ÖNSKELISTA

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 186
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

ÖNSKELISTA

Inlägg av viggo »

Vi vill alla ha förändringar och förbättringar i klubben, eller hur. Snacket går tyvärr bara runt - runt. Givetvis kostar mycket av förbättingarna pengar. Men vad har vi för ekonomi och vad vill vi göra?
En del förbättringar skall kanske utföras av mänskokraft från medlemmarna.

Skall vi bli den finaste klubben i Sverige eller i Vellinge?

Denna tråd tänkte jag att vi alla skriver ner "önskemål" som sedan styrelsen får ta till sig. Samla till möte då och då, eller här på forum och diskutera.
Vissa saker är akuta, vissa är i behov men dyra och en del är fräckt att ha men det stannar härvid.

Så skriv ner vad du vill vi skall / bör ha. Låt andra i forumet bedömma akutläget.
Vad kan DU göra och bidraga med? Känner du personer som vi kan ha nytta av? Kontakter. Sponsorer.

Detta ger sig nu när denna tråd börja att växa.

Ex. Vi skall byta ut de vanliga spårskruvarna till torx på flygplanen. Nämnde det för Sven Fagerlund på ONROX. Detta kan jag sponsra med!!! Tack för det Sven.

Digger
Inlägg: 11
Blev medlem: fre jul 28, 2006 9:29 am
Ort: Malmö

Inlägg av Digger »

Vet inte riktigt vad som behövs göras på fältet eftersom jag e ny medlem,det enda jag hört e kabelen till farmar tanken. O eftersom jag e maskinist så kan jag stå för maskinen om det e en längre sträcka som ska grävas, det enda som skulle kosta klubben e transport till o från fältet.

/Jimmy

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Bra initiativ Frank!

Nedan är saker som jag tycker att vi borde göra på klubben. (ingen rangordning eller när i tiden det ska ske, är gjord)

* Gör ordning i hangarerna. Sätt upp verktygsväggar och arbetsbord.
* Sätt belysning och uttag i hangarerna.
* Bygg till klubbhuset med utbildningslokal och logimöjligheter.
* Måla om invändigt och gör ordning i stugan.
* Lägg plattor mellan stugan och hangarerna.
* Så gräs i alla kala ytor som är på området.
* Klipp gräset på fältet.
* Gräv ner kabel till bensinanläggningen. (nu har vi t.o.m. en erbjuden maskin till detta.

Asfaltering osv. är en fin idé, men något av en utopi. Det viktigaste tror jag är att skapa en liten mysig klubb, där man kan åka ut en kväll och inte behöva känna att man måste göra något. Det tror jag att de flesta hade varit fullt nöjda med.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Kom på en sak till:

*Ett nytt UL-plan (med tanke på antalet elever i höst och trycket som redan är på Kalle Kalle. Vi blir ju fler och fler som vill flyga för varje år...)

Krille
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jul 29, 2006 11:05 pm
Ort: Daytona Beach

Inlägg av Krille »

mm det finns en massa grejjer som behöver fixas, och en del mest för att förhöja känslan.. Men vad sägs om en träff som den för några veckor sen, har vi gjort upp en lista innan dagen börjar kan vi nog få mycket gjort, än en gång!

Vad tycker ni som hänger här?
"Den som kan, han vill" - Tord Yvel -

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Japp. Finns det en lista vad som SKA bli gjort och lite organisering så får vi gjort det med...

En annan sak, som fler tycker, är att vi ska bilda grupper.
T.ex. en stuggrupp, en fältgrupp, en hangargrupp osv.
Dessa skulle ha varsitt ansvarsområde. Det behövs, så att det blir lite ordning.
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

ÖNSKELISTA

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Bra förslag med en organiserad träff. Jag kan åta mig att hålla i en sådan (tar nog hjälp av en expert).
Så vi bestämmer att vi träffas i klubbstugan söndagen den 1 oktober klockan 1000.
Vem fixar kallese till ALLA?
Vem fixar fika?

Håkan

PS Digger Kör du inte förbi en dag så du kan ta grävningen då och en fattig klubb slipper transport? Kabeln har legat ovanpå länge nu så en dag mer elller mindre...

