Klubbdagbok Maj 2020

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av Björn Härstedt »

Ny kärra i hangaren på ESTT
Bilagor
20200509_122546.jpg
20200509_122546.jpg (1.04 MiB) Visad 287 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 572
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Re: Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av FredrikH »

Rysk "Spitfire" för majdagboken
20200506_231916 CUT.jpg
20200506_231916 CUT.jpg (1.52 MiB) Visad 274 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 572
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Kväll 11 maj med sidvind

Inlägg av FredrikH »

Testade sidvinden ikväll med VPL. Ca 300/14-19 kt vid start 2035.

Verkade ha mojnat till 10 kt som minsta sen precis efter landning 2105.

60 kt över tröskeln med klaff 1. Inget utmanande, men man måste ändå skärpa sig för att få bra sättningar. Särskilt VPL studsar/lättar upp som en kork vid pådrag från TGL vilket inte känns särskilt snyggt. Testade trycka in gasen en tredjedel idag och förväntade mig lite mer normalklassad rullning på banan, men nej uppe direkt ändå. På nästa testade jag endast skruva lite, en kvarts till ett halvt varv bara, kärran lättar ändå! Otroligt. Man får ha en 100 kg PAX och full tank för att få roliga starter med WT9.

Hade vid fullstoppen två strandskator på banan som vägrade flytta sig någon meter vid sidan om hjulen, två rådjur stod vid bankanten och tittade aktivt strax efter och hoppade iväg först när jag passerade. Samtidigt en fälthare som sprang längs östra bankanten.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 572
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Film från måndagskvällen

Inlägg av FredrikH »

Med den typen av sidvind ska man egentligen svänga till medvindslinjen direkt efter climbout. Ett av Håkans "tricks" för landningsvarvet. Ett annat: om det är mycket vind rakt i banan kan man stiga till tv-höjd direkt för att få tvärlinjen på rätt ställe. Tvärlinjen heter lustigt nog "crosswind" på engelska. Med motsatt sidvind får man vara extra noga med att medvindslinjen får rakt motsatt kurs jfr med den bana man tänker landa på så man inte genar och förkortar sin bas.

En annan sak jag tänkt på från filmerna är att branta svängar kräver att man skärper sig med bakåttrycket för att få en jämn och snygg svänghastighet. Lätt att missa detta och få små fula pauser i dem. 2G ser inte mycket ut på film. Tycker även det är möjligt att hålla höjden med 60 graders lutning i WT9 utan att dra 2G om farten inte är för låg. Man kanske kommer till den teoretiska gränsen efter 2-3 varv dock - får testa. På samma sätt kan man hålla höjden med 30 graders lutning utan något bakåttryck alls. Jag vet inte hur länge men det känns som oändligt. Provade idag runt 70 kt.

Horisontgyrot stämmer inte vid starten i filmen här, något jag inte lagt märke till förr. Sättningspunkt mellan första och andra enkelkonen ser jag som ok på bana 03. Med 50 kt finalfart kan man sätta VPL före första enkelkonen även i vindstilla. :)


Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 572
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Film från navv onsdag em & Norwegian fly-in

Inlägg av FredrikH »

ESML-ESME-ESTT


I onsdags hängde jag på Håkans och Oskars generalrepetition för EK-navven. Flög ej rote, men följde dem på deras vänsterflank med VPL fram till Malmö där de envisades med att ligga kvar på 1200 ft. Jag steg till 1800 ft och bytte samtidigt flank för att kunna ha kvar uppsikten men hittade dem aldrig igen trots positionsrapporter och vingtippningar från min sida. De måste hamnat en bit framför mig och sen låg jag troligen uppe i solen snett höger bakåt och uppåt sett från VSG.

FIck visuell kontakt igen på medvinden på ESML. De låg max en nm framför mig. De studsade bara en gång innan vidare färd till Eslöv men jag gjorde fullstopp på min andra landning. Träffade deras flyglärare Gösta som landade efter mig i egen Sigurd Gustav, en gul Rallye. Verkar mycket sympatisk.

