Flyttning av väderstation

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
PeterF

Flyttning av väderstation

Inlägg av PeterF »

Jag skulle vilja ha kommentarer på ett förslag att flytta Väderstations sensorerna från östsidan av hangar taket till en 4 meter hög stolpe som placeras sidan om vindstruten vid start av bana 21. (Tröskel är inflyttad så det borde inte vara något säkerhetsproblem att placera den där).

Detta för att bli av med problemet med felvising på vindhastighet som vi har idag.

Kostnad för detta enligt Håva Skyltar's http://www.have-skyltar.se prislista är ex moms: 120 kr för betongfundament och 340Kr för ett 4meter lång 60 mm rör, plus lite annat skrot för fästen av sensorena så borde det bli ca 700 kr kostnad.

Några tankar/ideer eller alternativa förslag?
PPL-A SEPL-VP RU NQ UL-B EV97

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Stolpen bör stå längst ut mot åkerkanten. Kan man kombinera med vindstruten som står där vore det bra.

Användarvisningsbild
PeterF

Inlägg av PeterF »

Placeringen låter ok för mig, men jag tror den få vara någon meter eller 2 ifrån vindstruten, blir svårt att kombinera tror jag, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

dubbelstång

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Vindstruten vid bantröskel är egentligen ett hjälpmedel för att se hur det ser ut när man skall starta bana 21 och till viss del vid landning. Vad tror du om en dubbelstång dvs ett 4 m rör lite grövre ett 6 m rör lite mindre som man sticker i det grövre. Sågar man av en bit på det grövre och gör det så det kan snurra runt det mindre så kan man placera en strut där!

den mindre behöver inte var 6 m men bör sticka upp en bit över det grövre ev kan man svetsa på en mindre rör.

Sen har jag planer på att sätt upp en strut ner vid vägen på final 03 då får vi lite reklam för de som kör förbi. Kanske vi kan "sälja" den till något företag.

Användarvisningsbild
PeterF

Inlägg av PeterF »

Kan du göra en skiss på det där och lägga upp?

Skriv svar