Ikarus C42

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Ikarus C42

Inlägg av samir »

Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Äh, tjejmoppe! :)

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

:arrow:

Jag tror inte att C42 kan betraktas som tjejmoppe, och tjejer brukar inte ha vänstra handen mellan benen hela tiden (Throttle) :lol:

Cockpit är rimlig och man stiger in lätt. Om jag har pengar skulle Ikarus C42 vara mitt första val.
:arrow:

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Tycker att Samir har en poäng.

Ett flygplan typ Ikarus är väl egentligen det som passar de flygningar som görs av medlemmarna. De flesta flygningarna görs "inom kommunen". Då är ett långsammare flygplan med bra utsikt modellen att välja.
Sen om man ska resa längre är tex en Blackwing kanske att föredra. Även om det på en långresa är mer att föredra att man har bra och stabil utrustning tex En bra GPS med koppling till autopilot för att avlasta piloten.
Dynamicen är ett bra reseplan men GPS är kass...

En PPL-maskin med G1000 och GFC700 hade också varit ok. Kan ju även flygas på LAPL...vilket alla nya cert-tagare borde överväga enligt mig. Med LAPL hade uppdelningen av olika behov och önskemål i en klubb inte finnas. Alla kunde flyga allt...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Johan skrev:Dynamicen är ett bra reseplan men GPS är kass...
Så byt ut GPS:en då. Ni har väl budget för sådant i flygpriset? Billigare än att byta flygplan och Dynamicen är outstanding.
Kan också hålla med om att det inte alls är en dum idé att skaffa det flygplan som passar medlemmarnas flygning.
Yikes!

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Hans_P skrev:Så byt ut GPS:en då. Ni har väl budget för sådant i flygpriset?
Absolut, lite dyrt att byta plan bara för att nån i klubben inte gillar GPSen (dvs jag) :lol:
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Johan skrev: Och jag tror inte det finns i någon budget att byta GPS...
Ändå... är flygtidsuttaget lägre än förväntat för att GPS:en är ett problem, så är det en naturlig investering att byta ut den, om det leder till ökat flygtidsuttag. Man måste satsa för att vinna, för att tala klarspråk. :)
Yikes!

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Kan inte annat än att hålla med dig Hans!

Nu var väl iofs inte min huvudpunkt just GPSen utan mer val av flygplan. Jag flyger knappt UL så det är andra som ska uttala sig om utrustningen där.

Fick jag välja är det en nice PPL-kärra (läs LAPL-kärra) med G1000... :D
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Ja, och jag är inte medlem i Söderslätt så egentligen har väl inte jag heller rätt att uttala mig. :-)

G1000 ser fint ut men erfarenheterna från närliggande klubbar är väl att merparten av piloterna ser ut som levande frågetecken när man sätter sig i planet och ska dra iväg. Men om det passar klubbflyget hos er är det väl bra, tror inte att just den utrustningen i sig är vad som drar.

Hur ska en flygplansflotta se ut för LAPL-utbildning? I min mening är det helt rätt att göra som NSF har gjort i Höganäs, skaffa en "LAPL-kärra" som matchar UL-utbildningen. En 2-sitsig väl utrustad maskin med bra räckvidd, som är ekonomisk (läs: bränslesnål) med låg underhållskostnad vilket ger ett högt flygtidsuttag och som man lätt använder i övergången från UL till LAPL.

Vi i Skåne är ju lyckligt lottade med korta avstånd och gott om flygklubbar. Bättre att samarbeta och låta den flygklubb som har prestandamaskiner (Sturup, Sjöbo mfl) erbjuda detta till intresserade. För klubbar som Söderslätt & Hässleholm med fokus på UL och enklare flygning "enklare" maskiner med hög tillgänglighet.

/Hans, ordförande Hässleholms FK - Världens bästa flygklubb i Göinge!
Yikes!

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Fast att piloterna ser som frågetecken är nog inte G1000s fel. Det är nog snarare ovana piloter. Jag tror inte att G1000 har i en klubbkärra att göra, där piloterna inte flyger så mycket. Ännu värre blir det om piloterna flyger 10-12 varje år och hoppar mellan flygplan med klockor och G1000. Man hinner liksom inte komma in i hur man läser av G1000.

