Off topic...jag kan tänka mig att ställa upp i ett mentorsprogram. Är kanske inte extremt erfaren, men tror mig åndå ha lite koll.
Har varit inne på några andra klubbars flygdagböcker och kollat. En sak skiljer sig och det är att det sällan förekommer längre flygningar i vår klubb. Visst är den största delen även i andra klubbar lokala flygningar, men det förekommer fler längre flygningar ändå.
Jag tror att ett mentorsprogram som förespråkar lite mer "avancerade" flygningar kan utveckla klubbens nya piloter.
Det gäller att testa på att flga till nån annan kontrollerad flygplats än Sturup, snacka med kontrollen, flyga med färdplan. Bara att flyga till Danmark kan ses som ett hinder men är mer eller mindre smärtfritt. Eller Kiel i Tyskland. En liten trevlig kontrollerad flygplats med restaurang på plattan. Perfekt lunchställe! Tar ca 2 timmar dit. Knappt.
Det är när man upptäcker världen utanför Trelleborg och Vellinges luftrum som man känner att man tar sitt flygande till nästa nivå.
Andra saker som skulle kunna inspirera till flygning är kanske landningstävlingar och nån navtävling.
Men då ska det vara under hyfsade ordnade former kan jag känna. Det är inte alla som kan lägga hela helgen på klubben för att vänta på att få flyga. Anmälan och ett schema för flygningen, så kan mans sätta av tid då.
Hur gör vi för att flyga mer?
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Re: Hur gör vi för att flyga mer?
Fler söndagar i månaden?Henrik skrev:Så hur gör vi för att flyga mer? Vad skulle få er att flyga mer?
På söndagarna brukar det vara en hel del bokat så man kanske skulle fundera på vad som skulle få folk att flyga på vardagar och lördagar.
Varje timme på en vardag kan ses som en vunnen timme eftersom den inte krockar med den redan uppbokade söndagen.
// Ted
Fler söndagar hade varit jättebra.
Att det inte flygs mer på lördagar har jag funderat över rätt länge.. Jag vet inte varför det är så. Förmodligen gör man väl annat..eller?
Vardagar är svåra, men afterworks på fredagen kan ju utökas till fler dagar då och då. Våfflor på onsdagar brukar också innebära en del bokningar. Definitivt något att jobba mer på!
Att det inte flygs mer på lördagar har jag funderat över rätt länge.. Jag vet inte varför det är så. Förmodligen gör man väl annat..eller?
Vardagar är svåra, men afterworks på fredagen kan ju utökas till fler dagar då och då. Våfflor på onsdagar brukar också innebära en del bokningar. Definitivt något att jobba mer på!
Henrik Persson
På lördagar ska allt sånt som inte hinns med i veckan göras. Och när det är gjort så är man slut som artist...dvs inte flygbar...
Söndagar har ofta de flesta lite mer tid över, vilket innebär mer bokningar.
Veckoflygningar är också svåra att hinna med. En timmes flygning innebär ca 3 timmar iväg hemifrån om man bor i Malmö. Körning, öppna hangar, daglig tillsyn, tankning, flygning, efterarbete...Att ta det efter jobb är det väl inte så många som hinner med.
Söndagar har ofta de flesta lite mer tid över, vilket innebär mer bokningar.
Veckoflygningar är också svåra att hinna med. En timmes flygning innebär ca 3 timmar iväg hemifrån om man bor i Malmö. Körning, öppna hangar, daglig tillsyn, tankning, flygning, efterarbete...Att ta det efter jobb är det väl inte så många som hinner med.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B