Klubbdagbok 2019 juli
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
Klubbdagbok 2019 juli
Juli månad, semestermånad.
- Hakan Sjoberg
Häftig turbulens
Idag måndag 1 juli hade Louise bokat ett skolpass. Efter en grundlig genomgång av förberedelser inför flygning. Så lättade vi söderut i stark vind. Dessutom byig. I norr över Öresund låg mörka moln och kraftig nederbörd syntes från dem. Vi tog kurs mot Skanör/Falsterbo och Louise får öva svängar. Utan förvarning, nja det blåste en del så öite turbulent var det, bokstavligen trillade vi ner! En avspänd flyglärare fick puls! Vi bokstavligen flög hit och dit. Jag tog över och styre ut från turbulensen. Lämnade åter kontrollen till Louise. Men det varade inte länge förrän jag tog över och styrde mot fältet. Nu var det inte behagligt längre, det var OBEHAGLIGT! På vänster bas till bana 21 kunde vi iaktaga hur jorden på åkern blåste tvärs över banan. Skillnaden mellan TAS på fartmätarenoch GS på GPSen var 30-40 knop!
Vad göra?
Övervägde att landa framför hangarerna men förkastade det igen. Dels smalt och kort, dels brukar våra ”runda” tak på hangarerna ge upphov till extra turbulens när vinden ligger på från västsydväst.
Fridhem låg i skurar! Inget alternativ!
Sturup - möjligen. Men vädret drev ditåt!
Sjöbo - ja, där såg ut att vara fint. Check på bränslemätare. Men nålen for fram och tillvaka! Det skvalpade i tanken! Vi hafe ca 22 liter vid start. VSG förbrukar 12-15 liter/t. Till Sjöbo ca 30 minuter så det var ett möjligt alternativ.
Tågarp - nära, men visste att det var oklippt. Bestämde mig för att göra ett försök. På final fick vi en riktig körare av Kung Bure, ja han var kung och vissade det. Med lågt varv, nosen neråt och TAS ca 85 knop, STEG vi med mer än 1000 fot/min. Hade två steg klaff men tog in ett. Drog av helt till tomgång och mer elle mindre dök ner till tröskeln. Högt, högt gräs men bestämde mig för att landa. Vi flöt en bra sträcka och satte oss i det höga gräset.
Jag började taxa in men mär vi kom till asfalten i banänden som utgör tröskel för bana 08 så stannade vi och kuperade.
Ett lugnande telefonsamtal till Bo Lenander och förklaring av läget. Regnet drog in och öste ner. Där satt vi! Ingen av oss såg fram emot att stiga ut och bli genomsur. Då ringer Wille! Han lommer med bilen. När han anlände var det uppehåll och lugnet i stormen. Louise får lify och jag taxar tillbaka i det höga gräset och startar. Inte helt odramatiskt det heller. Nu mindre vind på Söderslätt, kanske 15 knop i sida. Helt ok!
Lärare och flygelev kurar i Sigurd-Gustav!

Här satt vi!

Vingen, och kroppen, fick en del gräs med från starten på Tågarp.