Men det gäller egentligen inte bara G1000 utan det handlar om klockor kontra glasscockpit i stort.

Har själv varit medlemmar i flera flygklubbar. Men det blir ju väldigt dyrt att vara med i flera klubbar... Söderslätt och Sturup har ett bra samarbete med kraftigt reducerad medlemsavgift i den andra klubben om man redan är med i den ena.

LAPL-kärra håller jag med dig om. En tvåsitsig räcker i många lägen. Bara den har lite lastförmåga så att man kan få med sig mer än en avsågad tandborste som bagage...däri ligger ju t.ex. problemet med UL.

Söderslätt har också satsat ganska rätt känns det som. Eurostarar som är snälla att flyga och skola med och sedan en resemaskin i Dynamicen.

I grunden tycker vi helt lika; skaffa flygplan som flygs av medlemmarna.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

På vilket sätt är GPS´en kass i VPL?

I väntan på svaret ska jag gå igenom lite anteckningar jag gjorde när jag torrflög den för ett halvår sen. Ska erkänna att den inte är lika intuitiv som Dynon EFIS´en som också sitter på VPL.

power+page=grön bakgrund
power+menu=blå bakgrund
power+power=stegar brightness
clear= verkar funka som bakåt

Det enda jag använt den till är för inspasseringspunkterna och som en rullande karta, zooma in och ut.

Skulle den hänga sig drar man ut och in säkring 5. (tips från Henrik)

Manual för GPS´en finns tyvärr inte i filarkivet. Om jag minns rätt finns den i pappersmanualerna för EFIS D-100. Där har jag för mig jag sett en instruktion för "Direct to", vilken är den första funktion jag skulle börja använda över nuvarande mest basala nivå. Som ni märker är jag ingen expert på gps, så all input tas tacksamt emot för vad man bör sikta på att kunna.

--

Hans, du är väl med i Kristianstad också? Jag har hört sägas att Dynamicen kräver i genomsnitt 10 extra skoltimmar. Kan du elaborera lite kring det? Den har förvisso en mer komplicerad daglig samt inre checklista, men när man väl vant sig vid det är det "ett flygplan" precis som Eurostaren. Övergången från Eurostar kändes förvisso rätt stor med annan respons i roderna osv. men hade man skolat på det vore det ju enda planet man kände till i alla fall! Dessutom upplever jag att tachometern tickar betydligt långsammare än hos VSG när man flyger VPL snålt, så det faktiska timpriset kan blir rätt snarlikt.

Ja, NSF´s Sportstar är mycket fin. Vingtankar, 0,5m längre spännvidd, instrumenteringen. Snygg är den också, precis rätt dekor mot det vita.
Hade förvisso varit ett lyft att kunna skola LAPL och mörkerbehörighet på Söderslätt.

--

När det gäller högvingat har Skylane (med ratt) varit på tapeten tidigare, finns hos Frölunda. Sen FK9 (spak), en gul sådan från Åland mellanlandade hos oss i somras. Tror det var Bo Lenander som mest förespråkade dessa plan, med tankegången att en allmänhet som ännu inte är klubbmedlemmar skulle uppfatta dem som mer "riktiga plan" då de för tankarna till en Cessna, förutom att de är trevliga plan för övrigt. Har för mig även Håkan tänkte i de här banorna för en kort stund.

Ikarus C42 - ser att det är ett plan som funnits på marknaden sen 1996. Ger mig intryck av ett plan som tagit första steget upp från de fördomar en oinitierad har om att ultralätt skulle innebära en motoriserad inkapslad hängglidare med landställ.
Frågar mig om det är ett "vackert väder plan" som blir kallare än våra nuvarande vid minusgrader?
Fina filmer annars. Landskapet i den ena, och cockpit ser prydlig och genomtänkt ut.
Tjejen i den andra videon var både rolig och pedagogisk på ett lite småstörigt sätt. :)

Annars har Håkan varit mest sugen på Blackwing. Något av det vassaste man kan ha, och nästan lika lättflugen som Eurostaren. Det perfekta planet både för sikt, komfort och att träna ren "flygning" med.

