Flyghöjd över Malmö

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Merheim

Flyghöjd över Malmö

Inlägg av Merheim »

Kikar man i AIP för Sturup så står där att man bör hålla 2000 fot eller mer över centrala malmö + lund + tätbebyggda samhällen runt malmö flygplats. (för bullerreducering)

Det är ju ett "bör", men är det egentligen tänkt för större kärror???

Sedan att 1000 fot kan vara lågt över Malmö om man ska kunna ta sig till en nödlandingsplats är ju en annan sak..

Hur brukar ni göra?
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Minus höjd

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag har som förtäljt flugit nere i kalkbrottet dvs minus höjd! Men kanske inte över precis över Malmö!
Jag håller 1500 fot som är max i västra delen. Man skall ju kunna landa säkert vid motorhaveri! Undrar om den kommersiella kärra som passerade för en tid sedan om natten och väckte en del både konkret och betr irritation hade klarat det?!
:roll:

Användarvisningsbild
Merheim

Inlägg av Merheim »

Lågflygande kommersiella kärra har jag missat?

Däremot flyger kustbevakningen ibland över med sin Dash-8. Verkar som de mest flyger i G-luft, de lå åtminstonde inte 2000 fot över malmö.

Min tanke med AIP texten för Sturup var just den att de i huvudsak syftar till när man flyger i TMA, att man där ska hålla 2000 fot. Men även om man lämnar TMA på väg till/från Sturup?

Nåja det är ju ett bör...och folk lär väl inte klaga lika mycket på en UL =).

Nu har det väl vant sig med polishelikoptern som cirklar festivalen på inte en fot över 1000fot.
Christian Merheim

Skriv svar