Vi hade rekat fältet strax söder om Ringsjön i onsdags den 27:e under Hässleholmsflygningen, vilket ligger i öst-västlig riktning med elevation runt 400 ft samt 600 m. Hade planerat landa västerifrån med tanke på hur vinden låg på ESTT från sydost. Bättre vore att först stämma av med windy.com. När vi kom dit såg Bo på en vimpel vid en annan gård att vinden låg rakt i sidan söderifrån och lade sig på vänster medvind rakt österut. Fältet är tillräckligt brett för rotelandning, men vi hade kommit överens om enskild landning. Då jag ville ha separation och behålla fältet i sikte så mycket som möjligt bröt jag av 90 grader vänster norrut och korsade fältet och anslöt sen med höger bas när jag fick kontakt med Bo på finalen. VSG är ett svårt objekt att hitta när bakgrunden är terräng. Hade varit bättre för mig att förlänga medvinden med tanke på att han inte behövde lämna banan fri först.
Mikael höll på att klä ena vingen på sitt senaste Pfalz-projekt, ett plan som endast flög sista veckorna av WW1 och har en stor fyrbladig träpropeller. Mycket intressant snack där, vi stannade lite mer än en timme. Tex att antal hk spelar mindre roll för dessa WW1 maskiner och de stora propellrarna, allt handlar om vridmoment. Om jag minns rätt sa han att Pfalzen har en roterande stjärnmotor på 20 liter och antal hk oviktigt. Han jämförde med en gammal fiskebåtsmotor på 5 hk (tändkulemotor), skulle man byta mot en modern motor hade krävts 100 hk, och på motsvarande sätt hade det inte funkat med en Lycoming på 200 hk i ovan nämnda plan.
Landningen på ESTT är dock i rote med en aning seperation. Gick bra trots att VSG låg på vindsidan, ska vara tvärtom. VPL är stabil, samt går mycket bra nu. Nya tändstift på alla cylindrar. Till skillnad från VSG ska man bara undvika choka den när det är så här varmt. Tenderar att bli sur och inte starta, vilket hände i onsdags. Halvt varv gas eller lite mer kan vara nödvändigt, och bara om den inte startar provar man med choke och ett kvarts varv.
ESTT-Sebbarp-ESML-ESTT i rote 29 juni
Final bana 27

Lämnar banan fri

Skylten från filmen "Så vit som en snö" på ena hangaren

Mikael och Bo i samspråk

Han äger även en Glasair och berättade att han passerar tröskeln i 90 kt. "Man får skärpa sig" och "banan räcker till" som han uttrycker det. En sökning på SE-XVI gav följande resultat. By Krister Karlsmoen på Flickr. De listar även en "by Parejas Swinger" men den verkar inte handla om flyg.


Räknar man om siffrorna här hamnar man på 65 kt i stallfart, och det stämmer nog bättre än skrönorna som drogs av "nån" på Eslöv om att den stallar vid 80. Mikael avlivade även där myten om att WW1-plan oftast saknade trottel och bara hade tändning av/på. Endast de allra tidigare flygmaskinerna funkade så enligt honom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stoddard- ... lasair_III
Dagen före 28 juni testade jag Lommafältet (390 meter bana) med VPL. Vinden låg rakt i banan, inga problem med fullstopp. Här jaktstart åt höger från Lomma med en extra studs, några svängar över Näset och sen fullstopp på 03. Denna bana är lika bred som på Femö, dvs 15 meter. Man kan inte vända VPL där, så en måste hoppa av och hjälpa till. Kort snack med Per Halin, vi fick landa där så mycket vi ville.
Lomma - ESTT med VPL 28 juni


Så går vi till den 25 juni. Branta svängar under ca 10 min med träning att hålla höjden över Kanalen-Foteviken, sen några landningsvarv. Vid första varvet försökte jag med päronsväng ge David Pettersson tid att lämna banan, men det det räckte inte, således omdrag.
Lättare dra G i högersväng eftersom vänster kräver en aning topproder för att hålla kulan i mitten och man behöver passa på att inte sjunka, samt kräver mer spak bakåt. Syns särskilt på första som mer liknar en normal 30-graders i svänghastighet. Fint flygväder även denna dag.
Branta över Kanalen med VPL 25 juni


Sist lite film från segelflygsdagen onsdag 20 juni. Första från marken, de andra två pass inifrån planet med kamera på headstrap. Bengt Bondesson kommenterade det med "Du tänker väl inte begå harakiri?". Andra passet har några gungor och sen hör man Bengt berätta om hjulningar. Hans kommentarer är rätt roliga i båda filmerna.
Segelflyg markkamera
Första passet
Andra passet