Annars kan man säga att där var jobbig termik både på Landskronas och Eslövs bana 30. Vi har ju aldrig det direkt över banan, däremot över vissa fält inför bana 21, men det blir inte samma sak. Enda sättet att kontra termiken om man inte vill ha fula trepunktare är att ta ner farten (eller flyga VPL fulltankad och med en 100 kg PAX) till max 50 kt över tröskeln, men det var samtidigt turbulent så det var frestande att tvärtom höja lite. Testade grässtråket på Eslöv parallellt med 30 för första gången. Termiken var mindre där, men uteblev inte helt. Känns som det man ska välja ifall man ska till klubbstugan, men om man bör parkera på gräset vet jag inte.

Mårten ordnade sen värsta fly-in´et med närmare tio olika plan från klubbarna bla Höganäs och Landskrona. Även en gammal F5-Safir. Samtliga bör ha varit Norwegian-kollegor. Två av dem provsatte VPL och verkade intresserade av UL-flygning.

GoPro tar rätt bra stillbilder
GOPR1754.JPG
GOPR1754.JPG (1.27 MiB) Visad 180 gånger
GOPR1755.JPG
GOPR1755.JPG (1.31 MiB) Visad 180 gånger
GOPR1756.JPG
GOPR1756.JPG (1.29 MiB) Visad 180 gånger
GOPR1760.JPG
GOPR1760.JPG (1.15 MiB) Visad 180 gånger
GOPR1767.JPG
GOPR1767.JPG (975.71 KiB) Visad 180 gånger
GOPR1759.JPG
GOPR1759.JPG (1.21 MiB) Visad 180 gånger
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Rolf Sp
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 29, 2018 1:52 pm

Re: Film från måndagskvällen

Inlägg av Rolf Sp »

FredrikH skrev:
ons maj 13, 2020 6:58 pm
Med den typen av sidvind ska man egentligen svänga till medvindslinjen direkt efter climbout. Ett av Håkans "tricks" för landningsvarvet. Ett annat: om det är mycket vind rakt i banan kan man stiga till tv-höjd direkt för att få tvärlinjen på rätt ställe. Tvärlinjen heter lustigt nog "crosswind" på engelska. Med motsatt sidvind får man vara extra noga med att medvindslinjen får rakt motsatt kurs jfr med den bana man tänker landa på så man inte genar och förkortar sin bas.

En annan sak jag tänkt på från filmerna är att branta svängar kräver att man skärper sig med bakåttrycket för att få en jämn och snygg svänghastighet. Lätt att missa detta och få små fula pauser i dem. 2G ser inte mycket ut på film. Tycker även det är möjligt att hålla höjden med 60 graders lutning i WT9 utan att dra 2G om farten inte är för låg. Man kanske kommer till den teoretiska gränsen efter 2-3 varv dock - får testa. På samma sätt kan man hålla höjden med 30 graders lutning utan något bakåttryck alls. Jag vet inte hur länge men det känns som oändligt. Provade idag runt 70 kt.

Horisontgyrot stämmer inte vid starten i filmen här, något jag inte lagt märke till förr. Sättningspunkt mellan första och andra enkelkonen ser jag som ok på bana 03. Med 50 kt finalfart kan man sätta VPL före första enkelkonen även i vindstilla. :)

Häftigt!
Man blir yr i mössan bara av att se filmen.
Häls Rolf

Anders F
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av Anders F »

Minst sagt knepig vind vid fältet idag på tidig eftermiddag. Växlade hej vilt. Bytte varv en gång på marken och en i luften.
Fick trots allt chans att prova mitt nyinköpta headset. Det blev ett Lightspeed Zulu. Tacksamt när ICM svarade med läsbarhet femma! Men jösses vad jag hoppade till vid första gaspådraget - ljudbilden mer förändrad än jag förväntade med dess ANR.
Håkan skolade i ICM med Richard. Willes trygga röst hördes från samma plan under under min skumpiga tur. Tror vi har en blivande flyglärare där! 😀

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 572
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Re: Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av FredrikH »

Gratulerar till eget headset Anders! Vilken Zulu-version blev det?

ANR är väldigt skönt. Klubbens passiva dämpar också bra tycker jag och förmedlar bra, men sitter lite hårt, något som märks efter 30-45 min. Vi borde satsa på att successivt byta ut dessa mot David Clarke´s beprövade passiva som sitter lite skönare och börja med det redan nu. VPL´s ena har sorterats ut som halvdant ett par gånger men verkar finna sin väg tillbaka till trunken varje gång. :wink: Nästa gång, märkning!