Vad göra?
Övervägde att landa framför hangarerna men förkastade det igen. Dels smalt och kort, dels brukar våra ”runda” tak på hangarerna ge upphov till extra turbulens när vinden ligger på från västsydväst.
Fridhem låg i skurar! Inget alternativ!
Sturup - möjligen. Men vädret drev ditåt!
Sjöbo - ja, där såg ut att vara fint. Check på bränslemätare. Men nålen for fram och tillvaka! Det skvalpade i tanken! Vi hafe ca 22 liter vid start. VSG förbrukar 12-15 liter/t. Till Sjöbo ca 30 minuter så det var ett möjligt alternativ.
Tågarp - nära, men visste att det var oklippt. Bestämde mig för att göra ett försök. På final fick vi en riktig körare av Kung Bure, ja han var kung och vissade det. Med lågt varv, nosen neråt och TAS ca 85 knop, STEG vi med mer än 1000 fot/min. Hade två steg klaff men tog in ett. Drog av helt till tomgång och mer elle mindre dök ner till tröskeln. Högt, högt gräs men bestämde mig för att landa. Vi flöt en bra sträcka och satte oss i det höga gräset.
Jag började taxa in men mär vi kom till asfalten i banänden som utgör tröskel för bana 08 så stannade vi och kuperade.
Ett lugnande telefonsamtal till Bo Lenander och förklaring av läget. Regnet drog in och öste ner. Där satt vi! Ingen av oss såg fram emot att stiga ut och bli genomsur. Då ringer Wille! Han lommer med bilen. När han anlände var det uppehåll och lugnet i stormen. Louise får lify och jag taxar tillbaka i det höga gräset och startar. Inte helt odramatiskt det heller. Nu mindre vind på Söderslätt, kanske 15 knop i sida. Helt ok!
Lärare och flygelev kurar i Sigurd-Gustav!

Här satt vi!

Vingen, och kroppen, fick en del gräs med från starten på Tågarp.

- Hakan Sjoberg
Flygplansvård
När jag och Louise återvände från Tågarp och vår kamp med Kung Bure fann vi Bo i hangaren som flitigt polerade vingarna till Petter-Ludvig. Dessa ska snart upp till Ängelholm för montering på en reparerad Dynamic. Det ser vi framemot!

- Hakan Sjoberg
Brandflyg.
Länstyrelsen i Skåne har via FFK beställt brandflyg. På kvällen efter en händelserik efterniddag ägnade jag några timmar på kvällen åt planering av brandslinga M-1. Trots skurarna vill man ha ut oss. Flygningarna är fördelade mellan flygklubbarna och tisdag 2 juli har vi uppdraget på Söderslätts flygklubb med ICM.
Nu gör vi samhällsnytta!
Nu gör vi samhällsnytta!
Polering och vaxning av endast undersidorna på vingarna då de befann sig så lättåtkomliga. Bo sa pappret från rullen funkade bra för båda sakerna, men vaxet applicerades först med den gröna runda "svampen" som skymtas på bänken.
Jag tog kortsidorna vid vingbalkarna med fönsterputs.
Wille filmade Håkans start på Tågarp, men jag har inte fått någon film än. Såg mycket speciellt ut (han visade på mobilen).
Idag kom YJZ tillbaka från Visby, och jag filmade landningen med 18 kt i rak sida. Dock blåser det lite mindre nära marken. Starten 30 juni (heavy) är också med, båda med 1 steg klaff.
https://www.youtube.com/watch?v=LrapnkpPKtc
Jag tog kortsidorna vid vingbalkarna med fönsterputs.
Wille filmade Håkans start på Tågarp, men jag har inte fått någon film än. Såg mycket speciellt ut (han visade på mobilen).
Idag kom YJZ tillbaka från Visby, och jag filmade landningen med 18 kt i rak sida. Dock blåser det lite mindre nära marken. Starten 30 juni (heavy) är också med, båda med 1 steg klaff.
https://www.youtube.com/watch?v=LrapnkpPKtc
- Hakan Sjoberg
Lite sammanfattning av första tredjedelen av juli
Länstyrelsen har beslutat om Brandflyg i Skåne. Jag och Bo Lenander flög klubbens första slinga med ICM. Nytt och spännande. Brandbevakningsflygningarna fördelas, via FFK, mellan Skånes flygklubbar. Bra att många deltar och bidrar till samhällsnytta.
Jag och Magnus Jimvid har gjort en pärm med allt man behöver för att planera och utföra en flygning.
Vi har många flygande gäster inte minst från Tyskland. Vi får beröm för vårt vänliga och gästfria mottagande.
Vi har vidare fått nya medlemmar som vill ta flygcertifikat. Oliva 17 år och Gustav 16 år är två.
Sen hoppas vi på att vår Dynamic snart är tillbaka från verkstaden.
Tysk som drar på för att flyga hem igen.

