Klubbdagbok Juli 2020

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt

Klubbdagbok Juli 2020

Inlägg av Björn Härstedt »

Juli månad och flygningen är i full gång

Användarvisningsbild
FredrikH

Re: Klubbdagbok Juli 2020

Inlägg av FredrikH »

Varje vingtank hade 92 gallons och tanken bakom piloten 85 gallons. Man var tvungen flyga ner sistnämnda till 40 gallons för att få planet stabilt tyngdpunktsmässigt så man kunde börja göra manövrer. Fick tydligen annars jobba väldigt mycket med motskev för att inte planet skulle klippa i brant sväng.

Dropptankarna var på 180 gallons vardera. Med allt detta kunde man stanna i luften 7 timmar på normal cruise, såvida man inte föredrog en nödig landning bakom fiendes linjer och några år i krigsfångenskap.
20200705_134839, Juli, CUT.jpg
20200705_134839, Juli, CUT.jpg (1.65 MiB) Visad 104 gånger
Alla verkar snacka om Mustangens "laminärflödesvinge" men det verkar mest vara ett begrepp som fortplantar sig genom decennier utan att någon kan redogöra för vad det egentligen innebär. Ungefär som med "relativ vind". Tror det är i den här videon som Greg kommer in på ämnet, och mycket riktigt är det ingen sådan distinkt skillnad mellan Mustangens vinge och andra flygplans som man leds att tro. Möjligt att den är tunnare jfr med flertalet andra warbirds. Spitfiren hade troligen den tunnaste vingen annars, precis på marginalen att landställen och kulsprutorna kunde få plats. Det planet var också helt överlägset Mustangen i stigförmåga och som interceptor.

Såg även en intressant sak för Merlinmotorn som båda delade (Mustangen i senare versioner) där utblåsen var riktade så att avgaserna adderade en jeteffekt som ökade farten med 5-20 mph. Minns ej exakta siffran nu men såg nyligen två mycket bra dokumentärer om Spitfire från 70-talet där detta nämndes. Förmodar att samma sak gäller för P-51.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Blev en flygning med VPL i fredags den 3:e 2030-2105. Tänkte mig en kort lokal tur för att upprätthålla flygtrimmen och tittade bara på vinden och att molnbasen såg ok ut ca 2000 ft. Startade i vindstilla och tränade cirkling runt objekt på marken. Inte helt lätt att ligga kvar flera varv i rad och hålla kvar konstant uppsikt. Visst, man lägger vingspetsen vid gården eller kyrkan och gärna precis så den inte skymmer objektet, då riskerar man inte börja luta för mycket i onödan, men efter ett tag blir det ändå lätt att man behöver branta till svängen för att kunna se under en viss period. Gjorde sen en fullstopp på Fridhem bana 28 och hade haft uppsikt över en hotfull skur som låg över Näset. Precis när jag tänkte studsa på 28 för en andra landning såg jag att den började komma in över Kämpinge och avbröt för direkt final 21. Regndropparna var dock redan riktigt stora och det var nätt och jämt det gick att se banan och hangarerna från pölen räknat. Givetvis hade vinden också ökat till ca 10 kt snett i banan, troligen från sydväst. Gick bra, men det är rätt svårt. Var ett par år sen sist men har haft två sådana landningar med VSG också. Har för mig våra huvar saknar vaxning som skulle kunna hjälpa i dylika situationer. Annars utgör normalt regn inget direkt problem.
VPL 3 juli 2020, CUT.png
VPL 3 juli 2020, CUT.png (407.73 KiB) Visad 104 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Verkar bli specialflygning med ICM i kväll. En generös tolkning kan dock vara att man endast avser pressa hen lite extra denna lektion. Typ "balls to the wall", branta svängar, anfall mot segelbåtar mm. :D

speciallektion 7 juli 2020 RAD.png
speciallektion 7 juli 2020 RAD.png (30.45 KiB) Visad 75 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH

Uppflygning

Inlägg av FredrikH »

Grattis till Magnus Berggren som flög upp igår!

Användarvisningsbild
FredrikH

Hård dag igår!

Inlägg av FredrikH »

Även Oskar Ahlm är nu på väg att få cert, flög upp för Poul igår torsdag 9 juli. Gratulerar!

Annars 9 pass för min del, om man räknar in ett DK med VPF. Fick en del lyckad film och några bilder, bla på Pouls landning med VSA på ESTT samt fina molnlandskap runt 5000 ft i DK med VPL. En del misslyckad också, nästan all rotefilm "försvann" pga batteri, fullt sd-kort, kameran på i en lång paus osv. Fick med ett par starter, men på vägen upp mot ESFA hade vi en rätt fantastisk molnflygning i formation som hade varit värd att visa, precis som landningarna på bana 22.

Vi mötte Poul senare på ESFA igen, och även Hans Pålsson som flög med öppen oljelucka och fixade det vid väntläget. Vi trodde först han vill träna på motoruppkörning en extra gång.

