Här sprudlar det av idéer!
Jag har kört en Eurostar på släp till Höganäs för reparation.
Att ta av vingarna tar ca 30 minuter pe vinge, dom väger sådär 15 kg styck, men kräver två helst tre man för att kunna hanteras.
Problemet med att transportera en Eurostar på släp är spårvidden. Det jättebreda släp vi lånade vid min transport var för smalt och jag ägnade en hel dag åt att bygga en konstruktion som stack ut på ena sidan. Sen så lutade flygplanet kraftigt när det väl var lastat. Under körningen så tror jag att jag var av på alla avfarter för att kolla den dyrbara lasten. En tappad Eurostar vore ingen höjdare.
Så steg ett blir att kolla hjulspårvidden och se om vi kan låna ett släp som är brett nog. Annars så får vi bygga en bättre plattform som går att använda flera gånger.
Vi kanske skulle sätta text på planet också " Söderslätts flygklubb" + "
www.estt.se", så även folk som inte frågar får kontaktinfo + att det kommer i tidningar.
Detta är en god tanke. Vem kan ordna text? Detta borde stå på alla våra flygpplan på båda sidor.
Flygsportförbundet har varit med på mässor för. Jag kan kolla lite med de jag känner inom Skånes FSF.
Betänk dock att en mässa går över flera dagar och det krävs nog bemanning hela tiden så då måste vi vara ett halvdussin som kan ställa upp.
Personligen tror jag att vi ska börja med Trelleborg och via våra presskontakter försöka få några rader i tidningen. Särskilt om vi väljer att "taxa" istället för släp.
Med erfarenhet från detta så kan vi sen se om vi känner för en mässa.