Jag och fotografen (tillika sambo) hade sedan tidigt planerat att träffa våra gamla studiekamrater under sommaren. Det bestämdes att vi skulle träffas i Sveg och få chansen att uppleva Lillhärdalsyran. Varför inte flyga upp? Sagt och gjort! Planen var att flyga kors och tvärs över vårt avlånga rike för att se så mycket som möjligt men vädret satte delvis käppar i propellern. 12 loggade flygtimmar blev det ändå och en hel del fina flygklubbar besöktes. Här kommer lite bilder från resan.
Vi startade upp längs västkusten. Här är Skälderviken med ESTA uppe till höger.
Studs ESTA
Lämnat kontrollzonen norrut. Här syns Laholmsbukten.
Pilot och fotograf/kartläsare/sambo/flygvärdinna
Paus i Falkenberg
Studs Öresten. De har för övrigt pyttipanna-flyin på torsdagar har jag hört.
Borås för full stop landning.
Tankning
Ut över ett spegelblankt Vättern
Visingsö. Norra änden. Flygfältet längst ut.
Tvagning.
Vaktstugan på visingsö. Den hyrde vi för natten. Endast 400kr för en fullt utrustad och mycket fräsch stuga. Cyklar gick också att hyra för 20kr dygnet. Ett av Sveriges finaste flygfält. Rekommenderas!
Dramatiskt väder på kvällen.
Klassiskt färdplanering.
Karlskoga för paus.
Siljansnäs i sikte.
Väl framme i Siljansnäs fick vi låna bil för en symbolisk summa och tog oss upp på berget för lunch. Siljan i bakgrunden.
Nu börjar det bli ordentligt kuperat. Norrland!
Framme i Sveg.
Svegs flygklubb var vänliga nog att låna ut lite plats i hangaren. Det fanns gott om plats och vi kunde lämna LuddeZäta i tryggt förvar.
Lillhärdalsyran avklarad och nu är det dags att dra söderut igen. Enligt prognosen hade vi ett massivt lågtryck på väg in söderifrån.
Färdplanering i arla morgonstund på Svegs flygplats. Mobilt internet fanns på ena sidan hangaren men inte på den andra.
Ljusnan och Svegsjön. Längs till höger syns bana 09-27.
Efter tankning lämnar vi Siljansnäs bakom oss.
Motala stad. Sträckflugit från Siljansnäs. Vi hann landa innan lågtrycket.
Motala FK.
Förtöjning.
Efter några dagar i Tranås (6 mil söder om Motala) var det dags för avfärd hemåt.
Mellanlandning för paus på Ljungby/Feringe.
Och här var det aktivitet! "Hoppare i luften" hördes på radion.
Sista biten släppte jag spaken. Ludde hittade hem själv!
Allt som allt en mycket spännande och givande flygsemester. Lite bra väder och lite dåligt väder. Men framför allt mycket hjälpsamma och trevliga människor på alla ställen vi besökte. Favoriterna är helt klart Visingsö och Siljansnäs.
Vi flög till Norrland
- Hakan Sjoberg
Avundsjuk
Lite grön blir man.
Själv har jag ägnat sommaren åt attt renovera i mina fastigheter och hjälpa mäklaren med försäljning av min (och fruns) villa.
Hade allt tänkt att jag skulle hinna med att besöka Västerås/Johannisberg denna vecka då där är internationell flygsportsvecka. Tyvärr räcker inte tiden till så det blir lite skolning istället.
Jo du Robban du vinner inte flygplatstävlingen om du loggar ESTT hela tiden.
Varför inte en Skåne runda (lite Småland oxå)?
ESTT - ESMS (obs du måste ta bakvägen) via Slimminge) - ESMI Fika i Malmö Segelflygs "Ödegården"
vidare till ESTO - ESMK (bägge avgiftsbelagda kolla med flygklubbarna om det är ok annars så för det bli
ESMI - ESFA - ESMU - ESMF - ESTA - innan fika på ESMH
Följ kusten hem på 500 fossingar tlll ESML alternativ fika här sen vidare till
ESME - kolla så Sven F är i luften innan ESTT.
Glöm inte tvätta bort insekterna dom är rent för dj-a just nu!
Själv har jag ägnat sommaren åt attt renovera i mina fastigheter och hjälpa mäklaren med försäljning av min (och fruns) villa.
Hade allt tänkt att jag skulle hinna med att besöka Västerås/Johannisberg denna vecka då där är internationell flygsportsvecka. Tyvärr räcker inte tiden till så det blir lite skolning istället.
Jo du Robban du vinner inte flygplatstävlingen om du loggar ESTT hela tiden.
Varför inte en Skåne runda (lite Småland oxå)?
ESTT - ESMS (obs du måste ta bakvägen) via Slimminge) - ESMI Fika i Malmö Segelflygs "Ödegården"
vidare till ESTO - ESMK (bägge avgiftsbelagda kolla med flygklubbarna om det är ok annars så för det bli
ESMI - ESFA - ESMU - ESMF - ESTA - innan fika på ESMH
Följ kusten hem på 500 fossingar tlll ESML alternativ fika här sen vidare till
ESME - kolla så Sven F är i luften innan ESTT.
Glöm inte tvätta bort insekterna dom är rent för dj-a just nu!
- Gregory Hood
Kan bara skriva att avgiften på ESMK troligen är slopad året ut. Flygplan under 2000kg ska slippa avgift om man besöker flygklubben. Avgiften ingår i klubbens årshyra. Men ring gärna och få det bekräftat av klubben.
Kristianstad är en fin flygplats och en trevlig klubb. Räkmacka på lördag förmiddag!
Kristianstad är en fin flygplats och en trevlig klubb. Räkmacka på lördag förmiddag!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B
- NisseWesterlund