Niklas Ekbladh har förespråkat JMB VL3. Kanske det snabbaste UL-planet under Shark, Stream och Blackwing. Ska ha fina lågfartsegenskaper. Det alternativ som påminner mest om Dynamic utseendemässigt tycker jag. Throttle på mittkonsolen. Frågan är hur många som finns i Norden?

Själv har jag varit inne på FK14 Polaris, då det enligt min mening är det snyggaste UL-planet på marknaden. Finns mig veterligen bara ett exemplar i Sverige och det är hos Örebro FK. Vill det sig väl kan vi få provflyga det framöver. Ska enligt Steve Holm vara ännu halare än Dynamic, kanske 10-15 kt snabbare också. Dock inte lika robust bygge, men det är väl det att Dynamic är ett mycket robust plan. Inte det dyraste heller och har riktig throttle på mittkonsolen.

Det andra som ligger i korten är motorbyte på VPL om ca 500 timmar, annars fick planet gott betyg av besiktningsmannen nyligen. Jag hade en tanke om en ny 80hk eftersom jag hört från olika håll att den är mer problemfri än 100hk. Hade blivit riktigt snålt, och möjligen gett kassa över till ny GPS, men man hade förlorat stigprestanda. Är nog inte så många som vill rösta på detta. :)

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Nej, det krävs inte 10 extra timmars utbildning för att bli pilot på Dynamic. det är en annorlunda maskin jämfört med Eurostar, men det är åandrasidan en Icarus också. Man får tänka annorlunda eftersom fart- och glidförmågan är annorlunda men det ska man som pilot göra baserat på alla flygningars förutsättningar, oavsett flygplan. Att daglig tillsyn och genomgång innan flygning upplevs som mer komplicerad är bara en effekt av vad som står i respektive flygplans handbok och vem som har gjort listorna från början - jag gissar att er lista är snarlik den för VPF...

Lite allmänt om flygplanstyper: vill ni ha en snål maskin som är snabb som f-n och dessutom billig - köp en Zephyr. Men räkna inte med att den kommer att vara hel jämt. Blackwing är bra för att den är svensk och innovativ, men det är fortfarande upp till bevis för dem. Och dyr som bara den är den, är inte avsedd för klubbsegmentet. Lite som en Cirrus SR22 i UL-klass, kan man säga?

FK9 har jag flugit och gillar den skarpt. Toppenmaskin för en som är lång som jag (187). Bra allroundmaskin som även finns med vingtankar. Säkert känns den mer pålitlig bland klubbflygare än den dukade Icarusen.

80 istf 100? Nej. Vi gör just nu tvärt om. Det är ingen skillnad i driftsäkerhet på motortyperna. Det är rykten från hedenhös som upprätthålls av gamla uvar och udda förståsigpåare.
Yikes!

Anders S

Dynon manualer

Inlägg av Anders S »

@Fredrik:

Dynon har en utmärkt sida:

http://www.dynonavionics.com/

Där hittar du lätt manualer.

Den är nu inlagd i filarkivet under "diverse flygmanualer", men på Dynons hemsida är den garanterat så färskt som möjligt.

Anders S

Det är åldern...

Inlägg av Anders S »

Tja, det var ju gps du frågade om:

http://www.avmap.us/upload/files/EKP_pr ... se_162.pdf

är det närmaste jag hittat.

Vi kanske bör skanna in pappersversionen om det inte går att hitta en fil på nätet.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Anders: Gutt!

Hans_P: Om jag läser mellan raderna verkar du inte heller helt nöjd med checklistorna för Dynamic. Den dagliga är ju tänkt som att man rör sig runt planet från vänstervingen, men gör man det blir det ändå ingen bra rytm på något sätt, utan en massa hoppande hit och dit. Dvs ifall man följer den slaviskt, och gör man det inte så missar man lätt något. Jag har i alla fall börjat med en egen grej, att precis som med Eurostaren börja med slå på huvudströmmen, kolla bränslenivån och gå ett varv runt planet med alla ljus påslagna. Sen bränsledränering och rundtag med oljekoll. Därefter resten av listan.

Ni behåller således er Eurostar och uppgraderar motorn. Ok, har ni redan gjort så du hunnit uppleva vad de 20 extra hästarna gör för prestandan?

Skriv svar