Jag tänkte dela med mig lite av lite statistik kring skolningen. Hoppas att det kan vara av värde för andra elever som också skolar och övriga intresserade.
Kort personlig bakgrund: Började drömma om att flyga ca 1996 (då 16 år gammal). Då fanns dock varken tid eller möjlighet att ta certifikat. La det åt sidan och fokuserade på studierna och första jobbet fram till ca 2006. Träffade Henrik P för första gången ca 2007 tror jag, och då försökte han uppmuntra mig. Jag var dock svårflörtad just då, men började med modellflyg några år senare. Ca tio år senare var det dags igen. En kompis och jag körde prova på-flygningar i Eslöv (tror jag flög SE-MIL), och sen hörde jag av mig till Henrik och bad om att få hänga med på en flygning. Sprang på Håkan i klubbstugan som tyckte jag skulle ta en spaka själv-lektion. Första spaka själv-flygningen med Fredrik S skedde kring juni, och sedan skrev jag in mig formellt.
Om diagrammet: Det visar antal dagar sedan start (2016-06-11) på X-axeln och flygtid i timmar på Y-axeln. Jag har försök annotera lite så att man förstår vad som hände i verkligheten.

Större version: https://1drv.ms/i/s!AnJdfvEdn2M4hvdnzID7lBna8PQ3ZA
Några personliga reflektioner:
- Den första tiden var ganska så lugn. Jag körde ca ett pass i veckan eller per varannan vecka. Inlärningen gick sakta framåt och jag kände att jag hade gott om tid. Siktade på att bli färdig till midsommar 2017.
- Under februari och mars när vädret var uselt och jag hade mycket annat att fokusera på stod det still. Det syns väldigt tydligt. Första passen efter uppehåll ägnas i princip bara åt repetition.
- I april blir vädret bättre, och det blir ett gäng pass. Håkan släpper iväg mig på EK och det känns som om det här kan gå vägen.
- Efter en utlandsresa i maj så inser jag att det inte kommer att bli något certifikat under sommaren med nuvarande tempo. Med 1 flygtimme per vecka kommer det att ta tio veckor att bara skrapa ihop tiden givet tillgänglighet på flygplan, lärare, väder och min egen tid. Bestämmer mig för att om det finns det ett pass att boka så försöker jag boka det. Allt annat får vänta.
Just nu är ca 23 timmar loggade, varav ca 5 EK. Jag börjar ana ljuset i tunneln nu!
Tips till andra elever:
- Låt det inte gå för lång tid mellan flygningarna. Det blir bara repetition på repetition och väldigt lite hinner fastna. Jag själv behöver lite mer intensitet för att det ska sätta sig.
- Jag tror att man vid någon tidpunkt får bestämma sig för att göra ett ryck och prioritera flygandet. Annars drar det bara ut på tiden. Mycket går inte att kontrollera (väder, tillgänglighet på flygplan & lärare), men din egen tid brukar vara lättare.
- Det är lätt hänt att man gräver sig en grop ca halvvägs igenom. Man känner inte att man kommer vidare och man står bara och stampar. Du kommer igenom det!
Ett stort tack till samtliga lärare i vår som ställt upp med lärarjour. Det hade inte varit möjligt att öka tempot så utan er tillgänglighet!