Gästande C172 (från Örebro).

Gustav lär sig flyga i planflykt.

Jag och Magnus Jimvid har gjort en pärm med allt man behöver för att planera och utföra en flygning.
Vi har många flygande gäster inte minst från Tyskland. Vi får beröm för vårt vänliga och gästfria mottagande.
Vi har vidare fått nya medlemmar som vill ta flygcertifikat. Oliva 17 år och Gustav 16 år är två.
Sen hoppas vi på att vår Dynamic snart är tillbaka från verkstaden.
Tysk som drar på för att flyga hem igen.

Gästande C172 (från Örebro).

Gustav lär sig flyga i planflykt.

Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
Flyglärarutbildning på Backamo ESGA
Själv håller jag till på Backamo för att utöka min behörighet till LAPL-nivå. Vi skolar hos Flyguppdraget men en C172 SE-KFB.
Tog upp husvagnen dit och njuter av naturen när jag inte är i det blå blir drillad.
Här finns även Backamo flygklubb som skolar på en C42.
SE-KFB framför hangar på Backamo Airport.

Tog upp husvagnen dit och njuter av naturen när jag inte är i det blå blir drillad.
Här finns även Backamo flygklubb som skolar på en C42.
SE-KFB framför hangar på Backamo Airport.

- Hakan Sjoberg
Lördag 13 juli
Morgondimma!
Metar ESMS
130420Z 00000KT 0050 R17/0175N R35/0200N FG VV001 12/12 Q1012=
och från våran webkamera ser det ut såhär!

Metar ESMS
130420Z 00000KT 0050 R17/0175N R35/0200N FG VV001 12/12 Q1012=
och från våran webkamera ser det ut såhär!

Aquila A211 D-ELMW
5 juli
Några fler bilder på Aquilan A211. Den landade ca 2115 med Jens och Katarina, två tyskar där Jens hade släkt här nere. Trodde först det var en UL, men MTOW är 750 kg, constant speed och fin instrumentering med analoga motorinstrument. Spännvidd 10,3. Nog lite av en pjäs. De drog hem sön 7 juli.

Det var ganska optimalt flygväder den kvällen. Några bilder från ett pass 2035-2125. Ska försöka få till en film också.

Medan jag låg i varvet kom även en mörk lågvingad kärra och gjorde fullstopp. Vi hade kontakt på radion och han gjorde direktinflygning på 21. Kan vara en mörkblå PA28 jag tror mig sett förut. Jag förlängde medvinden men kunde ändå inte landa pga hans taxning och drog vidare till Näset. Aquilan hördes flera gånger på radion samtidigt, "Söderslätt..." och ett flertal positionsangivelser medan de närmade sig över vattnet. Lät ovanligt på engelska. Var ett väldigt trevligt gäng, piloterna i D-ELMW, och de som mötte upp.
Några fler bilder på Aquilan A211. Den landade ca 2115 med Jens och Katarina, två tyskar där Jens hade släkt här nere. Trodde först det var en UL, men MTOW är 750 kg, constant speed och fin instrumentering med analoga motorinstrument. Spännvidd 10,3. Nog lite av en pjäs. De drog hem sön 7 juli.

Det var ganska optimalt flygväder den kvällen. Några bilder från ett pass 2035-2125. Ska försöka få till en film också.