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 186
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

Re: ÖNSKELISTA

Inlägg av viggo »

FIKA?
Nä vi tar dit våra käraste lite senare när vi är klara med gubbasnacket, dukar upp till långbord i hangaren och har trevligt med musik, mat och varför inte lite dans på fältet?
Patric tar du med PA anläggningen?

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Känns kanske som om säsongen för sådana evenemang börjar lida mot sitt slut...En sådan sammankomst kan vi har när vi är klara med "allt"...

Fika i stugan tror jag blir bra för denna gången...det viktigaste är att bestämma vad som ska göras...

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 186
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

jämna ut banan

Inlägg av viggo »

Jag och Patric tillsamman med en mätgubbe kollade upp banan idag.
Vi mätte upp var 5:e meter med start från i höjd med nya lilla struten. 140 meter fram är första konerna = bantröskel.

Är ni intresserad att se hur den ser ut så finns den för nedladdning här
:arrow: http://rambris.com/frank/flyg/hojd_pa_banan/

Max skillnad är 298 cm.
Är det någon som vill räkna ut hur många kubik som skall fyllas ut i svackan.
Den lilla puckeln mitt på banan är endast 10 cm - men den märks !

PS. vi hade besök av en AN2 idag också. En liten film lyckades jag ta på den. finns i samma mapp

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Intressant läsning. Att anlägga en horisontell bana verkar inte ha varit i ropet vid det tillfället det gjordes... :lol:

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 186
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

Inlägg av viggo »

Johan skrev:Intressant läsning. Att anlägga en horisontell bana verkar inte ha varit i ropet vid det tillfället det gjordes... :lol:
nä knappast nu i heller

Nicke
Inlägg: 13
Blev medlem: tor aug 10, 2006 11:14 pm

Inlägg av Nicke »

Kanske en tavla med foto inklusive namn på aktiva klubbflygare hade gjort nån nytta? Lämpligtvis hade denna kunnat varit placerad i "stugan" och varje enskild individ får se till att tavlan är uppdaterad med egen bild, dvs inte mycket extrajobb för någon.

Detta är vad jag känner spontant då jag är väldigt ny i klubben och det är kul att få ett namn på alla ansikte...eller ansikte på alla namn... :P

Eller så finns detta redan och jag har missat det helt enkelt.

:roll:

Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 28, 2006 3:58 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Nisse »

Kanske kan den som vill komplettera med uppgifter om vilken bransch man är verksam i eller är duktig på.

Varför anlita en okänd elektriker, revisor, musiker eller tomatodlare när det kanske finns någon i "familjen".

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Nu känner jag att det är dags att skriva lite igen, så det skapas lite diskussion.
Har tre saker som jag har funderat på de senaste gångerna jag varit ner på fältet:

1. Varför finns det så dåligt med parkeringsklotsar? Införskaffa erforderligt antal och märk dem med flygplanstillhörighet.

2. Finns det resekit till resp. plan? Då menar jag en påse med parkeringsklotsar och förtöjningsutrustning (markskruvar och parkeringsklotsar). Detta bör finnas komplett för varje plan. På ett ställe så att alla hittar dem.

3. Tvättutrustning till flygplanen. Detta skulle behövas styras upp. Idg ligger svampar och borstar huller om buller på grusen i hangaren. Det är inte direkt bra, eftersom grusen repar planen, och framförallt huven. Lösningen hade varit att sätta upp en hylla med rengöringsmedel och någon rutin om vilket medel som ska användas var. Några svampar och borstar och några rena hinkar. Detta hade kanske bidragit till att planen rengörs överhuvudtaget. Det händer allt för ofta att planen är skitiga när man kommer och det är ingen höjdare att börja med att tvätta planen. Och motivationen för att ställa sig efter flygningen och tvätt är inte så stor...


Det här kunde en hangar- eller flygplansgrupp ha hand om...liksom en stuggrupp kunde skött stugan...hade behövts...liksom fältet behöver klippas...

Go kväll! :)

Skriv svar