Klubbdagbok 2018 juni

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Roteflygning till Mikael Carlson med studs på ESML igår 29 juni. Var mycket turbulens och termik utanför Söderslätt så vi tog ut avståndet. Bo försökte få 3000 ft för "roten SEVSG" när vi lämnat varvet men de lät oss vänta så länge efter initierad kontakt och förkortad att han nästan lackade ur, och vi stannade okontrollerat. Jag låg på dual och läste Sweden-kommunikationen som en etta. Verkar vara något med VPL och Trelleborgsområdet som inte stämmer för radiokontakt med Sweden. Ska nämnas att VSG-radion också har dualwatch, man håller högerknappen intryckt 3 sek, sen står det scan på skärmen. Kan tryckas bort med samma knapp eller med mda. Som tvåa hade jag transpondern i stby och båda hade snackefrekvensen 123.450 inställt.

Vi hade rekat fältet strax söder om Ringsjön i onsdags den 27:e under Hässleholmsflygningen, vilket ligger i öst-västlig riktning med elevation runt 400 ft samt 600 m. Hade planerat landa västerifrån med tanke på hur vinden låg på ESTT från sydost. Bättre vore att först stämma av med windy.com. När vi kom dit såg Bo på en vimpel vid en annan gård att vinden låg rakt i sidan söderifrån och lade sig på vänster medvind rakt österut. Fältet är tillräckligt brett för rotelandning, men vi hade kommit överens om enskild landning. Då jag ville ha separation och behålla fältet i sikte så mycket som möjligt bröt jag av 90 grader vänster norrut och korsade fältet och anslöt sen med höger bas när jag fick kontakt med Bo på finalen. VSG är ett svårt objekt att hitta när bakgrunden är terräng. Hade varit bättre för mig att förlänga medvinden med tanke på att han inte behövde lämna banan fri först.

Mikael höll på att klä ena vingen på sitt senaste Pfalz-projekt, ett plan som endast flög sista veckorna av WW1 och har en stor fyrbladig träpropeller. Mycket intressant snack där, vi stannade lite mer än en timme. Tex att antal hk spelar mindre roll för dessa WW1 maskiner och de stora propellrarna, allt handlar om vridmoment. Om jag minns rätt sa han att Pfalzen har en roterande stjärnmotor på 20 liter och antal hk oviktigt. Han jämförde med en gammal fiskebåtsmotor på 5 hk (tändkulemotor), skulle man byta mot en modern motor hade krävts 100 hk, och på motsvarande sätt hade det inte funkat med en Lycoming på 200 hk i ovan nämnda plan.

Landningen på ESTT är dock i rote med en aning seperation. Gick bra trots att VSG låg på vindsidan, ska vara tvärtom. VPL är stabil, samt går mycket bra nu. Nya tändstift på alla cylindrar. Till skillnad från VSG ska man bara undvika choka den när det är så här varmt. Tenderar att bli sur och inte starta, vilket hände i onsdags. Halvt varv gas eller lite mer kan vara nödvändigt, och bara om den inte startar provar man med choke och ett kvarts varv.

ESTT-Sebbarp-ESML-ESTT i rote 29 juni

Final bana 27
Bild
Lämnar banan fri
Bild
Skylten från filmen "Så vit som en snö" på ena hangaren
Bild
Mikael och Bo i samspråk
Bild

Han äger även en Glasair och berättade att han passerar tröskeln i 90 kt. "Man får skärpa sig" och "banan räcker till" som han uttrycker det. En sökning på SE-XVI gav följande resultat. By Krister Karlsmoen på Flickr. De listar även en "by Parejas Swinger" men den verkar inte handla om flyg.

Bild
Bild

Räknar man om siffrorna här hamnar man på 65 kt i stallfart, och det stämmer nog bättre än skrönorna som drogs av "nån" på Eslöv om att den stallar vid 80. Mikael avlivade även där myten om att WW1-plan oftast saknade trottel och bara hade tändning av/på. Endast de allra tidigare flygmaskinerna funkade så enligt honom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stoddard- ... lasair_III

Dagen före 28 juni testade jag Lommafältet (390 meter bana) med VPL. Vinden låg rakt i banan, inga problem med fullstopp. Här jaktstart åt höger från Lomma med en extra studs, några svängar över Näset och sen fullstopp på 03. Denna bana är lika bred som på Femö, dvs 15 meter. Man kan inte vända VPL där, så en måste hoppa av och hjälpa till. Kort snack med Per Halin, vi fick landa där så mycket vi ville.

Lomma - ESTT med VPL 28 juni

Bild
Bild

Så går vi till den 25 juni. Branta svängar under ca 10 min med träning att hålla höjden över Kanalen-Foteviken, sen några landningsvarv. Vid första varvet försökte jag med päronsväng ge David Pettersson tid att lämna banan, men det det räckte inte, således omdrag.

Lättare dra G i högersväng eftersom vänster kräver en aning topproder för att hålla kulan i mitten och man behöver passa på att inte sjunka, samt kräver mer spak bakåt. Syns särskilt på första som mer liknar en normal 30-graders i svänghastighet. Fint flygväder även denna dag.

Branta över Kanalen med VPL 25 juni

Bild
Bild

Sist lite film från segelflygsdagen onsdag 20 juni. Första från marken, de andra två pass inifrån planet med kamera på headstrap. Bengt Bondesson kommenterade det med "Du tänker väl inte begå harakiri?". Andra passet har några gungor och sen hör man Bengt berätta om hjulningar. Hans kommentarer är rätt roliga i båda filmerna.

Segelflyg markkamera

Första passet

Andra passet
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Anders F

Inlägg av Anders F »

Bild
Bild

Lite stramt av solbränna i nacken efter lördagens lunch i Rugen (läs med tysk stavning). Fantastisk trevlig flygning med Johan A och David P i VSG och Bo P med mig som PAX i LDY. För mig var det första utlandsflygningen utan att tjäna poäng :-)
VSG fick hålla i luften och vi fick pausa taxi då ett gäng hoppare också skulle landa. Tätt men proffsigt.
Man inser lätt redan innan landning att privatflyg har helt andra möjligheter i Tyskland och så mysigt litet fält med egen restaurang! Alkoholfri öl givetvis till en schnitzel med bratkartoffeln.
Tack grabbar för en mycket trevlig flygardag - det är väl såhär flygning ska vara?

Skriv svar