Funderar på att ta en tur ned till Tyskland i år. Efter att ha kikat runt bland tänkbara besöksmål så inser jag att det inte finns särskilt många fält som tillhandahåller 91/96 UL.
Alternativen som verkar stå till buds är olika varianter på MOGAS eller klassiska AVGAS 100 LL.
Vanlig förekommande MOGAS är Super Plus (eller annan påstådd finkvalitét) med vad jag förmodar är tämligen hög renhetsgrad och liten mängd etanol.
Rörande AVGAS 100LL så finns det ju överallt. På nätet hittar man diverse som skriver om AVGAS 100 LL i ROTAX-motorer. Det man kan ta med sig är att man ska undvika det, och endast använda det vid absolut nödfall (och då tanka med något additiv).
Smartast verkar alltså att hålla sig till MOGAS variant Super Plus eller motsvarande. Ett tänkt besöksmål är EDHN, där tankar de sin Diamond med ROTAX 912S med just detta.
Vad har ni för rekommendationer? Jag ska självklart höra med MFC också, men det hade varit intressant att höra hur ni andra resonerar kring distansflygningar och tankningar.
Tanka utomlands
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Frågan ska väl egentligen besvaras av tekniskt ansvarig för era maskiner, men då VPL har varit med på några turer neråt EU tar jag mig friheten att svara. 
Begränsa dig inte efter vilken soppa som finns på fälten (med undantag av JetA1 då). Rotaxen går fint på 100LL och det är först vid kontinuerlig användning som det kan bli problem. Ett par dagars tur i Tyskland med någon gångs tankning 100LL är helt oväsentlig.
Boka & flyg!
Begränsa dig inte efter vilken soppa som finns på fälten (med undantag av JetA1 då). Rotaxen går fint på 100LL och det är först vid kontinuerlig användning som det kan bli problem. Ett par dagars tur i Tyskland med någon gångs tankning 100LL är helt oväsentlig.
Boka & flyg!
Yikes!
- Hakan Sjoberg
Bränsle
I Flyghandboken står såväl 100LL som Mogas. 91/96UL är ett "svenskt" bränsle. Mogas är ofta betydligt billigare så det rekommenderas om det finns.