SE-VKK och SE-VLZ på torget i Trelleborg och Malmö
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Spårvidden kollad
Avståndet utanför hjulkåpor är 1,90 m. Så ett släp som har flakyta med bredd 1,90 klara vi oss med. 
Re: Spårvidden kollad
Då får man dubbelkolla, det är på gränsen för många biltransportsläp (de ligger på 1,8-2m.Håkan Sjöberg skrev:Avståndet utanför hjulkåpor är 1,90 m. Så ett släp som har flakyta med bredd 1,90 klara vi oss med.
Christian Merheim
Re: Torglandning
...och jag var därHåkan Sjöberg skrev:...Jag har kört en Eurostar på släp till Höganäs för reparation...
Så här gick det till när VIR åkte på reparation till Höganäs den 4 augusti, nådens år 2006 (i korta drag), bilderna får tala för sig själv:













Det var ett heldagsprojekt och vi var bra många fler än två personer som höll på med det...underskatta inte att flytta flygplanet på släp
Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Släp
Detta släp var grattis. Biltransport släp var ganska dyrt och inte helt lätt att få tag i.
Så besvärligt var det inte. Det släp som syns på bilden kan vi använda igen. Att göra en överbyggnad och ramp är inte så besvärligt. Men å andra sidan så är det arbete och kostar lite i material så är det bara för enstaka tillfälle så är det bättre om vi hyr biltransportsläp.
Bredd min 1, 9 m.
O, jo nuv ägaren tyckte vi tog väl hand om olycksplanet.
Så besvärligt var det inte. Det släp som syns på bilden kan vi använda igen. Att göra en överbyggnad och ramp är inte så besvärligt. Men å andra sidan så är det arbete och kostar lite i material så är det bara för enstaka tillfälle så är det bättre om vi hyr biltransportsläp.
Bredd min 1, 9 m.
O, jo nuv ägaren tyckte vi tog väl hand om olycksplanet.
bilsläpet kostar 490:-/dag på malmö släpvagnsservice, ska då vara 1,80m på lastytan (man får mäta exakt, ibland är de smalare över boggin, samt så beror det på hur höga kanterna är och hur hjulkåporna ser ut).
Har kollat med min kontakt och han kan fixa fram text till vettiga pengar. Ger vi honom storlek och vad det ska stå så får vi ett prisförslag.
Har kollat med min kontakt och han kan fixa fram text till vettiga pengar. Ger vi honom storlek och vad det ska stå så får vi ett prisförslag.
Christian Merheim
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
släp och text
Det släp vi kan låna är 1,80m Tror vi kollade sist också Släpet vi hittade kostade runt 500kr.
Ingen som har kontakt med någon bilbärgare eller som kör racing och som mot PR värde kan låna oss ett släp?
Egentligen så är det bara tre, fyra playwood skivor som skall till att lägga på släpet ovanpå sidolämmarna. Som framgår av bilderna fick vi lyfta noshjulet annars var stjärten högt upp i det blå. Borrar man hål i skivorna så kan man dra spännband igenom för att fixera dessa och flygplan. Ett par träkilar fram och bak om hjulen, och spännband, så är saken klar. Skivorna kostar oss en slant men dem har vi kvar. Kan ha dom till annat, eller till fler transporter, om vi tycker det är roligare att dra runt Eurostararna på detta sätt - jämfört med att flyga runt i himmeln.
TEXT förslag:
Söderslätts
flygklubb
estt.se
Jag tror Söderslätts flygklubb skall vara större och fetstil ev kursiv medans estt.se ev www.estt.se skall vara mindre.
Färg:
VKK Silver.
VLZ Röd.
Ingen som har kontakt med någon bilbärgare eller som kör racing och som mot PR värde kan låna oss ett släp?
Egentligen så är det bara tre, fyra playwood skivor som skall till att lägga på släpet ovanpå sidolämmarna. Som framgår av bilderna fick vi lyfta noshjulet annars var stjärten högt upp i det blå. Borrar man hål i skivorna så kan man dra spännband igenom för att fixera dessa och flygplan. Ett par träkilar fram och bak om hjulen, och spännband, så är saken klar. Skivorna kostar oss en slant men dem har vi kvar. Kan ha dom till annat, eller till fler transporter, om vi tycker det är roligare att dra runt Eurostararna på detta sätt - jämfört med att flyga runt i himmeln.
TEXT förslag:
Söderslätts
flygklubb
estt.se
Jag tror Söderslätts flygklubb skall vara större och fetstil ev kursiv medans estt.se ev www.estt.se skall vara mindre.
Färg:
VKK Silver.
VLZ Röd.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Landning Ribban
Jag har landat på ribban förut. 1994 ansvarade jag och en flygar kollega för SM i CFFK (Civil Flyg Fem Kamp).
Vi skulle hålla en FFK (Frivilliga Flyg Kåren) övning där för några år sedan och jag gjorde då en förfrågan om tillstånd att upprätta tillfällig bas där. Detta emottogs positivt och ett nytt landnings, och starttillstånd, är nog inte omöjligt.
En liten kuriosa i sammanhanget. Om så sker så landar vi på dansk mark. Ribban är nämligen ett resultat av muddrad sand hämtad från Danmark.
Vi skulle hålla en FFK (Frivilliga Flyg Kåren) övning där för några år sedan och jag gjorde då en förfrågan om tillstånd att upprätta tillfällig bas där. Detta emottogs positivt och ett nytt landnings, och starttillstånd, är nog inte omöjligt.
En liten kuriosa i sammanhanget. Om så sker så landar vi på dansk mark. Ribban är nämligen ett resultat av muddrad sand hämtad från Danmark.
Re: Landning Ribban
Låter fint. Det kan ju vara relevant både för visning på Gustav Adolfs torg och eventuell medverkan på motormässan. Båda ligger ju nära ifall man skulle dimpa ner på säg hundrastplatsen eller annat ställe som har vägar och annat väl tillgängligt vid sig (jag har nog fler ställen på lager som man kan landa på, jag spanar inte bara nödlandningsfält från luften!)Håkan Sjöberg skrev:Jag har landat på ribban förut. 1994 ansvarade jag och en flygar kollega för SM i CFFK (Civil Flyg Fem Kamp).
Vi skulle hålla en FFK (Frivilliga Flyg Kåren) övning där för några år sedan och jag gjorde då en förfrågan om tillstånd att upprätta tillfällig bas där. Detta emottogs positivt och ett nytt landnings, och starttillstånd, är nog inte omöjligt.
En liten kuriosa i sammanhanget. Om så sker så landar vi på dansk mark. Ribban är nämligen ett resultat av muddrad sand hämtad från Danmark.
Henrik Persson








