Start och landning på snö
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Start och landning på snö
Hej.
Vad har ni för åsikter angående att flyga på vintern?
Då tänker jag mest på start och landning.
Hur tjockt snötäcke kan det vara och man ändå kan genomföra en flygning?
Vilken typ av snö är värst? (Lös-snö, blötsnö, hårt packad osv)
// Ted
Vad har ni för åsikter angående att flyga på vintern?
Då tänker jag mest på start och landning.
Hur tjockt snötäcke kan det vara och man ändå kan genomföra en flygning?
Vilken typ av snö är värst? (Lös-snö, blötsnö, hårt packad osv)
// Ted
Blötsnö är alldeles säkert värst. Den vill inte flytta på sig, men går ändå inte att landa på. Packad snö lär väl vara bäst, men glatt blir det!
Jag vågar dock inte uttala mig om någon sorts gräns för snötäcke.. Har knappt varit med om att fältet både varit snöbeklätt OCH flygbart samtidigt, och de få gångerna det hänt så har det inte varit många centimeter..
Jag vågar dock inte uttala mig om någon sorts gräns för snötäcke.. Har knappt varit med om att fältet både varit snöbeklätt OCH flygbart samtidigt, och de få gångerna det hänt så har det inte varit många centimeter..
Henrik Persson
Går det att flyga med snö på banan så GÖR DET!!!
Det är riktigt härlig känsla.
Det ska nog vara några grader under nollan så att det inte blir blötsnö. Drev och liknande är nog inte heller någon hit.
nog ganska smart att taxa hela banan innan så man har klart för sig angående förhållandena.
Är det för mycket motstånd så lär det vara svårt att komma upp i luften, väl fastställd avdragspunkt är väl ganska smart.
Man ska vara försiktig med att använda bromsarna så man inte smälter snö som sedan fryser i luften, inte kul att landa med ena hjulet låst.
http://www.youtube.com/watch?v=lJxGT15TKxo
Det är riktigt härlig känsla.
Det ska nog vara några grader under nollan så att det inte blir blötsnö. Drev och liknande är nog inte heller någon hit.
nog ganska smart att taxa hela banan innan så man har klart för sig angående förhållandena.
Är det för mycket motstånd så lär det vara svårt att komma upp i luften, väl fastställd avdragspunkt är väl ganska smart.
Man ska vara försiktig med att använda bromsarna så man inte smälter snö som sedan fryser i luften, inte kul att landa med ena hjulet låst.
http://www.youtube.com/watch?v=lJxGT15TKxo
Christian Merheim
Att VERKLIGEN inspektera banan och taxa ett par gånger för att vara HELT säker på att inget döljer sig (och göra lite spår så man ser när man väl ska landa igen) är väl nästan ett krav.
KSAK rapporterade ju nyligen om en UL som slog av landstället vid landning på snöig is. I bästa fall blir en sådan incident endast dyr..
KSAK rapporterade ju nyligen om en UL som slog av landstället vid landning på snöig is. I bästa fall blir en sådan incident endast dyr..
Henrik Persson
Idag pulsade jag ut till klubbstugan. Peter L hade åkt skidor dit, vilket nog var det bättre valet av transportmedel. Den stod kvar, hade ström och telefon och radio och sådär.
Dock kunde jag inte få liv i hangarkameran. Jag tog hem den, och den fungerar här hemma. Med tanke på att rör och allt möjligt annat frusit under klubbstugan (vattnet i stugan fungerar dåligt t.ex.) så tror jag att nätverkskablaget gått samma öde till mötes.. Vi får hoppas att det reder upp sig när det töar!
Ska man till klubben så är det parkering vid golfbanan som gäller och sen annat transportmedel till stugan. Någon hjälpsam vägplogare har lagt någon meter snövall rakt där vår hangarväg en gång var. Vi kikar lite på ifall vi behöver ploga upp vägen eller inte.
Dock kunde jag inte få liv i hangarkameran. Jag tog hem den, och den fungerar här hemma. Med tanke på att rör och allt möjligt annat frusit under klubbstugan (vattnet i stugan fungerar dåligt t.ex.) så tror jag att nätverkskablaget gått samma öde till mötes.. Vi får hoppas att det reder upp sig när det töar!
Ska man till klubben så är det parkering vid golfbanan som gäller och sen annat transportmedel till stugan. Någon hjälpsam vägplogare har lagt någon meter snövall rakt där vår hangarväg en gång var. Vi kikar lite på ifall vi behöver ploga upp vägen eller inte.