GPS´en i VPL slutade fungera på vägen upp, precis som för Lennart tidigare. Har således inte med någon värme att göra. Den visar alltså ingen position för planet och kartan rör sig inte. Dock inte samma sak som när den hänger sig. Provade starta om med säkring nr 5 ett par gånger, gjorde ingen skillnad. Vad som däremot temporärt gjorde skillnad var att ändra från track up till north up. Där funkade den normalt ett tag, sen lade den även av där.

Vid roteflygning ska ju tvåan ha transpondern avstängd. Hade min i standby på vägen upp, men Sweden klagade ändå på att jag syntes, så fick stänga av den totalt.

Hemfärd ESFA-ESTT 2145-220. Här funkade alltså GPS´en till en början, men planikonen kröp bara allt närmare nedre kanten, och när jag zoomade in ingen ikon alls. Endast förra zoomen funkade men sen försvann planet även där. Fick 3500 ft av Sweden mot Vellinge med hot om att bli flyttad på snart. Fick sen välja ändra kurs mot söder eller västerut, valde söder, fick ducka för en del otrevliga moln som mer påminde om föroreningar. Några hundra fot bara. Kursgyrot på Dynon fladdrade, och det gjorde även kompassen. Gick ej att "stabilisera" någon rak sydlig kurs trots planflykt. Fick sen vika av mot Vellinge och fick info att en 737 (tror Håkan nämnde det var en UPS-kärra) skulle passera under mig för landning på 17 så det var 3500 ft och ej lägre som gällde då. Såg Sturup-komplexet upplyst men banan gick nätt och jämt att urskilja innan den tändes upp. Hade 120-130 kt i GS, skulle saktat ner. När landningen närmade sig skymde vänstervingen inflygningen, men lyckades ändå se sista finalen och sättningen. Fick sen börja sjunka mot G-luft och gjorde några svängar över Vellinge. Mycket vacker solnedgång när jag svängde NW-N och detta kanske var det mest optimala flygväder någonsin. Totalt jämn luft, bra sikt samtidigt som alla ljusen började tändas upp. Hade varit ett nöje att bara flyga runt, men det var samtidigt rätt att inte landa senare. Vindstilla rådde, blev bana 21. Håkan mötte upp vid hangaren, noterade strålningsdimma på gång, och snackade lite intensiv flygning de senaste dagarna. Mycket riktigt började låga stråk av dimma synas bortåt svängen i grusvägen strax efteråt.

Laddar upp lite bilder senare men här är några korta snuttar.

Poul anlände på eftermiddagen

Elias vid halv elva med SEVPF. Tyvärr ser man inte den snygga instrumentbrädan här. Senaste tillskottet är en kombinerad analog/digital varvräknare. Den har samma EFIS som VPL för flygdatan och även likadan GPS, men annars analoga för motorn, samt analoga backup för fart och höjd. Mattor. Smalare spakhandtag, ful form på knoppen på klaffhandtaget och märklig blå ton på nya stolklädseln.

Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Rolf Sp

Re: Uppflygning

Inlägg av Rolf Sp »

FredrikH skrev:
tor jul 09, 2020 7:47 am
Grattis till Magnus Berggren som flög upp igår!
Instämmer! Grattis Magnus!
/Rolf

Användarvisningsbild
FredrikH

Molnbilder och rotestart från 9 juli

Inlägg av FredrikH »

Ska nämnas att även Roland besökte ESFA den 9 juli. Tyvärr kom inte en kotte. Vi hade mer tur under vår vistelse.

Ca 5500 ft NW om ESFA. Vi kommer ut från en molnglugg.
E VPL molnglugg.png
E VPL molnglugg.png (2.75 MiB) Visad 9 gånger

Avancerad sväng under stigning. En manöver på yttersta gränsen av envelopen.
E VPL WO.png
E VPL WO.png (3.36 MiB) Visad 9 gånger

Rotestart bana 21 med destination ESFA. Vi fick tips av Håkan på radion om att tvåan gjorde bäst i att lägga sig på ytterflank vid sväng efter start, men det var inga problem här med VPF i 85-90 kt. Många "regler" stämmer inte in så bra på UL-flyg och kanske särskilt inte Dynamic. Exempelvis finns ett tips om att göra svängväxlingen under horistonten vid gungor, för om man påbörjar svängen med nosen över blir det risk för alltför låg fart och stall, men det blir liksom inte en fråga med ett plan som stallar först vid 33 kt i ren konfiguration. Kul att träna nya tips oavsett, blir som en ny stil.
VPL VPF rotestart bana 21 ESTT 60.png
VPL VPF rotestart bana 21 ESTT 60.png (1.17 MiB) Visad 9 gånger

Precis lättat från bana 22 ESFA för lite överflygningar av Hässleholm och Ignaberga. Elias hade gått ut på facebook och tipsat alla sina fans. Givetvis manipulerade han mig att flyga samma rutt nästa pass där jag var etta, så han lär med andra ord kunna håva in "folkets jubel" en hel vecka framöver. Vi lever helt för ära och berömmelse. :P
VPL VPF rotestart bana 22 ESFA 60.png
VPL VPF rotestart bana 22 ESFA 60.png (1.11 MiB) Visad 9 gånger

Skriv svar