UL-flyglärarseminariet i Nyköping 2007

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

UL-flyglärarseminariet i Nyköping 2007

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag och Tomas möte våra kollegor UL-lärare på seminarie i Nyköping lördag och söndag 9 och 10 februari.

Lite summering följer.
Kränknigar av kontrollerat luftrum ökar. Ökningen kan delvis bero på att det införts en striktare rapportskyldighet och att flygledningspersonalen oftare rapporterar. En lagskärpning kommer och troligen kommer påföljd framgent. Skulle du komma in kontrollerat luftrum utan färdtillstånd. Kontakta vederbörande så snart du kan och skriv rapport. Men framförallt ha koll på var du är. GPSen har med gränserna och är du osäker på denna anmäl dig till kursen Distansflygning eller ta dig tid att lära dig den. Vidare så följ alltid med på kartan så du vet var du är om GPS inte fungerar.

PPL certen fortsätter att minska och UL certen fortsätter att öka.

Ny bestämmelser är på "G" mer om dessa när dom kommer.
Men klart är att språkkrav införs på radiocert och vi alla måste göra ett prov till för att få detta (gäller även PPL). Olika regler om man har radiocert eller ej så det tar vi vid annat tillfälle.

H50P fortsätter ca 50 st aktiva H50P instuktörer finns ute i landets flygklubbar. Ny kurs går den 1 och 2 mars i Stockholm fler platser finns.
H50P kampanjen 2008 är: FATTA BESLUT

Eftersom det är krav på att man måste vara utbildad för att få flyga formationsflygning närmare än 100 m så kommer vi UL-lärare att erbjudas utbildning för att utbilda i detta.

ELT kravet innebär att vi måste stoppa en sådan i våra UL.

Haveristatestiken har senaste åren blivit bättre. UL hade 25 haverier / 100000 flygtimmar 2006 tyvärr ökade det till 75 haverier / 100000 flygtimmar 2007. Detta innebär att vi har lika många haverier som normalklassat men vi flyger bara en tredjedel så, tyvärr, inte bra.

En del haverier beror på obeslutsamhet, tex uteblivet omdrag, soppatorsk utan att man beslutat och landa i tid, uteblivena beslut om att vända i tid etc.

Ny FIK (UL-FlygInstruktörsKurs) i vår så förhoppningsvis blir vi fler lärare framöver.

Nu hoppas vi på ljusare tider, bra väder och att vi slipper bränsleskatten.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Ny regler för att ta UL-certifikat

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Nu har luftfartstyrelsen lagt ut "Certifikat för ultralätt flygplan (UL) 2008:2
Ni hittar dessa under www.lfsluftfartstyrelsen.se sök lfs 2008:7.
Innebär bla en höjning av skoltiden till 20 timmar totalt varav 5 EK.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

LFS 2008:7 ligger under "Kommande". Jag fick inte upp den när jag sökte...

Några andra saker som väl får ses som nyheter (Rätta mig om jag har fel):

* Timkravet för att få flyga har höjts från 5 till 12 timmar, räknat på de senaste 12 månaderna. Antalet starter har ökat från 10 till 12. Når man inte upp till detta krävs lärartimmar/PC.

* PAX-tiden som man måste samla ihop efter certifikatutfärdandet, har minskats från 15 till 10 timmar.

* EK-tiden under utbildningen ökas från 3 till 5 timmar samt från 20 starter till 30 starter.

* Begränsningen att ta med sig PAX har ändrats. Ny regel säger att man ska har gjort 3 starter senaste 90 dagarna, mot tidigare 10.

* Ny benämning (från JAR) på medicinintyget, Medical 2. Jag tror att det kan finnas skillnader, men bör inte göra det. Min undersökning var likvärdig med en Medical 2 i alla fall, men det var något som skulle vara gjort (tror det var EKG) som inte alltid gjorde för UL tydligen.

Det kan vara mer eller mindre punkter som ändrats, men detta var det jag tänkte på vid en första läsning...Man kan väl sammanfatta det som att de blivit aningen mer lika de som gäller för PPL...

(En enkel fråga: Jag antar att denna ersätter BCL-C 2.10. Dock står det inte någonstans i den nya författningen att UL inte får flyga i mörker. Var hittar man denna regeln nu?)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Johan skrev:(En enkel fråga: Jag antar att denna ersätter BCL-C 2.10. Dock står det inte någonstans i den nya författningen att UL inte får flyga i mörker. Var hittar man denna regeln nu?)
Hej!

Det hittar du i serie BCL-D, serie OPS, 2007:71, paragraf 30;

"Flygning får endast ske enligt VFR och med sikt till marken eller vattnet. Flygning under mörker är inte tillåtet."

/Hans "16" Pålsson :wink:
Yikes!

Skriv svar