Henrik Persson
- Hakan Sjoberg
Vinterflygning eller skidåkning
Undertecknad är i Alperna, just nu i St Anton. Vi åkte förra fredagen med färjan från Trelleborg till Rostock. Den var kraftig försenad och sen var det kaos i Rostock. Färjan skulle varit i Rostock vid 6 den anlände vid 10-tiden sen satte sig några lastbilar på tvären och vi var ur hamnen lite över 11a. Nåväl vid 23 var vi i Vipoteno i Italien. Har sedan varit i Passo de Tunali och i Nauders vi har haft en snödag och underbara skiddagar.
Mao anpassa aktivetet eftger vädret. Jag har dock funderat på om det går att lyfta över en Eurostar till ESMS tills vi får ordning på fältet. Snösmältning och gägga vi är nog inne i mars kanske slutet rent av.
Läs gärna H50P Vinterflygning! tänk också på att bromsar kan vara låsta vid (frysta) vid landning.
Misströsta inte träden brukar vara gröna kring 1:a maj.
Mao anpassa aktivetet eftger vädret. Jag har dock funderat på om det går att lyfta över en Eurostar till ESMS tills vi får ordning på fältet. Snösmältning och gägga vi är nog inne i mars kanske slutet rent av.
Läs gärna H50P Vinterflygning! tänk också på att bromsar kan vara låsta vid (frysta) vid landning.
Misströsta inte träden brukar vara gröna kring 1:a maj.
Jag var nere på fältet i söndags.
Snötäcket på banan var inte så farligt. På många ställen så stack till och med gräset upp genom snön.
Dock så var där kvar lite drivbankar med snö där det kunde vara 20 cm tjockt.
Om vi får lite varma soliga dagar så kan nog de snövallarna ha minskat nog för flygning.
En rejäl promenad längs hela banan är att rekommendera.
// Ted
Snötäcket på banan var inte så farligt. På många ställen så stack till och med gräset upp genom snön.
Dock så var där kvar lite drivbankar med snö där det kunde vara 20 cm tjockt.
Om vi får lite varma soliga dagar så kan nog de snövallarna ha minskat nog för flygning.
En rejäl promenad längs hela banan är att rekommendera.
// Ted
- Hakan Sjoberg
Flygning ESTT just nu
Sitter i st Anthon och här är snön mycket populärare.
Härligt att läsa att ni försöker hålla igång flygninge´n hemma. Vi har nyckel kvar till grinden bana 11/29 dock inte till lokalerna vi har ju också samverkan med Sturups fk så ett sätt är ju att någon med rutin lyfter över en Eurostar till ESMS och sen utgår man därifrån över dagen ev både lördag och söndag. Kräver lite organisation men bättre förhållande och så ger det lite rutin på flygning i kontrollsonen.
Nåväl, jag är hemma nästa vecka (lördag) och bistår.
Till er som hört av er om utgånget 12 timmar senaste 12 månaderna och 90 dagars klubbregel så prioritera jag er när jag är hemma igen. Kolla även med TD.
Härligt att läsa att ni försöker hålla igång flygninge´n hemma. Vi har nyckel kvar till grinden bana 11/29 dock inte till lokalerna vi har ju också samverkan med Sturups fk så ett sätt är ju att någon med rutin lyfter över en Eurostar till ESMS och sen utgår man därifrån över dagen ev både lördag och söndag. Kräver lite organisation men bättre förhållande och så ger det lite rutin på flygning i kontrollsonen.
Nåväl, jag är hemma nästa vecka (lördag) och bistår.
Till er som hört av er om utgånget 12 timmar senaste 12 månaderna och 90 dagars klubbregel så prioritera jag er när jag är hemma igen. Kolla även med TD.
Nu har vi röjt lite, och röjer lite till imorgon.
https://www.estt.se/discussions/viewtopic.php?t=763
https://www.estt.se/discussions/viewtopic.php?t=763
Henrik Persson
- Hakan Sjoberg
Sturup söndagen den 14 februari
Med löfte om bra väder och svaga vindar så laddade vi för flygning hela dagen. VLZ hade flugits in till Sturup på lördagen så vi var rustade med två flygplan.
Lite sämre väder på morgon sen hade vi t o m metar med CAVOK en stund mitt på dagen så vi flög tills mörkret föll.
Både Per B och Nils W blev klara med intypning på Dynamic så nu blir det nog tätt i bokningskalendern
Här lite bilder från dagen.

