ÖNSKELISTA
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
ÖNSKELISTA
Vi vill alla ha förändringar och förbättringar i klubben, eller hur. Snacket går tyvärr bara runt - runt. Givetvis kostar mycket av förbättingarna pengar. Men vad har vi för ekonomi och vad vill vi göra?
En del förbättringar skall kanske utföras av mänskokraft från medlemmarna.
Skall vi bli den finaste klubben i Sverige eller i Vellinge?
Denna tråd tänkte jag att vi alla skriver ner "önskemål" som sedan styrelsen får ta till sig. Samla till möte då och då, eller här på forum och diskutera.
Vissa saker är akuta, vissa är i behov men dyra och en del är fräckt att ha men det stannar härvid.
Så skriv ner vad du vill vi skall / bör ha. Låt andra i forumet bedömma akutläget.
Vad kan DU göra och bidraga med? Känner du personer som vi kan ha nytta av? Kontakter. Sponsorer.
Detta ger sig nu när denna tråd börja att växa.
Ex. Vi skall byta ut de vanliga spårskruvarna till torx på flygplanen. Nämnde det för Sven Fagerlund på ONROX. Detta kan jag sponsra med!!! Tack för det Sven.
En del förbättringar skall kanske utföras av mänskokraft från medlemmarna.
Skall vi bli den finaste klubben i Sverige eller i Vellinge?
Denna tråd tänkte jag att vi alla skriver ner "önskemål" som sedan styrelsen får ta till sig. Samla till möte då och då, eller här på forum och diskutera.
Vissa saker är akuta, vissa är i behov men dyra och en del är fräckt att ha men det stannar härvid.
Så skriv ner vad du vill vi skall / bör ha. Låt andra i forumet bedömma akutläget.
Vad kan DU göra och bidraga med? Känner du personer som vi kan ha nytta av? Kontakter. Sponsorer.
Detta ger sig nu när denna tråd börja att växa.
Ex. Vi skall byta ut de vanliga spårskruvarna till torx på flygplanen. Nämnde det för Sven Fagerlund på ONROX. Detta kan jag sponsra med!!! Tack för det Sven.
Bra initiativ Frank!
Nedan är saker som jag tycker att vi borde göra på klubben. (ingen rangordning eller när i tiden det ska ske, är gjord)
* Gör ordning i hangarerna. Sätt upp verktygsväggar och arbetsbord.
* Sätt belysning och uttag i hangarerna.
* Bygg till klubbhuset med utbildningslokal och logimöjligheter.
* Måla om invändigt och gör ordning i stugan.
* Lägg plattor mellan stugan och hangarerna.
* Så gräs i alla kala ytor som är på området.
* Klipp gräset på fältet.
* Gräv ner kabel till bensinanläggningen. (nu har vi t.o.m. en erbjuden maskin till detta.
Asfaltering osv. är en fin idé, men något av en utopi. Det viktigaste tror jag är att skapa en liten mysig klubb, där man kan åka ut en kväll och inte behöva känna att man måste göra något. Det tror jag att de flesta hade varit fullt nöjda med.
Nedan är saker som jag tycker att vi borde göra på klubben. (ingen rangordning eller när i tiden det ska ske, är gjord)
* Gör ordning i hangarerna. Sätt upp verktygsväggar och arbetsbord.
* Sätt belysning och uttag i hangarerna.
* Bygg till klubbhuset med utbildningslokal och logimöjligheter.
* Måla om invändigt och gör ordning i stugan.
* Lägg plattor mellan stugan och hangarerna.
* Så gräs i alla kala ytor som är på området.
* Klipp gräset på fältet.
* Gräv ner kabel till bensinanläggningen. (nu har vi t.o.m. en erbjuden maskin till detta.
Asfaltering osv. är en fin idé, men något av en utopi. Det viktigaste tror jag är att skapa en liten mysig klubb, där man kan åka ut en kväll och inte behöva känna att man måste göra något. Det tror jag att de flesta hade varit fullt nöjda med.
Japp. Finns det en lista vad som SKA bli gjort och lite organisering så får vi gjort det med...
En annan sak, som fler tycker, är att vi ska bilda grupper.
T.ex. en stuggrupp, en fältgrupp, en hangargrupp osv.
Dessa skulle ha varsitt ansvarsområde. Det behövs, så att det blir lite ordning.
En annan sak, som fler tycker, är att vi ska bilda grupper.
T.ex. en stuggrupp, en fältgrupp, en hangargrupp osv.
Dessa skulle ha varsitt ansvarsområde. Det behövs, så att det blir lite ordning.
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
ÖNSKELISTA
Bra förslag med en organiserad träff. Jag kan åta mig att hålla i en sådan (tar nog hjälp av en expert).
Så vi bestämmer att vi träffas i klubbstugan söndagen den 1 oktober klockan 1000.
Vem fixar kallese till ALLA?
Vem fixar fika?
Håkan
PS Digger Kör du inte förbi en dag så du kan ta grävningen då och en fattig klubb slipper transport? Kabeln har legat ovanpå länge nu så en dag mer elller mindre...
Så vi bestämmer att vi träffas i klubbstugan söndagen den 1 oktober klockan 1000.
Vem fixar kallese till ALLA?
Vem fixar fika?
