Sluta flyga eller hur vi blev nedtryckat av bränsleskatten.

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Att vara sin egen bedragare

Inlägg av Hakan Sjoberg »

PeterF skrev:Hur får vi detta att hända, känns som en bra modell att lura dig själv att det är billigare att flyga så jag flyger mer!

:D
Jo, det var ju det jag inledde med. Men om jag kommer ner till fältet och skall flyga och jag måste punga ut med tusenlappen för att flyga upp till Hässleholm för att träffa likasinnade och käka en våffla eller om jag bara skall betala ca 500 kr så blir det nog fler turer med en senare varianten.

Dessutom så flyger jag inte alls eller väldigt lite blir det dyra flygtimmar. Mao jag måste flyga för att hålla timpriset nere. Men visst man lurar väl sig själv en del.

Å andra sidan, det gör jag när jag kör bil och en massa annat också.

Som tur är spelar jag inte golf.

En liten kuriosa historia.
Jag köpte mig en cykel på 70-talet, för att cykla till jobb, av en cykelhandlar på Kristianstadsgatan. Han inledde lite konversation och jag sa att det var så billigt att cykla. Han log ett skevt leende och replikerade att kapilatkostnaden per km är ungefär lika för en bil eller en cykel under dess livstid. Jag skrattade och svarade att det kan väl inte vara möjligt. Men räknar man så...
:?

Användarvisningsbild
PeterF

Inlägg av PeterF »

Kan inte annat än att hålla med. Om jag räknar på vad min bil kostar per mil så är den äkta kostnaden ca 76 kr per mil, men den jag faktiskt funderar på är de 12-13 kr som soppan kostar....
Så ja jag har hellre en modell som ger mig en fast kostnad per år och sedan ett mycket bra pris per timme. Det är mer logiskt. Man struntar i årskostnaden som är fast men ser den rörliga timkostnaden direkt. :-)
PPL-A SEPL-VP RU NQ UL-B EV97

Skriv svar