Först lite plannering, sen...

...lite drömmar om fina flygningar när våren töa bort allt snö.

Trafik framför Sturup fks hangar.

Vissa gillar att flyga.

Nu är vi klara att starta. KONTAKT!

Andra föredrar simulatorn.

Dagen slut och dax att hangarera medans mörkret faller på.
Lite sämre väder på morgon sen hade vi t o m metar med CAVOK en stund mitt på dagen så vi flög tills mörkret föll.
Både Per B och Nils W blev klara med intypning på Dynamic så nu blir det nog tätt i bokningskalendern
Här lite bilder från dagen.

Först lite plannering, sen...

...lite drömmar om fina flygningar när våren töa bort allt snö.

Trafik framför Sturup fks hangar.

Vissa gillar att flyga.

Nu är vi klara att starta. KONTAKT!

Andra föredrar simulatorn.

Dagen slut och dax att hangarera medans mörkret faller på.
- Hakan Sjoberg
Klubbens utekamera
Så här såg det ut utanför klubbhuset vid middagstid den 15 februari.

- NisseWesterlund
Inflygning - Dynamic
Vädret var ungefär som vanligt denna vinter, när jag styrde kosan mot ESMS för ytterligare ett inflygningspass med Håkan i VPL. Att dagens aktiviteter var förskjutna ett par timmar gjorde inget; trevligt sällskap fanns på plats på Sturps FK i form av Bojfelt (som fullbordade sin inflygning under söndagen), Henrik&Henrik och Yksel. Falk och hans grabb kikade in och tog en tur med VPL. Dessförinnan var det Yksel som premiärspakade vår nya sportbil till ultralätt. Därefter, strax efter fyratiden, med en molnbas på dryga tusen fot och relativt god sikt gav jag och Håkan oss upp på ett inledande pass. Radiosnack och taxning flöt på fint och det var en del trafikflyg i rörelse på ESMS. Efter ett par minuters väntan vid väntplats pga inkommande trafik, fick vi klart start och gav oss iväg in i trafikvarvet. Det skulle bli ett relativt intensivt pass med såväl landning utan klaff, bedömningslandning och en avbruten landning pga traktor på banan (tornet väntade in i det sista med klarering och samtidigt som vi meddelade omdrag, gavs klarering. En bra praktisk övning...)
Att en Dynamic har härlig prestanda vet de flesta, men attityden vid stigning på fullgas i 65kt är nästintill overklig, när man är van en Eurostar. Att klättra till 950 fot gick i ett nafs trots PAX och 50 liter soppa. Efter ett tiotal landningar av varierande kvalitet började känslan så smått infinna sig och det blev dags för EK-premiär i VPL! Efter att ha släppt av Håkan vid klubben återvände jag efter klarering till väntplats, bana 17. Ytterligare en trafikkärra var på väg in. Därefter klarering och take off. Stiget var nu om möjligt ännu värre/bättre beroende på hur man ser det. Två blinkningar och en bränslepump senare svänger man vänster och drar ned varvet. Att tuffa på på runt fyra tusen varv i 90 knop verkar inte vara några problem för maskinen! ...och roderverkan är alldeles, alldeles tillräcklig. På grund av ännu mer inkommande trafik (ja, det var ett jädra liv...) blev jag förpassad till väntläge ost. Efter lite missförstånd och repetitioner som till och med irriterade den trevliga flygledaren, lomade jag iväg till väntläget men tog det hela med ro: Perfekt tillfälle att öva 360! Efter några minuter var banan fri igen och jag släpptes åter in i varvet. En sista landning med full banbelysning gjorde att jag fick tillbaka julkänslorna; EFIS, GPS och landningsljus kan göra vem som helst romantisk. Därefter började det mörkna och jag begärde en full stop. Efter den långa taxisträckan hoppade jag lycklig ut ur VPL och kände mig rätt nöjd med dagen. Att Håkan sedan clearade mig gjorde inte saken sämre. Nu måste jag bara upp så fort som möjligt igen så att kunskaperna sätter sig ordentligt. Det är inte direkt svårt jämfört med en Eurostar...men mer...och det går förbaskat mycket fortare!
Allt gott!
/N
