Det har funnits vissa frågetecken om tolkningen av de nya cert-reglerna (UL). Rolf Björkman förtydligar en del tolkningar i det nya nummret av Pilot Briefing (sid 12).
Bl.a. skriver han att "Så länge jag har någon del av 12-månadersperioden kvar i det gamla systemet kan jag välja vilka regler jag vill uppfylla. Denna valmöjlighet kvarstår således till den sista februari 2009. Förklaringen är att regler inte kan gälla retroaktivt och fram till den 1 mars 2009 har jag en del av 12-månadersperioden kvar."
Det måste innebära att vi som inte hade 12 timmar loggade 29 februari 2008 kan flyga vidare som vanligt på den gamla 5 timmars regeln (+10 landningar) fram till 1 mars 2009.
Har jag missuppfattat något?
De nya cert-reglerna
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
Nya reglerna
Det har en tid varit diskussion om tolkningen och tillämpningen av de nya reglerna.
Vi utgår från att det som står i Pilot-Briefing är riktigt.
Mao, uppfyllde du kraven enligt BCL-D 3.3 den 28 februari så räcker det att du har 12 timmar och 12 start och landningar de senaste 12 månaderna när vi kommer tilll den 1 mars 2009.
Vi utgår från att det som står i Pilot-Briefing är riktigt.
Mao, uppfyllde du kraven enligt BCL-D 3.3 den 28 februari så räcker det att du har 12 timmar och 12 start och landningar de senaste 12 månaderna när vi kommer tilll den 1 mars 2009.
Nya reglerna
Jag såg även i Pilot Briefing att om man påbörjat sin UL-utbildning före 1 mars 2008 kan slutföra den enligt dom gamla bestämmelserna. Det innebär i så fall att man behöver flyga 15 timmar med 45 starter och landningar varav 3 timmar och 20 landningar ska vara EK.
Har jag uppfattat det rätt?
Nu är det väl oftast så att man flyger uppåt 20 timmar och mer än det under utbildningen ändå så i praktiken blir det ju ingen stor skillnad.
Har jag uppfattat det rätt?
Nu är det väl oftast så att man flyger uppåt 20 timmar och mer än det under utbildningen ändå så i praktiken blir det ju ingen stor skillnad.
- Hakan Sjoberg
Utbildning enl de nya reglerna
Utbildningen til UL-cerrt är unik så till vida att man delegerat ansvaret till en organisation. I vårt fall KSAK. Dock är det fortfarande luftfasstyrelsen som skapar regelverket.
En tanke med utbildningen har varit att man inte skulle ha en omfattande utbildning til UL-cert, utan denna skulle vara enkel och sedan skulle det åligga oss själva att vi hade kompletterande utbildning. Ex så var navigationsutbildningen ganska lite ursprungligen. Vi had då att utbilda 15 flygtimmar. En överenskommelse inom UL-lärarna höjde detta til 18 flygtimmar oh nu har det kommit en ny bestämmelser som kräver minimum 20 flygtimmar men samtidigt har man sänkt den tid man måste flyga EK innan man får ta passagerare till 10 flygtimmar.
De flesta elever har hamnat runt 20 eller strax där över. I praktiken har detta ingen större betydelse.
Med den tolkning som nu anges så kan vi dock, för de som påbörjat utbildning före den 1 mars i år, välja att följa de tidigare bestämmelserna under förutsättning att man blir klar för den 1 mars 2009.
Vi löser detta för var och en.
En tanke med utbildningen har varit att man inte skulle ha en omfattande utbildning til UL-cert, utan denna skulle vara enkel och sedan skulle det åligga oss själva att vi hade kompletterande utbildning. Ex så var navigationsutbildningen ganska lite ursprungligen. Vi had då att utbilda 15 flygtimmar. En överenskommelse inom UL-lärarna höjde detta til 18 flygtimmar oh nu har det kommit en ny bestämmelser som kräver minimum 20 flygtimmar men samtidigt har man sänkt den tid man måste flyga EK innan man får ta passagerare till 10 flygtimmar.
De flesta elever har hamnat runt 20 eller strax där över. I praktiken har detta ingen större betydelse.
Med den tolkning som nu anges så kan vi dock, för de som påbörjat utbildning före den 1 mars i år, välja att följa de tidigare bestämmelserna under förutsättning att man blir klar för den 1 mars 2009.
Vi löser detta för var och en.