Medan jag låg i varvet kom även en mörk lågvingad kärra och gjorde fullstopp. Vi hade kontakt på radion och han gjorde direktinflygning på 21. Kan vara en mörkblå PA28 jag tror mig sett förut. Jag förlängde medvinden men kunde ändå inte landa pga hans taxning och drog vidare till Näset. Aquilan hördes flera gånger på radion samtidigt, "Söderslätt..." och ett flertal positionsangivelser medan de närmade sig över vattnet. Lät ovanligt på engelska. Var ett väldigt trevligt gäng, piloterna i D-ELMW, och de som mötte upp.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
Peace brother !
Efter tips på mailen av Johan Ascard https://www.svd.se/fred-pa-jorden--i-skane hittade Bo peace-märket den 8 juli med ICM. Stället heter visst Petersro, vid norra Foteviken väster om Vellinge.
Jämna till en landningsyta så kan vi ha ett fly-in där. Kanske odlar han mer än honungsört?

Bilderna från SVD

Jämna till en landningsyta så kan vi ha ett fly-in där. Kanske odlar han mer än honungsört?

Bilderna från SVD

Mer från Petersro
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/la ... pa-jorden/
2019

2017

2016

Några bilder Johan tog från Cessnan, troligen från 7 juli. Svårt att se i första, men är precis i mitten. Kurs söderut.

Inzoomat

Kurs sydväst

Kurs västerut

2019

2017

2016

Verkar vara odlat på olika ställen.Arbetet, inklusive planering, tar ungefär fyra timmar att skapa.
– Jag använder mig av bland annat måttband och ritsar. Därefter traktor och vanlig såmaskin, säger Per Larsson.
Honungsörten har bidragit till hög pollinering.
– Jag började odla honungsört 2012. Det har tillkommit otroligt många humlor och bin, vilket känns roligt. Grannen har en biodling, så han är säkert jättenöjd också.
Några bilder Johan tog från Cessnan, troligen från 7 juli. Svårt att se i första, men är precis i mitten. Kurs söderut.

Inzoomat

Kurs sydväst

Kurs västerut

Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
Händelserik söndag
Vissa dagar är mer händelserika än andra. Idag söndag 14 juli var en sådan. Vi började dagen med stor entusiasm och lyfte med VSG flr ett skolpass. När vi kom upp på lite höjd 600 fot sådär mötes vi av ett disskikt. Ett och annat wannabe-moln fanns där också. Dessa hade vi sett så det var väl ok men diset gjorde att vi efter en sväng lver Falsterbo Horse Show valde att landa. En stund senare gjorde vi en ”väderflygning”. Skitvdet samma. Senare flög Filip touch and go det var i alla fall ok. När sedan Alex skulke flyga så gar det olja på motorhuven. VSG grounded.
Nåväl. Rolf tig fram en pensel och drog färg på fönsterinklädnaden. Henrik J städade dasset. Sten ”Tecknare” tog på sig rollen som arbetsledare men glada hejarrop och berömmande ord.
Senare landade en schweizisk ul. Paret hade fått sitta i Barh och vänta då det var för disigt över havet flr att flyga.
Senare blev det en tur med ICM med Luddes systers vänner från San Francisco.
Oljig huv!

Schweisisk UL!

Henrik kvastar utedasset!

Rolf pensalar fönsterinklädnad!

Nåväl. Rolf tig fram en pensel och drog färg på fönsterinklädnaden. Henrik J städade dasset. Sten ”Tecknare” tog på sig rollen som arbetsledare men glada hejarrop och berömmande ord.
Senare landade en schweizisk ul. Paret hade fått sitta i Barh och vänta då det var för disigt över havet flr att flyga.
Senare blev det en tur med ICM med Luddes systers vänner från San Francisco.
Oljig huv!

Schweisisk UL!

Henrik kvastar utedasset!

Rolf pensalar fönsterinklädnad!

Re: Händelserik söndag
En Remos! Trevlig maskin som tillverkas bara ett stenkast från er, närmare bestämt i Pasewalk, Tyskland. Tyvärr inte i svenskt register ännu. Finns ett fint exemplar till salu i Litauen, en Remox GXNXT, se http://www.planecheck.com?ent=da&id=44241Hakan Sjoberg skrev: Schweisisk UL!
Yikes!