Onsdag 4 augusti
Aven idag var vadret i bergen sa att vi inte kunde flyga dar. Vi kopte ut en officiell bana RED. Dagliga forberedelser med Daglig tillsyn, tankning osv sen bar det ivag. Marktes direkt att vi nu hade mer arbete eftersom vi aven hade foto. Nar vi kommit en bit och skulle ge oss ut pa ben tre gav jag upp! Fick inte ihop beskrivningen sa att jag kunde preparera kartan och gjorde ett NODROP till Claes. Det vissade sig att arc linjer (del av cirkelbage) inte var inritade pa kartan, inte heller cetrumpunkten sa uppgiften var omojlig. Arc linjer skall vara med pa den karta man far ut for tavling. Inget annat att gora an flyga tillbaks och se om masterkartan visade arc linjer, vilket den gjorde! Sa upp igen. Nu hade vi alltsa foto med for att finna pa strackan och att bedomma i brytpunkter. Marktes direkt pa arbetsbelastningen, jag hade fullt upp och vid nagra brytpunkter var jag inte klar men kunde ge Claes en kurs iallafall (aven om den var en grov uppskattning vid nagot tillfalle). Claes hittade en hel del av fotona pa de stracker dar han fick kurslinje, kurs och minutstrack pa kartan. Pa de stracker dar jag inte han med var det givetvis svarare och fokus blev: Hitta och Tiden.
Efter en nollandning sa skrev vi in avstand pa var vi hittat fotona i protokollet sen gick vi och hamtade facit. INTE ETT ENDA FOTO PA RATT AVSTAND! Visade sig att vi fatt med matlinjal for 250000 dels skala men vi flyger pa 200000 dels skala. Puhhh! dar var fotona betydligt riktigare. Nu ar ocksa allt med felaktig skala undangomt.\
Lite om medtavlarna, Sydafrikanerna fick en ny bana av oss imorse. Dom blaser pa i sina vuvuzelas, sa vi vet var dom ar. Fan vet om man inte hor dem om dom sitter i sina flygplan och blaser utifall dom skulle flyga vilse.

.
Ett av deras team flyger en MCR4S. En sann knarr skall vi ha i klubben! Hemma, Sydafrika, har hon en egen MCR4S med 200 liters tankar och 914 Rotax som pinnar i vag i 130 kt! CeGe fell behind!
En P92 (Tecnam) flygs av en Slovakisk besattning. Fransmannen flyger mest C152. Polackerna och Ryssarna anlande idag men har dalig koll pa dem annu.
Mer info kommer. Imorgon planerar vi officiell traningsbana GREEN Hoppas vi far vader, sa dj-a vackert att flyga i bergen och dalarna.
Propellersnurr sa lange.