Dynamic i luften

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Dynamic i luften

Inlägg av Hakan Sjoberg »

:D
Idag var det en njutningarnas dag, först soluppgången över Stavstensudde och sen LudvigZäta till Sturup för inflygning på Dynamicen. Inte var dag man flyger till jobbet!

Mikael Larsson fick förhinder så det var till att treva sig fram på egen hand.

Genomgång av flyghandbok i kärran. Noterade att vi som inte är fullvuxna och måste justera pedalerna riskerar att bli"vingabrutna" som di siger hir nere på slätten. Nåväl kudde bakom ryggen och det kändes ok.

Så var det allt som skall finnas i UL-B för at man skall få flyga, samlingspärmen, headset (två Peltor8006 finns nu i knarren), timer är uppfäst med dubbelhäftande tejp, bilaga A och bilaga B samt PBL lånade jag från Ludde, tryckförbandet likaså.

Så var det bara att dra iväg på hotel ynkee echo one till holdingpoint runway 29. På deviationsplattan stod en tvåmotor propellerkärra modell större. Ett snack med tornet så jag fick ok att dom inte tänkte dra på max varv när jag taxade förbi bakom.

Åtgärder på väntplats och sen iväg. vind 210 grader 10 knop 16 i maxvind. Sidvindsstart det första man gör? Taxa till bana 17? Nä vi kör!

Det händer lite med 100 hästar i nosen, klaff in, fuelpump off, 1200 fot Svedala nästa. Det blev inte mer än några svängar och ett "varv" på lite höjd. Åter till Sturup och nu bana 17. Lungt och still medvind, bas och final så full klaff! HOPPS den hoppa in helt och hållet och PL sjönk som en sten. Nos ner, gas och så en smyglandning samtidigt som jag bromsade upp med klaffen, sättning och fullstopp och nytt pådrag. Andra försöket fick bli med två steg och tredje slutliga landningen med full klaff.

En underbar kärra men ett fullblod. Det här ska verkligen bli kul.

Åter till Slätten i Ludde med GS 45 knop. Jo jo det är ju kul att flyga. Fick bli en nödlandningsövning från 1200 fot rakt över banan. Hård vind så det gick - sådär!

Mer kommer men jag behöver nog lite tid på knarren innan vi börjar inflygningar så nu ber vi till väderguden!

Dagen avslutas med en härlig solnedgång över Näset. Vissa dagar så är livet alldeles särdeles njutbart 8)

:wink:

Användarvisningsbild
SvenF

Inlägg av SvenF »

Det är ju kul att det börjar bli lite flygning med maskinen nu.

Och Grattis, då är vi åtminstone två som tappat klaffen på Dynamic på final.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Mer Dynamic

Så var det tillfälle igen att bekanta sig med PetterLudvig.

Lite allmänt först.

Det finns nu två (2) block (träkilar) i ett rött snöre som kan läggas kring hjulet så PL står där vi ställer henne.

Jag har också gått över till att logga Tachotid inte Hobbstid så det blir konsekvent våra flygplan emellan.

Lite erfarenhet från dagens flygning är att den fulltankad och med max vikt i svag motvind lyfter på Söderslätt från 21 markeringen till precis före svackan. Då var det också rejält blött där nere.

Noterade följande värde:
4200 rpm ca 100 kt 14,5 l/h 1,45 l/nm
4500 rpm ca 110 kt 17,0 l/h 1,55 l/nm ger ca 40 kr merkostnad för bensin
4800 rpm ca 115 kt 19,5 l/h 1,70 l/nm ger ca 80 kr merkostnad för bensin

Så rekommenderad stjärtsvängsflygning får bli 4200 - 4300 rpm och sträckflygning 4500 - 4600 rpm.

Hel kul kärra att flyga.

:D

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lucia flygning

Strålande decemberväder, minus och blå himmel samt svaga vindar - så julförberedelser fick vänta. Patrik Olsson och Henrik Persson påbörjade sina inflygning. Med få timmar på typen även hos läraren så tog vi det steg för steg, fint och lungt. Rimfrost på vingarna när vi drog ut försinkade oss en stund men i luften kom vi. Lite i varvet och sen till Slättten, även här var aktiviteter och Ludde luftade vingarna.

Nåväl, en av årets kortaste dagar men likväl en fin flygdag. I veckan som kommer så är det FLYGFÖRBUD från onsdag 16 dec t o m lördag 19 dec se annat inlägg och länk.

På söndag den 20 kan jag tänka mig att organisera en "Flygdag" typ drop-in om vädret tillåter. För att dra igång så vill jag ha minst fyra som säger jag kommer.

Om så, så fixar vi något att äta (soppa) och lite tunn glögg. Vi håller flygplanen i luften hela dagen var och en flyger några studs och får flygtid. Jag ställer upp, om du så önskar, och åker med. Tanken är att träffas snackar lite flyg tittar på Dynamicen och flyger lite. Sen vet man ju inte när mörker och väder tillåter nästa flygtillfälle.

Skriv ett svar här på forumet eller smsa eller e-maila mig senast fredag!

På fredag tittar jag på vädret och tar slutligt beslut om vi "Flygdag".

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det var roligt!

55min, åtta landningar, kryssande av snöbyar och..ja. Flygning! Suveränt rolig flygning! Och den är inte svårflugen, och inte svårlandad heller. Nu ska det bara bli väder så man kan bli färdig..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Influgen!

Nu väntar man bara på att de där fasta avgifterna ska börja gälla.. ;)
Henrik Persson

Skriv svar