Att en Dynamic har härlig prestanda vet de flesta, men attityden vid stigning på fullgas i 65kt är nästintill overklig, när man är van en Eurostar. Att klättra till 950 fot gick i ett nafs trots PAX och 50 liter soppa. Efter ett tiotal landningar av varierande kvalitet började känslan så smått infinna sig och det blev dags för EK-premiär i VPL! Efter att ha släppt av Håkan vid klubben återvände jag efter klarering till väntplats, bana 17. Ytterligare en trafikkärra var på väg in. Därefter klarering och take off. Stiget var nu om möjligt ännu värre/bättre beroende på hur man ser det. Två blinkningar och en bränslepump senare svänger man vänster och drar ned varvet. Att tuffa på på runt fyra tusen varv i 90 knop verkar inte vara några problem för maskinen! ...och roderverkan är alldeles, alldeles tillräcklig. På grund av ännu mer inkommande trafik (ja, det var ett jädra liv...) blev jag förpassad till väntläge ost. Efter lite missförstånd och repetitioner som till och med irriterade den trevliga flygledaren, lomade jag iväg till väntläget men tog det hela med ro: Perfekt tillfälle att öva 360! Efter några minuter var banan fri igen och jag släpptes åter in i varvet. En sista landning med full banbelysning gjorde att jag fick tillbaka julkänslorna; EFIS, GPS och landningsljus kan göra vem som helst romantisk. Därefter började det mörkna och jag begärde en full stop. Efter den långa taxisträckan hoppade jag lycklig ut ur VPL och kände mig rätt nöjd med dagen. Att Håkan sedan clearade mig gjorde inte saken sämre. Nu måste jag bara upp så fort som möjligt igen så att kunskaperna sätter sig ordentligt. Det är inte direkt svårt jämfört med en Eurostar...men mer...och det går förbaskat mycket fortare!
Allt gott!
/N
-
Per Bojfelt
Vad gör man!? Jo, kallar på tornet.....
Idag var en lyckans dag! VPL och jag blev kompisar.
Upp och ner med Håkan......jag ni som känner vår pedagog vet ju hur det är. Spaken hit och dit, gas på, gas av, tvära 90 graders, lågt som högt.
Äntlingen EK på VPL. Ropar upp Sturup tornet. Klarering till bana 35.
Lyfter som en kork mot Torup. Dimma och dis på 900 fot, inte så bra.
Hör att VLZ är på ingående mot 35:an.
Drar på mot 100 och mot ESTT. Ser bra ut för några studsar.
Åter mot Svedala och ropar upp tornet: klarering mot 35:an. DÅ händer det. Jag är helt borta! Var är jag? Ser Svedal, men plötsligt Skurup
allt är vitt i den Skånska myllan. Dis och snö och låg molnbas.
Är förvirrad, försöker lokalisera mig på kartan och GPS i kärran.
Men nej. Ropar upp tornet lite förnedrande och förklara att jag tappat
kontakten med verkligheten. Tornet ropar tillbaka: inga problem, sista pos.var syd Svedal. Lägg bäring 030 och då plötsligt ser jag tornet i fronten. "Snygg" inflytning med 2 röda och 2 vita och landar perfekt på
bana 35. Så mina flygar vänner. Tveka aldrig att begära hjälp! Tornet och trafikledningen är till för oss och detta blev nog en liten storry i tonet på
söndags eftermiddagen.
// Per B
Upp och ner med Håkan......jag ni som känner vår pedagog vet ju hur det är. Spaken hit och dit, gas på, gas av, tvära 90 graders, lågt som högt.
Äntlingen EK på VPL. Ropar upp Sturup tornet. Klarering till bana 35.
Lyfter som en kork mot Torup. Dimma och dis på 900 fot, inte så bra.
Hör att VLZ är på ingående mot 35:an.
Drar på mot 100 och mot ESTT. Ser bra ut för några studsar.
Åter mot Svedala och ropar upp tornet: klarering mot 35:an. DÅ händer det. Jag är helt borta! Var är jag? Ser Svedal, men plötsligt Skurup
allt är vitt i den Skånska myllan. Dis och snö och låg molnbas.
Är förvirrad, försöker lokalisera mig på kartan och GPS i kärran.
Men nej. Ropar upp tornet lite förnedrande och förklara att jag tappat
kontakten med verkligheten. Tornet ropar tillbaka: inga problem, sista pos.var syd Svedal. Lägg bäring 030 och då plötsligt ser jag tornet i fronten. "Snygg" inflytning med 2 röda och 2 vita och landar perfekt på
bana 35. Så mina flygar vänner. Tveka aldrig att begära hjälp! Tornet och trafikledningen är till för oss och detta blev nog en liten storry i tonet på
söndags eftermiddagen.
// Per B