöjda och återvände till klubbstugan.
Bild

Lite rengöring av verktyg fick avsluta dagen.
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Pust.

Idag orkade jag inte släpa runt kameran så mycket, så det blir bara en bild. Stort tack till alla som slet med räfsande och sådd idag, det var jobbigt men det blev också väldigt väldigt bra!

Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Svackan från luften

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Det var höst idag. Friska vindar och turbulent i luften. Kolbjörn och undertecknad kunde dock inte låta bli att flyga.

Vid sidan av banan vaktade rådjuren oss. Dom har ett vandringsstråk tvärs över och håller ofta till utmed banan. Hittills har vi inte haft några intermesso med dem utan när vi flyger så förflyttar dom sig. Dock bra att ha noggrann uppsikt.


Svackan är uppfylld och vi har inflyttad tröskel, pilar är utlagda (men det var ju hemskt vad snett dom hamnade! :? ) för att markera.

Vi landar efter svackan och taxar öster om denna tills våren kommer.

Rådjur.
Bild
Bild
Banan med ifylld svacka och pilar.
Bild
Final med "snea" pilar. :roll:
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ryktet når mig att Jan Mauritzson har flugit upp och fått sitt cert. Stort grattis Jan!
Henrik Persson

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Inlägg av Anders S »

Cert? Härligt! Stort grattis, Jan!

Jan Mauritzson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 12, 2011 5:15 pm
Ort: Lihamn

Inlägg av Jan Mauritzson »

Hej
Japp, det blev en riktigt fin dag men en av de mest skumpiga. Flygning gick bra likaså navigeringen men radiokommunikation är nog inget som Kristianstad Kontroll torn skriver hem om. Nu gäller det att öva mera genom landningar på Sturup.
Hälsningar,
Jan

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lördag 8 oktober

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Höstens färger har fått genomslag i naturen. Morgonen började med mörka moln så det var att avvakta. Väl i luften checkade vi av E6an, snart klar! Vi hann även runda Turning Torson, ha besök av Skånska Gyrokopterflygklubbens gyrokopter och se en vacker regnbåge.
VLZ vändar på väder. Mörka moln i norr.
Bild
Oavsett så måste vi tanka.
Bild
Flygfältet från ovan.
Bild
Final bana 03 i sidvind. Bättre sikt åtminstone.
Bild
Turning Torson och Västra hamnen.
Bild
Regnbåge, svag men vacker.
Bild
E6an söder ut.
Bild
E6an norrut.
Bild
E6an norrut!
Bild
Trafikplats Vellinge södra.
Bild
Trafikplatsen vid Håslöv.
Bild
Trafikplats Håpslöv.
Bild
Trafikplats Skegrie
Bild
Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Första nattfrosten!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

I natt så sjönk kvicksilvret under nollan! Tänk för bara en vecka sedan, när vi fyllde up svackan, var det 20 grader och man kunde arbeta i T-shirt! (nästan iaf).

Nåväl underbar morgon. Vindstilla!

Notera nollorn nedan! 8)
Nedan Metarn från ESMS
ESMS 090550Z 00000KT 9999 BCFG NSC 01/01 Q1016=

Och så vår egen väderstation!
BildVäderdata
(ESMS METAR från 090550Z)
(EKCH METAR från 090550Z)
Kontrollera att datum/tid för METAR är aktuella innan de används!

Vind 357° / 0kt
(maxvind 0kt, medelvind 0kt, dominant riktning 0° (+-12°))

(ESMS: 00000KT) (EKCH: 28003KT)

QNH: ESMS 1016 hPa EKCH 1016 hPa

Temperatur 4.1°C

Molnbas:
ESMS: NSC
EKCH: CAVOK
Sikt:
ESMS: >=10km EKCH: >=10km

Bana 03
Sidvindskomposant: 0kt från vänster
Motvindskomposant: 0kt.

Medel- och maxvind samt dominant vindriktning baseras på den senaste minutens inlästa data.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Suverän fin luft med kanonsikt. Blev en del rundor och det var lite flyg i luften runt fältet.

SE-LLP hälsade också på idag och visade att en PA28 utan problem både kan taxa och starta rakt igenom svackan....
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

En riktigt fin söndag

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Må vara att det varit nattfrost men dagen började med 000/00 och temperatur 0 grader och vi bjöds på strålande flygväder. Söndagmorgon och lite morgontrötta kom vi väl inte igång att utnyttja det fina vädret men vi bättrade oss framåt förmiddagen. Här är dagen bilder:
Två som njuter av de sista värmande solstrålarna.
Bild
PetterLudvig före flygning. Kanske Rugen?
Bild
Vissa flyttar söderut på egna vingar.
Bild
Många hösttecken just nu. Inte minst att vår klubbflagga är rejält uppfransad. Den brukar få tjäna ut tills våren kommer och det får väl bli så även i år.
Bild
Färjorna mellan Trelleborg och Tyskland.
Bild
Peter Pan på väg in i Trelleborgs hamn.
Bild

Skriv svar