Flygningen företog sig iofs på en annan flygklubb, men lite flygbilder är väl alla lite sugna på? Kanske kan det inspirera någon till att en lite längre flygtur.
Tidig var morgonstunden, när kärrorna stod vid tanken. Jag tror ingen på plats var riktigt vaken faktiskt.

Efter start så låg lite lätta moln över Skåne, men snart så öppnade sig allt och det var helt underbart. Upp på FL55. Lagom högt för att slippa termik och ända kunna studera landskapet under oss.

Vi fick stanna till i Västervik för att tanka. Vi hade bestämt att tanka upp där, för att slippa det på slutdestinationen.

Ett fint klubbhus med torn hade dem på ESSW.

Efter att ha fått syn på 08:ornas motsvarighet till Domen(?!), så började det pirra lite i magen. Nu var vi nära!

Efter en del frekvensbyte, ändrad rutt så var vi framme. Arlanda bredde ut sig i sin vackraste skrud.

Det var lugnt med trafiken och snart så låg vi på kort final bana 19R.

Banan räckte gott och väl till och vi lämnade via första taxibanan. Allt för att få glida förbi terminalen och titta på lite större kärror.

Efter parkering och angöring, så kom transporten. Något överdimensionerad för 6 personer. Dock en mycket trevlig chaufför som körde runt med oss lite och berättade anekdoter...

Efter transporten osv. så blev vi hämtade av Elin från FPC. Vilken service! Vi åkte ut till deras kontor, och Elin berättade och visade hur de jobbade. Vi fick en del tips om färdplanering m.m, så det var lärorikt. Efter ett besök på ATCC Stockholm, så bar det av till Arlandatornet.

Utsikten var helt ok

Jag ska inte bli mer långrandig, det finns många många fler bilder från flygningen. Snart satt jag själv bakom spakarna och efter att bl.a. ha pratat med en "delivery-frekvens" för första gången, så ställde vi upp på bana 08 för avfärd. Starten och utflygningen blev odramtisk liksom resten av resan. På vägen hem blev det återigen stopp i Västervik och därefter raka spåret hem. En helt suverän dag och FPC ska ha all tack för en kanondag!