Håkan
PS Digger Kör du inte förbi en dag så du kan ta grävningen då och en fattig klubb slipper transport? Kabeln har legat ovanpå länge nu så en dag mer elller mindre...
Re: ÖNSKELISTA
FIKA?
Nä vi tar dit våra käraste lite senare när vi är klara med gubbasnacket, dukar upp till långbord i hangaren och har trevligt med musik, mat och varför inte lite dans på fältet?
Patric tar du med PA anläggningen?
Nä vi tar dit våra käraste lite senare när vi är klara med gubbasnacket, dukar upp till långbord i hangaren och har trevligt med musik, mat och varför inte lite dans på fältet?
Patric tar du med PA anläggningen?
jämna ut banan
Jag och Patric tillsamman med en mätgubbe kollade upp banan idag.
Vi mätte upp var 5:e meter med start från i höjd med nya lilla struten. 140 meter fram är första konerna = bantröskel.
Är ni intresserad att se hur den ser ut så finns den för nedladdning här
http://rambris.com/frank/flyg/hojd_pa_banan/
Max skillnad är 298 cm.
Är det någon som vill räkna ut hur många kubik som skall fyllas ut i svackan.
Den lilla puckeln mitt på banan är endast 10 cm - men den märks !
PS. vi hade besök av en AN2 idag också. En liten film lyckades jag ta på den. finns i samma mapp
Vi mätte upp var 5:e meter med start från i höjd med nya lilla struten. 140 meter fram är första konerna = bantröskel.
Är ni intresserad att se hur den ser ut så finns den för nedladdning här
Max skillnad är 298 cm.
Är det någon som vill räkna ut hur många kubik som skall fyllas ut i svackan.
Den lilla puckeln mitt på banan är endast 10 cm - men den märks !
PS. vi hade besök av en AN2 idag också. En liten film lyckades jag ta på den. finns i samma mapp
Kanske en tavla med foto inklusive namn på aktiva klubbflygare hade gjort nån nytta? Lämpligtvis hade denna kunnat varit placerad i "stugan" och varje enskild individ får se till att tavlan är uppdaterad med egen bild, dvs inte mycket extrajobb för någon.
Detta är vad jag känner spontant då jag är väldigt ny i klubben och det är kul att få ett namn på alla ansikte...eller ansikte på alla namn...
Eller så finns detta redan och jag har missat det helt enkelt.

Detta är vad jag känner spontant då jag är väldigt ny i klubben och det är kul att få ett namn på alla ansikte...eller ansikte på alla namn...
Eller så finns detta redan och jag har missat det helt enkelt.
Nu känner jag att det är dags att skriva lite igen, så det skapas lite diskussion.
Har tre saker som jag har funderat på de senaste gångerna jag varit ner på fältet:
1. Varför finns det så dåligt med parkeringsklotsar? Införskaffa erforderligt antal och märk dem med flygplanstillhörighet.
2. Finns det resekit till resp. plan? Då menar jag en påse med parkeringsklotsar och förtöjningsutrustning (markskruvar och parkeringsklotsar). Detta bör finnas komplett för varje plan. På ett ställe så att alla hittar dem.
3. Tvättutrustning till flygplanen. Detta skulle behövas styras upp. Idg ligger svampar och borstar huller om buller på grusen i hangaren. Det är inte direkt bra, eftersom grusen repar planen, och framförallt huven. Lösningen hade varit att sätta upp en hylla med rengöringsmedel och någon rutin om vilket medel som ska användas var. Några svampar och borstar och några rena hinkar. Detta hade kanske bidragit till att planen rengörs överhuvudtaget. Det händer allt för ofta att planen är skitiga när man kommer och det är ingen höjdare att börja med att tvätta planen. Och motivationen för att ställa sig efter flygningen och tvätt är inte så stor...
Det här kunde en hangar- eller flygplansgrupp ha hand om...liksom en stuggrupp kunde skött stugan...hade behövts...liksom fältet behöver klippas...
Go kväll!
Har tre saker som jag har funderat på de senaste gångerna jag varit ner på fältet:
1. Varför finns det så dåligt med parkeringsklotsar? Införskaffa erforderligt antal och märk dem med flygplanstillhörighet.
2. Finns det resekit till resp. plan? Då menar jag en påse med parkeringsklotsar och förtöjningsutrustning (markskruvar och parkeringsklotsar). Detta bör finnas komplett för varje plan. På ett ställe så att alla hittar dem.
3. Tvättutrustning till flygplanen. Detta skulle behövas styras upp. Idg ligger svampar och borstar huller om buller på grusen i hangaren. Det är inte direkt bra, eftersom grusen repar planen, och framförallt huven. Lösningen hade varit att sätta upp en hylla med rengöringsmedel och någon rutin om vilket medel som ska användas var. Några svampar och borstar och några rena hinkar. Detta hade kanske bidragit till att planen rengörs överhuvudtaget. Det händer allt för ofta att planen är skitiga när man kommer och det är ingen höjdare att börja med att tvätta planen. Och motivationen för att ställa sig efter flygningen och tvätt är inte så stor...
Det här kunde en hangar- eller flygplansgrupp ha hand om...liksom en stuggrupp kunde skött stugan...hade behövts...liksom fältet behöver klippas...
Go kväll!