Flög roteträning på onsdagen från sen em till kl 21 i fyra pass. För oss snäll vind i bana 21 hela tiden.

Här kommer Elias första flygfilm på youtube och från Hero 7 (protune påslaget men alla inställningar på default). Han är tvåa med SEVPF från Kristianstad. Landning i formering på bana 21 och i mitten av filmen en för oss ny övning "fri gruppering med banflygning" som ger lite känsla av kurvstrids-flow men utan G-krafterna. Här var det önskvärt att göra snabba svängväxlingar så ettan aldrig hamnar mer än en bråkdels sekund på rakbana, men i vanlig rote (formering) kan det försvåra för tvåan vilket syns här. Jag tog med mig konceptet från nya övningen även i formeringen så det ska rättas till nästa gång.

När man väl kommit över basic-stadiet att kunna följa som tvåa är det att leda som etta som är den mest krävande uppgiften. Tvåan ska tex inte få solen i ögonen, man får inte dra av för snabbt eller till tomgång när man ska ha ner farten i varvet, måste spara möjligheten till tredje klaff åt tvåan, sköta all radiokommunikation och tecken i luften och på marken före start, och om det blir längre sträckor även navigera. De fick en rätt bra bas för detta på Ålleberg men krävs en del träning om det ska bli proffsigt. En del rutiner får man göra upp inom den rote/grupp man flyger med. Kan vara förenklingar som att ettan inte behöver meddela uttag av klaffsteg, egna tecken osv. Tror inte de tränade alls med tecken på Ålleberg, medan vi prioriterade det i Höganäs. Deras utbildningkompendie är annars det mest omfattande och där ingick också en extra dag. Nästan dubbelt så dyrt också.

Per Almlund
Inlägg: 18
Blev medlem: mån aug 28, 2017 10:12 am
Certifikat innehav: UL-B

Re: Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av Per Almlund »

Dimman låg tät över ESTT. Inte mycket till flygväder.
Kan förstår hur de kände sig i Lützen. Man kunde i fjärran nästan höra ropet ”Ett kungarike för en häst”...hmm...men var inte detta King Richard III som ropade detta...nåväl...Med spadar och liten grävmaskin fixades det för fullt. Få lite fason på marken runt stugan.
På baksidan har Håkan och Magnus byggt ett liten uteplats, snyggt jobbat. Undertecknad körde runt med klipparen. Efter ett antal timmar kändes det fint med grillad korv. Disig, fuktig, men härlig dag. Men sen framåt halvfem snåret sprack det upp och jag och Bo kunde njuta av en liten tur med VSG.
Bilagor
E61D399D-12A2-463D-8B83-C6A64F72DE42.jpeg
E61D399D-12A2-463D-8B83-C6A64F72DE42.jpeg (1.32 MiB) Visad 54 gånger
A0D0D87D-DE62-48EE-97FA-653454CCB131.jpeg
A0D0D87D-DE62-48EE-97FA-653454CCB131.jpeg (869.85 KiB) Visad 54 gånger
BFB8355C-F59E-47B2-BD6F-3CA9C47AEAED.jpeg
BFB8355C-F59E-47B2-BD6F-3CA9C47AEAED.jpeg (1.4 MiB) Visad 54 gånger
36AF9F11-9621-4B9D-B78F-52693EEE46FF.jpeg
36AF9F11-9621-4B9D-B78F-52693EEE46FF.jpeg (944.42 KiB) Visad 54 gånger
1A9EA403-B1B1-48FA-97C5-A613DD49B7AE.jpeg
1A9EA403-B1B1-48FA-97C5-A613DD49B7AE.jpeg (1.05 MiB) Visad 54 gånger
157C0E63-CB8A-4201-87F5-E18A8432FFCA.jpeg
157C0E63-CB8A-4201-87F5-E18A8432FFCA.jpeg (1.25 MiB) Visad 54 gånger
4E6BFD79-F1F0-47E5-B7AD-9A0E8DB9DFDA.jpeg
4E6BFD79-F1F0-47E5-B7AD-9A0E8DB9DFDA.jpeg (1.3 MiB) Visad 54 gånger

Skriv svar